beleid verkeer en vervoer bij de tijd
Provincie brengt beleid verkeer en vervoer bij de tijd
23-1-2007 -
Scherpere normen voor milieu en doorstroomverkeer
Scherpere normen voor het milieu en de doorstroom van verkeer en
vervoer. Dit zijn de belangrijkste veranderingen in het Strategisch
Mobiliteitsplan tot 2020, die GS willen doorvoeren. Het college
moderniseert daarmee het provinciale beleid voor verkeer en vervoer
dat gaat over de periode tot 2015 en laat het in de pas lopen met de
plannen van het rijk (Nota Mobiliteit).
Een belangrijke reden om het provinciale mobiliteitsbeleid te
actualiseren, is niet alleen de goedkeuring in de Tweede Kamer van de
nieuwe Nota Mobiliteit maar ook de Netwerkanalyse Regio Utrecht. Deze
studie, die is uitgevoerd door het rijk en de regio Utrecht, laat zien
dat Utrecht als draaischijf van Nederland in 2020 bij ongewijzigd
beleid met ernstige bereikbaarheidsproblemen te kampen zal krijgen. Op
13 november jl. heeft de provincie Utrecht daarom samen met het rijk
en regiopartners een bestuursovereenkomst ondertekend, waarin extra
acties zijn afgesproken op het gebied van infrastructuurprojecten,
openbaar vervoer en mobiliteitsmanagement. Hiervoor worden in de vorm
van pakketstudies voorbereidende maatregelen getroffen. GS reserveren
in het vernieuwde Mobiliteitsplan ruim 44 miljoen euro voor deze
samenwerkingsprojecten.
Méér doorstroom op provinciale wegen
Om te voorkomen dat het provinciale wegennet dichtslibt tijdens de
spits wil het college een scherpere norm invoeren. De gemiddelde
reistijd op provinciale wegen die bedoeld zijn voor het doorgaande
verkeer (zogenaamde `gebiedsontsluitingswegen') mag in de spits
niet meer dan het dubbele zijn dan tijdens de daluren. Op deze
wegen is de maximum snelheid in de regel 80 km p/u. Op basis van
deze norm zal de provincie de komende jaren maatregelen treffen om
het verkeer vlotter te laten doorstromen.
Winst voor milieu
Het nieuwe Mobiliteitsplan mikt ook op méér winst voor het milieu.
In de praktijk is gebleken dat geluidsoverlast op en langs de
provinciale wegen fors verminderd wordt door de aanleg van stil
asfalt. GS willen de kritische ondergrens voor geluidsoverlast
daarom verlagen van 65dB naar 63dB. Daarmee wordt een verlaging
van de geluidsoverlast van circa 40% gerealiseerd. Het aantal
woningen langs provinciale wegen met een geluidsoverlast van 63dB
of meer is in 2015 teruggebracht tot maximaal 500. Ook voor
stankoverlast gelden aangescherpte normen. Bij de aanleg van
nieuwe infrastructuur hanteert de provincie bovendien de Europese
richtlijnen voor luchtkwaliteit. Zuinig omgaan met energie is
eveneens een thema. Geen verlichting van de provinciale wegen,
waar dat niet nodig is zoals in natuurgebieden, is het nieuwe
uitgangspunt. Daarom komt er meer aandacht voor dimbare en
dynamische vormen van verlichting
Openbaar vervoer: door met Randstadspoor
Een belangrijk openbaar vervoerproject waarmee GS verder willen na
2015 is Randstadspoor. Randstadspoor vervoert snel en comfortabel
reizigers in de stadsgewesten Utrecht en Amersfoort. De bussen
sluiten hier zo goed mogelijk op aan. De kwaliteit en
toegankelijkheid van de bushaltes wordt verder verbeterd, onder
meer voor gehandicapten. De provincie besteedt bovendien meer
aandacht aan doorstroom van het streekvervoer, o.a. door inzet van
extra spitsbussen en aanleg van busstroken. De milieueisen die
gesteld worden aan de bussen gaan omhoog.
Vaker op de fiets
De fiets is op korte afstanden (tot 7,5 kilometer) voor het
woon-werkverkeer vaak een goed alternatief voor de auto om de
files te omzeilen. Om het gebruik van de fiets te stimuleren werkt
de provincie aan de verbetering van het fietspadennetwerk en is
samen met de Fietsersbond op Internet de Fietsrouteplanner
gelanceerd. Maar ook voor verkeer op langere afstanden willen GS
de inzet van de fiets stimuleren. Overstapmogelijkheden vanaf het
openbaar vervoer, zoals door gebruik te maken van speciale
OV-huurfietsen, worden daarom gestimuleerd, evenals de realisatie
van extra fietsenstallingen. Het gebruik van de fiets zal zo de
komende jaren meer ruimte krijgen in het provinciale
mobiliteitsbeleid.
Overige thema's die in het geactualiseerde Mobiliteitsplan worden
belicht, zijn: de aanleg en verbetering van binnenvaarthavens voor
het goederenvervoer (Blue Ports), introductie van nieuwe
ICT-toepassingen voor verkeer en vervoer, en het stimuleren van
mobiliteitsmanagement. Met de uitvoering van de extra maatregelen
voor het vernieuwde mobiliteitsbeleid is ruim 30 miljoen euro
gemoeid.
Procedure
Op 15 februari is het vernieuwde Mobiliteitsplan onderwerp van
gesprek in de statencommissie IME. Vervolgens start gedurende zes
weken een inspraakronde. Definitieve besluitvorming vindt plaats
in de zomer van 2007 door Provinciale Staten van Utrecht.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 - 258 3196
Provincie Utrecht