Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Opening van de eerste spiegelafstelplaats

Toespraak | 25-01-2007 | Europoort | Minister Karla Peijs

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

We hebben de afgelopen jaren al ontzettend veel met elkaar bereikt, maar vanaf morgen wordt het nóg veiliger op de weg. En daar ben ik hartstikke blij mee. Het is morgen veiliger op de weg, omdat morgen alle nieuwe vrachtwagens uit de Europese Unie een vooruitkijkspiegel of -camera moeten hebben. En die spiegel kan je dan hier goed afstellen, met dank aan TVM, die de nieuwe spiegelafstelplaats ontwierp.

U weet allemaal wat nodig is om veilig te rijden: goed afgestelde spiegels en er vaak in kijken. Een spiegelafstelplaats helpt daarbij. Niet alleen kan je hier de spiegels in de correcte stand zetten, het is tegelijkertijd een geheugensteuntje óm dat regelmatig te doen. En het is natuurlijk geen ideale situatie dat er een overgangsperiode zal zijn waarbij voor oude en nieuwe vrachtwagens verschillende regelgeving bestaat. Maar het mooie is, dat deze spiegelafstelplaats voor beide vrachtwagens bruikbaar is. Wel zo handig, toch?

En de nieuwe vooruitkijkspiegel maakt echt een verschil. De dodehoekspiegel, sinds 2003 verplicht, was natuurlijk al een hele verbetering. Maar hoe nuttig ook, die spiegel brengt niet álle dode hoeken in beeld. Vooral de rechtervoorkant van de truck blijft een gevaarlijke plek. En de vooruitkijkspiegel vult dat gat vanaf nu op.

Feit blijft dat alle weggebruikers hun eigen verantwoordelijkheid hebben. De vrachtwagenchauffeur zorgt dat hij alleen rechts afslaat als het veilig kan. De fietser gaat op zijn beurt op een veilige manier met de vrachtwagen om, door niet in zijn dode hoek te gaan staan. Het is dan ook ontzettend leuk dat jullie er vandaag bij zijn. Het is een beetje afgezaagd, maar jong geleerd blijft oud gedaan. Maar iedereen maakt wel eens een fout in het verkeer, en als een rechtdoorgaande fietser zich niet realiseert dat hij of zij door een rechtsafslaande vrachtwagen over het hoofd kan worden gezien of dat de vrachtwagenchauffeur zicht niet realiseert dat hij een fietser in zijn zichtveld kan missen, dan is dat een enorm risico. Zaak dus voor beiden om ontzettend goed op te passen.

Dat is ook de gedachte achter onze dodehoekcampagne, die goed aanslaat. Al meer dan 400.000 mensen hebben de website www.dodehoek.nl gezien! En het zou natuurlijk geweldig zijn, dat we op termijn resultaat zien in de vorm van een daling van het aantal slachtoffers.

En ik maak van de gelegenheid gebruik om even op iets terug te komen. Eind september, vlak voor `Ridders van de weg', stond er een bericht in de kranten. De eerste helft van 2006 zou een schrikbarende stijging van het aantal dodehoekslachtoffers laten zien. Ik heb toen gezegd dit grondig te onderzoeken. De uitkomst is dat er gelukkig geen stijging te zien is, maar helaas ook geen daling.

Kortom,

We moeten ons blijven inspannen om dodehoekongevallen te voorkomen. Richt je energie niet op `zwarte pieten', wijs niet met de vinger naar de fietsers óf naar de chauffeurs. De energie moet naar samenwerking en voorlichting gaan. TVM komt met nieuwe spiegelafstelplaats en maakt er gelijk een dagje van, that's the spirit!. Eind april is het weer verkeersveiligheidsweek en ook dan gaan we weer aan de slag met de dode hoek. En zo verdwijnt de dode hoek langzaamaan als blinde vlek.

Dank u wel.