AutoRai

ISUZU Benelux lanceert nieuwe D-Max pick-up

(1/23/2007)
De nieuwe D-Max pick-up, die ISUZU Benelux tijdens het Salon van Brussel heeft geïntroduceerd is per direct leverbaar in Nederland. Deze robuuste pick-up werd tot nu toe in ons land onder de naam Rodeo uitgebracht. De nieuwe D-Max is van de voor-bumper tot aan de achterzijde compleet vernieuwd en is nu tevens leverbaar met een keuze uit twee nieuwe dieselmotoren: de 2.5-liter en 3.0-liter VGS Turbo met common-rail technologie.
De prijzen beginnen bij ⬠14.375 exclusief BPM/BTW voor de tweewielaangedreven uitvoering en ⬠18.975 excl. BPM/BTW voor de 4WD-versie.

Nieuw, stijlvol design
Ten opzichte van zijn voorganger is het design van de nieuwe D-Max vloeiender geworden, wat heeft geleid tot een lagere luchtweerstand en een Cw-waarde van 0,42, wat vanzelfsprekend een positieve invloed heeft op de brandstofefficiency.

Uiterlijk is de nieuwe ISUZU direct herkenbaar dankzij de nieuwe geïntegreerde grille en voorbumper. Ook de nieuwe projectie-koplampen, een noviteit in het pick-upsegment, springen direct in het oog en leveren ten opzichte van het vorige model een 50% verbeterde lichtopbrengst. Bovendien hebben ze een groter bereik. De nieuwe, rond vormgegeven mistlampen aan de voorzijde zorgen eveneens voor een nog grotere licht-opbrengst. Tot slot vormt ook de in de motorkap geïntegreerde luchtinlaat voor de nieuwe 2.5- en 3.0-liter Ddi VGS Turbo uitvoeringen een nieuw en opvallend stijl-kenmerk van de nieuwe D-Max. Naast de visuele aantrekkingskracht zorgt de âscoopâ voor een efficiënte luchttoevoer naar de grote intercooler.

Van opzij bekeken is eveneens direct duidelijk te zien dat de nieuwe ISUZU D-Max compleet vernieuwd is. De vloeiende lijnen over de hele lengte van de auto zorgen voor een stijlvolle en tegelijkertijd robuuste en krachtige uitstraling. De vierwielaangedreven uitvoeringen en de Hi-Lander modellen beschikken bovendien over verbrede wiel-kasten, waardoor de D-Max extra gespierd overkomt. In die wielkasten zijn afhankelijk van de uitvoering nieuw ontworpen 15 of 16 inch lichtmetalen wielen te vinden. De grote buitenspiegels zijn vanaf nu uitgerust met LED richtingaanwijzers, een feature die normaliter alleen op luxueuze limousines is te vinden. De in carrosseriekleur uitgevoerde portiergrepen (verchroomd voor de luxere uitvoeringen) versterken die luxe uitstraling nog eens extra.

Aan de achterzijde is de nieuwe D-Max pick-up direct herkenbaar aan de nieuw ontworpen laadbak en de nieuwe achterbumper. De laadbak is tevens te bestellen met een geïntegreerde spoiler voor een betere aerodynamica. De gerestylde achterbumper herbergt nieuw vormgegeven, heldere multi-reflector achterlichten voor een extra luxe uitstraling. De achterlichten zijn tevens te bestellen met rookglas voor extra sportiviteit.

Naast een nieuwe en moderne vormgeving hebben de ingenieurs van ISUZU veel tijd besteed aan het optimaliseren van de aerodynamica, om zo de luchtweerstand te beperken en de brandstofefficiency te vergroten. Zo heeft de D-Max bijvoorbeeld een nieuwe voorspoiler en nieuw ontworpen wielkasten achter gekregen. Bovendien heeft de tweewielaangedreven uitvoering een nieuwe beschermplaat onder de motor gekregen, om wervelingen onder het motorcompartiment te beperken en zo brandstof te besparen. De versie met vierwielaandrijving heeft eveneens een nieuwe, stalen onderplaat gekregen ter bescherming van de wielophanging en het motorcompartiment.

Comfort en gebruiksgemak
Net als de buitenzijde is ook het interieur compleet nieuw, waarbij een luxueuze uitstraling opnieuw overheerst. Hier zijn opnieuw ronde vormen terug te vinden, bijvoorbeeld voor het dashboard, de ventilatieroosters en de bedieningsinstrumenten. De laatstgenoemde zijn bovendien meer ergonomisch ontworpen en direct binnen handbereik geplaatst. ISUZU heeft de D-Max uitgerust met een nieuw, stijlvol en modern instrumentenpaneel. Daarin lichten de driedimensionaal gestijlde klokken blauw en duidelijk op, zowel overdag als in het donker. De blauwe verlichting is in zes standen in te stellen. Het instrumentarium is bovendien voorzien van een digitaal informatie-display, waarin de gegevens van de boordcomputer zijn af te lezen, zoals het gemiddelde brandstofverbruik, de temperatuur, de afgelegde afstand en de gekozen versnelling bij versies met een automaat.

