Boekenbon steeds geliefder cadeau

De nederlandse boekenbon

De Boekenbon is een steeds geliefder cadeau. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Boekenbon b.v. Zo steeg de omzet van de Boekenbon in 2006 met 7,64% ten opzichte van 2005; goed voor een boekhandelsomzet van bijna 32 miljoen euro. In 1996 was dat nog 17 miljoen euro. In totaal werden gedurende 2006 bijna 2,5 miljoen Boekenbonnen ingeruild voor boeken. De meest verkochte Boekenbon is de coupure van 10 euro, met het jeugdportret van Remco Campert.

Het succes van de Boekenbon komt volgens een tevreden Ari Doeser, directeur van de Nederlandse Boekenbon b.v., door bedrijven die de Boekenbon 'ontdekken'als relatiegeschenk. Zo duikt de Boekenbon steeds vaker in kerstpakketten op. Maar ook speelden de publiekscampagnes zoals de Boekenweek, Zomerlezen en Nederland Leest een grote rol, waardoor het boek het afgelopen jaar weer aan populariteit won.

De Boekenbon is volgens onderzoek dat Q&A research in 2006 uitvoerde een van de populairste cadeaubonnen. Ze worden het meest gegeven door vrienden, kennissen en collega's voor verjaardagen, het behalen van een diploma, jubilea of gewoon zomaar.

De belangrijkste reden om een cadeaubon te geven, is niet omdat mensen niet weten wat ze moeten kopen voor iemand (30%), maar omdat steeds meer mensen er zelf om vragen (37%)! Zo vindt 87% van de Nederlanders het leuk om een cadeaubon te krijgen.