Vernieuwde cijfers
Aantal winkels daalt, vloeroppervlakte stijgt
Het aantal winkels in Nederland daalt nog steeds. Medio 2006 waren er
volgens Locatus ongeveer 0,5% minder winkels dan in 2005. De winkels
zijn echter wel gemiddeld groter. Daardoor is ook de totale
winkelvloeroppervlakte groter. In 2005 was dat nog 25,4 miljoen
vierkante meter, in 2006 ruim 25,8 miljoen vierkante meter. Al deze
ontwikkelingen gaan in meer of mindere mate op voor zowel de food- als
de non-foodsector.
In slechts twee provincies was sprake van een toename van het aantal
winkels: Drenthe en Flevoland. De winkelvloeroppervlakte is wel in
alle provincies groter geworden. Die toename was het sterkst in
Flevoland, Friesland en Zeeland. Vooral de non-foodsector groeide daar
behoorlijk.
Voor Friesland en Zeeland is de toename van de winkelvloeroppervlakte
opvallend. Daar kromp het aantal inwoners namelijk. Zowel in Friesland
als in Zeeland was al sprake van een relatief grote
winkelvloeroppervlakte per inwonertal. Dat is nog eens versterkt als
gevolg van de groei van het aantal vierkante meters en de krimp van de
bevolking. Bijvoorbeeld Zeeland: in 2005 was daar voor iedere 1.000
inwoners ruim 1.900 vierkante meter winkelvloer. In 2006 nam dat toe
tot een krappe 2.000 vierkante meter. Belangrijkste oorzaak: de komst
en uitbreiding van woonzaken en winkels in consumentenelektronica. Het
aanbod van foodspeciaalzaken zoals bakkers en groentewinkels bleef in
Zeeland gelijk of daalde zelfs.
Voor heel Nederland geldt dat het aantal vierkante meters per
inwonertal een stuk minder toenam. In 2005 was voor iedere 1.000
inwoners ongeveer 1.500 vierkante meter winkelvloer. In 2006 was dat
toegenomen tot bijna 1.600.