EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

persbericht

26 januari 2007

evo, tln en knv: 'zwaarte- en lengtebeperking is geen duurzame oplossing'

Het is geen duurzame oplossing vrachtauto's langer dan tien meter of zwaarder dan 7,5 ton de toegang te verbieden tot de binnenstad van Den Haag. Als ondernemers alleen met kleinere en lichtere vrachtauto's de stad in kunnen, betekent dit dat zij meer voertuigen moeten inzetten om dezelfde hoeveelheid te kunnen vervoeren. Dit leidt juist tot meer vervoersbewegingen en meer vervuiling. In dat opzicht is het besluit van de gemeente Den Haag merkwaardig, want Den Haag geeft tegelijkertijd aan vervoer van goederen meer te willen bundelen om het aantal voertuigen terug te dringen. Met zo'n maatregel dreigt zij het tegenovergestelde te bereiken. De organisaties roepen de gemeente op om voorbarige conclusies achterwege te laten en eerst goed te onderzoeken wat de meest effectieve oplossingen zijn.

EVO, TLN en KNV constateren dat de lengte- en zwaartebeperking voorbij gaan aan de afspraken die bedrijfsleven en gemeente vorig jaar hebben vastgelegd in een milieuconvenant, gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit convenant is ook ondertekend door andere gemeenten en ministeries en hierin is vastgelegd dat gemeenten samen met het bedrijfsleven onderzoek moeten doen naar de noodzaak van milieuzonering en andere maatregelen. Uit dat onderzoek kan vervolgens blijken dat het nodig is om delen van de stad af te sluiten voor oudere, meer vervuilende vrachtauto's. Maar de conclusie kan ook zijn dat andere maatregelen effectiever zijn. Daarbij hebben de gemeente en EVO, TLN en KNV bijvoorbeeld afgesproken te kijken naar de mogelijkheid routes vast te stellen waarlangs het vrachtverkeer sneller de stad in en uit kan, het beter afstellen van verkeerslichten en meer laad- en losplaatsen. Ten slotte zien de drie organisaties het verruimen van de venstertijden als een goede mogelijkheid om het verkeer te ontlasten.

Uit het voorstel van Den Haag blijkt dat er nauwelijks onnodig zwaar verkeer rijdt in Den Haag. Door het onmogelijk te maken de binnenstad op een goede manier te bevoorraden, wordt het voor bedrijven steeds lastiger de schappen in winkels gevuld te houden. EVO, TLN en KNV vrezen dat zo'n aanpak de lokale economie schade toebrengt.