Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Kansen voor gespecialiseerde scheepsbouw
Verwachtingen wereldscheepsbouw weergegeven tijdens HME-Nieuwjaarsreceptie
Rotterdam, januari 2007
De wereldwijde hausse in de scheepsbouw is voorlopig nog niet ten einde. Er zijn met name kansen voor maritieme toeleveranciers, die zich richten op kleinere schepen en speciale, complexe scheepstypen. Dit concludeerde Jean-Frédéric Laurent van BRS Paris (één van 's werelds bekendste shipbrokers) niet geheel onverwacht tijdens zijn presentatie voorafgaand aan de Nieuwjaarsreceptie van HME. Aangezien Nederland met name actief is in deze nichemarkten, ziet de toekomst van de Nederlandse maritieme industrie er dus goed uit.
18 januari 2007 gaat de boeken in als een dag met zware storm, windstoten en een weeralarm. Buiten sloeg de wind tegen de ramen, maar binnen vlogen indrukwekkende internationale scheepsbouwcijfers de aanwezigen om de oren. Uiteindelijk trotseerden zo'n 70 van de 150 aangemelde personen het noodweer voor de verwachtingen van BRS Paris voor de internationale scheepsbouw.
Naast de bekende, maar nog steeds indrukwekkende cijfers over de bouw van containerschepen, tankers en bulkcarriers, werden ook nieuwe inzichten verschaft. Zo is de verwachting dat er binnenkort een veel grotere vraag zal zijn naar kleine containerschepen tot 1.500 TEU, evenals kleinere chemicaliën en productentankers tussen 10.000 en 25.000 tdw. Ruim 40% van laatstgenoemden vaart namelijk nog rond zonder dubbele huid. Daarnaast springt de onevenredige leeftijdsopbouw van bulkcarriërs in het oog. Opvallend is de verwachte, scherpe terugval in de bouw van LNG-schepen.
De stormachtige, economische ontwikkelingen in China spelen een belangrijke rol in al deze veranderingen. 65% van de lading vervoerd door de grote scheepvaartlijnen komt namelijk uit China en 3 Chinese havens staan in de top 4 van containerhavens wereldwijd.
Concluderend werd gesteld, dat de kansen voor de Europese industrie vooral liggen in de kleine tankers en droge lading schepen, offshore units, ferries en cruiseschepen. Daarbij werd opgemerkt dat het goede maritieme netwerk in Nederland en de innovatieve ontwerpen en producten ons land daarbij een enorme voorsprong op de concurrentie geeft. De volledige presentatie is terug te vinden op de website van HME (exclusief voor HME-leden).
Nieuwjaarsspeech
HME-voorzitter Pim van Gulpen blikte in zijn Nieuwjaarsspeech kort terug op de behaalde resultaten van HME in 2006 en keek vooruit naar 2007.
2006:
- Bijna 2000 inschrijvingen op HME-activiteiten
- Start Innovatie Prestatie Contracten (IPC)
- Zeer succesvol Holland-Vietnamjaar. Daarnaast beursdeelnames en missies in Vietnam, China, Nederland, Duitsland, Rusland, Roemenië, Griekenland, Dubai, Singapore en Turkije
- Maritime Awards Gala i.s.m. de VNSI, KNVTS en NISS (450 deelnemers)
- Lancering HME Clipper (nieuwsservice voor leden)
- Vernieuwde portal www.hme.nl
- Ruim 200 leden bereikt (verviervoudiging in negen jaar tijd)
- Oprichting Holland Marine Projects BV (onderdeel van Vereniging Holland Marine Equipment)
- European Marine Equipment Council dankzij HME nu op de kaart
2007:
- Ledengroei en verdere uitbreiding activiteiten Innovatie en Export, met name voor het MKB
- Meer overheidsaandacht voor vestigingsbeleid maritiem cluster gewenst
- Meer aandacht voor knelpunten in onderwijs en kennis
- Focus op samenwerking in de cluster om de grote marktvraag aan te kunnen
Medio 2007 verschijnt voor de eerste keer het HME-jaarverslag, met daarin ontwikkelingen, informatie en statistieken over de Nederlandse maritieme toeleveringsindustrie.
Holland Marine Equipment: Masters of Innovation
EINDE PERSBERICHT