Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER-banner

Home

HOME: OV-KRANT
Mailing
Nieuwsarchief
Dossiers
OV-REISHULP
OV-bedrijven
Buitenland
Tips
OV-KLACHTEN
Toelichting
Formulier
OV-LOKAAL
Afdelingen
OV-KENNIS
VERENIGING
Lid worden
Over ROVER
Blad De Reiziger
ROVER-Winkel
Verder op onze site:
Contact
Downloads
Zoeken
Tekstversie
Sitemap

Mailinglijst Zet mij op de verzendlijst Printbare versie Printbare versie

PERSBERICHT

Consumentenorganisaties over prestaties NS
Reiziger voelt zich veiliger maar is nog niet tevreden over op tijd rijden en informatie

Het aantal treinreizigers dat in algemene zin tevreden is over het reizen per trein is één procentpunt gestegen. Ook voelen steeds meer reizigers zich veilig in de trein. De consumentenorganisaties in het LOCOV vinden dit verheugend. Maar de treinreizigers waren het afgelopen jaar in meerderheid nog niet echt tevreden over het op tijd rijden van de NS en over de informatie bij vertragingen. Dat blijkt uit de rapportage over het laatste kwartaal van het klanttevredenheidsonderzoek, dat de NS in overleg met de in het LOCOV vertegenwoordigde consumentenorganisaties uitvoert. Ook haalt de NS voor het tweede achtereenvolgende jaar niet de met de overheid afgesproken punctualiteit en aansluitingen. De consumentenorganisaties vinden dit teleurstellend en willen hieraan twee consequenties verbonden zien:


1. een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken;
2. NS moet de reizigers bij vertraging eerder financiëel tegemoetkomen.

Gemiddeld over het hele jaar 2006 was 39% van de reizigers echt tevreden over `op tijd rijden' (rapportcijfer 7 of meer). Dat is één procentpunt minder dan in 2005. Op tijd vervoerd worden is voor reizigers een belangrijk aspect van het reizen per trein. In het Vervoerplan 2006 streefde de NS naar 41%. Dit aantal `tevredenen' is dus niet bereikt. Ook de treinpunctualiteit van 86% die staatssecretaris Schultz met de NS had afgesproken is in 2006 niet gehaald: in werkelijkheid was 84,8% op tijd. Iets beter ging het met het aantal uitgevallen treinritten, dat met 1,4% nog juist aan de streefwaarde van 1,5% voldeed. Maar het percentage gehaalde aansluitingen bleef met 90,2% eveneens achter bij de nagestreefde norm van 91,5% en is zelfs gedaald in vergelijking met 2005 (90,6%). Verder is slechts 47% echt tevreden over de informatie bij vertragingen.

Beter is het gesteld met het algemene klantoordeel over het reizen per trein: dat steeg in 2006 met één procentpunt naar 68%. Positief is ook de duidelijke verbetering van het klantoordeel over de sociale veiligheid, die al enkele jaren gaande is. Gemiddeld waardeerde 74% van de reizigers dit in 2006 met het cijfer 7 of meer, tegen 71% in 2005.

De tevredenheid over de zitplaatskans is iets gedaald, maar dat is ook logisch doordat de treinen drukker zijn geworden door de aanzienlijke reizigersgroei die de NS in 2006 heeft weten te boeken. De consumentenorganisaties vinden die groei als zodanig positief.

NS moet geldterugregeling verruimen
Nu het op tijd rijden en het bieden van aansluiting opnieuw achterblijven bij de gestelde doelstellingen, willen de consumentenorganisaties dat NS de geldterugregeling voor door vertraging getroffen reizigers verruimt. De grenzen voor terugbetaling, die nu bij 30 en 60 minuten liggen, moeten bij 20 en 45 minuten komen te liggen. Hiermee willen de consumentenorganisaties nog eens onderstrepen dat vooral de vraag of reizigers op tijd hun bestemming bereiken van wezenlijk belang is.

Onderzoek oorzaken
Door een onafhankelijke instantie dient onderzoek te worden gedaan naar de oorzaken van het ieder jaar niet halen van de normen. Zowel NS, VenW als de consumentenorganisaties dienen betrokken te worden bij de keuze van een onderzoeksbureau en de begeleiding van het onderzoek. Doel van dit onderzoek is niet het uitdelen van Zwarte Pieten, maar het duidelijk maken, waar de oorzaken liggen en hoe deze knelpunten kunnen worden opgelost.
Pagina geplaatst: 23 januari 2007