Radboud Universiteit Nijmegen


Veel ouderen hebben nauwelijks contact met jongeren

Veel ouderen beschouwen de maatschappij als van de jongeren. Voor hen lijkt de huidige samenleving haast een personificatie van jongeren. Dat blijkt uit 25 levensverhalen van ouderen tussen de 65 en 75 jaar, de `stille generatie', opgetekend door psychogerontologen Karen van Kordelaar en Gerben Westerhof van de Radboud Universiteit Nijmegen. De meerderheid van de geïnterviewde ouderen bleek geen contact te hebben met jongere generaties, anders dan hun eigen kinderen en kleinkinderen. Van Kordelaar en Westerhof constateren dat ouderen hun beelden van jongeren vooral baseren op de informatie uit de media. "Dat beeld is gekleurd en mede daardoor hebben ouderen dikwijls het gevoel dat er een onoverkoombare kloof bestaat tussen hen en de jeugd, " aldus de onderzoekers. Dit onderzoek wordt beschreven in het onlangs verschenen boek `De betekenis van levensverhalen'.

Derde levensfase: reservetijd, toegift of bevrijding?

De in beeld gebrachte generatie is opgegroeid in de periode van de wederopbouw na de oorlog, opgevoed met waardenoriëntaties als hard werken, zuinigheid en trouw aan orde en gezag. Hoe deze ouderen de derde levensfase ervaren hangt samen met hoe zij zich staande hebben kunnen houden in een zo snel veranderende omgeving. Van Kordelaar en Westerhof vroegen 25 ouderen naar hun levensverhaal aan de hand van onderwerpen als opleiding, beroep, activiteiten, sociale contacten, maatschappij en zingeving. De verhalen laten zien hoe verschillend ouderen de derde levensfase kunnen ervaren: als reservetijd, toegift of bevrijding.

Reserve - De groep die de tijd na de pensionering ziet als reservetijd, ziet deze periode ook als de laatste fase. Deze ouderen genieten weliswaar van hun vrije tijd, maar doen dit op een tamelijk passieve manier. Hun identiteit wordt voornamelijk gevormd door het verleden. Ze zijn vervreemd van de maatschappij, hebben een hang naar vroeger, toen het beter was en zitten eigenlijk hun tijd uit. ".. Ik doe niks met de computer want dat vind ik te onpersoonlijk en eigenlijk denk ik ook dat ik te oud ben om dit nog te leren".

Toegift - Een tweede groep beschouwt de pensionering als toegift, als extra tijd om te kunnen genieten van wat ze hebben opgebouwd. Ze gebruiken de tijd voor hun hobby's, steken energie in sociale contacten of passen op hun kleinkinderen. Ze hebben berusting gevonden in hoe de maatschappij zich ontwikkelt. ".. Na mijn pensionering ben ik mijn huis gaan herinrichten. Eerder had ik daar geen tijd voor, omdat ik de hele dag werkte. Mijn huis is meer het centrum van mijn wereld geworden en moet er ook leuk uitzien".

Bevrijding - De derde groep ziet de nieuwe levensfase als een bevrijding, als een periode van oriëntatie op nieuwe dingen. Deze ouderen blijven zich ontwikkelen, ze reizen, ze nemen deel aan cursussen, en ze staan open voor maatschappelijke veranderingen. Hun motto: "De wereld verandert gewoon en het beste is om gewoon mee te veranderen".

Ontmoetingsproject Tijdreizen

Aan de hand van de persoonlijke verhalen kunnen problemen - zoals het eerdergenoemde gekleurde beeld over jongeren - worden benoemd en mogelijk worden weggenomen door doelgerichte interventies. Zo startte Gerben Westerhof in Nijmegen met collega's het ontmoetingsproject Tijdreizen, waarin ouderen en jongeren met elkaar in gesprek gaan over een aantal thema's. Uitwisseling van levensverhalen draagt bovendien bij aan een herwaardering van de eigen beleving.

Boek Betekenis van levensverhalen

Gerben Westerhof is een van de redacteuren van het zojuist verschenen boek `De betekenis van levensverhalen'. Levensverhalen voorzien in een steeds grotere maatschappelijke behoefte, getuige de opkomst van weblogs, de talloze autobiografieën, en therapeutische toepassingen. Reflecteren op het eigen leven kan troost bieden, kan ouderen en jongeren helpen omgaan met beperkingen, en kan bijdragen aan zingeving en goed sociaal contact. De levensverhalenmethodiek is gebaseerd op de narratieve psychologie, waarin het persoonlijke levensverhaal wordt gezien als belangrijk hulpmiddel om de eigen identiteit vorm te geven.

De levensverhalen vormen ook een rijke bron voor medici, hulpverleners, loopbaanbegeleiders en mantelzorgers. Het boek bevat toepassingen van het werken met levensverhalen in wetenschappelijk onderzoek en in de klinische praktijk. Psychologen en ethici, ergotherapeuten en schrijfdocenten: tientallen auteurs belichten in dit boek de betekenis van levensverhalen voor menswetenschappen, zorg en welzijnswerk. Ze beschrijven hoe levensverhalen tot stand komen, welke rol herinneringen hierbij spelen en hoe de verhalen het zelfbeeld en de toekomstverwachtingen kunnen bepalen.

De betekenis van levensverhalen. Redactie Ernst Bohlmeijer, Lausanne Mies en Gerben Westerhof. Uitgave Bohn Stafleu & van Loghum, 2006, 464 pagina's. ISBN: 9789031348749, Prijs: EUR 39,50. Te bestellen via www.bsl.nl.