Het interieur van de D-Max 2007 is uitgerust met nieuw vormgegeven stoelen, uitgevoerd in een lichtgrijze stof voor de L-uitvoering, voor een extra luxueuze uitstraling, en een donkergrijze bekleding met sportieve accenten voor het LS-model. Het verstelbare, vierspaaks lederen stuurwiel waarop het verchroomde ISUZU-embleem prijkt, debuteert eveneens in de D-Max 2007. De pookknop van de automatische transmissie is net als het stuurwiel in leder uitgevoerd en voorzien van zilveren en chroomaccenten.

De lijst met standaardfeatures en optionele extraâs is bijzonder uitgebreid. Nieuw is bijvoorbeeld de veelzijdige en verlichte Overhead Console opbergruimte. Een vol-waardig airconditioning- en ventilatiesysteem dat de luchtstroom in twee afzonderlijke standen en in vijf richting verspreidt, is eveneens leverbaar. Voor aanvullend comfort is de nieuwe D-Max vanaf nu ook uitgerust met op afstand bedienbare centrale portier-vergrendeling via de bediening op de contactsleutel die tevens de verlichting in de auto inschakelt en de startonderbreker herbergt.

Indrukwekkende prestaties dankzij nieuwe common-rail dieselmotoren Met de nieuwe D-Max introduceert ISUZU tevens een reeks nieuwe, krachtige common-rail dieselmotoren die meer vermogen hebben gekregen, aanzienlijk stiller zijn geworden en nog efficiënter met de brandstof omspringen. In technisch opzicht zijn de twee compleet nieuwe diesels op de cilinderinhoud na praktisch gelijk aan elkaar en beide zijn ze uitgerust met common-rail technologie, een VGS turbo en een intercooler. De 2.5-liter versie wordt enkel geleverd in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak, de 3.0 is naar keuze met een manuele versnellingsbak of een automatische transmissie te bestellen.

De krachtigste versie heeft een cilinderinhoud van 3.000cc en levert een maximum vermogen van 120 kW/163 pk bij 3.600 toeren per minuut. Het maximumkoppel bedraagt 360 Nm voor de handgeschakelde versie (beschikbaar tussen 1.800-2.800 tpm) en 333 Nm voor de versie met automatische transmissie (tussen 1.600-3.200 tpm).

De 2.5-liter levert maximaal 100 kW/136 pk, eveneens bij 3.600 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 280 Newtonmeter is beschikbaar tussen 1.800-3.400 tpm.

Beide krachtbronnen zijn uitgerust met een turbo met variabele geometrie die bijzonder licht en zeer duurzaam is. De extra grote schoepen zorgen voor een betere lucht-compressie voor een optimale acceleratie en een prima topsnelheid. Dankzij de grote intercooler en de imposante ventilatoren wordt de hitte snel afgevoerd en wordt de turbo op efficiënte wijze gekoeld. Verder beschikt de krachtbron over een nieuw koelsysteem en een nieuw, groter luchtfilter dat een betere luchtdoorstroming garandeert en daardoor zorgt voor een meer complete verbranding.

De twee motoren zijn in alle opzichten, zowel hardware- als softwarematig, compleet nieuw en zetten op tal van gebieden nieuwe maatstaven. Nieuw is bijvoorbeeld de speciaal ontwikkelde en intelligente ECU die het brandstofdistributiesysteem aanstuurt. De nieuwe ECU zorgt voor soepele en stille motorprestaties en een optimale brandstof-efficiency. Nog een aantal voorbeelden van nieuw ontwikkelde technologieën zijn het extra snelle communicatiesysteem dat de diverse individuele componenten veel sneller met elkaar laat werken, het nieuwe brandstoffilter, waarvan alleen het binnenste filter vervangen hoeft te worden en dat de bestuurder daarover tijdig informeert, en de nieuwe brandstofkoeler, die de brandstof die terug in de tank vloeit optimaal koelt, voor een langere levensduur van de componenten in het brandstofdistributiesysteem.

Nieuwe transmissies
De handgeschakelde MUX versnellingsbak in de ISUZU D-Max is eveneens compleet nieuw. Hij is duurzamer en beter geschikt voor de koppelsterke motoren. De nieuwe bak voorziet onder andere in een betere koeling van de versnellingsbakolie, onder andere dankzij de grote koelvinnen, vervaardigd uit koolstofvezel voor extra duurzaamheid. Ook de grotere, 275 mm koppelingsplaten zijn nieuw en zorgen voor een maximale vermogensoverdracht.

De automatische viertraps transmissie met overdrive voor de 3.0-liter maakt in de D-Max 2007 ook voor het eerst zijn opwachting. Deze intelligente automaat beschikt over een compleet nieuwe controle-unit (Versie 7) die op elektronische wijze het eveneens nieuwe Torque Management systeem aanstuurt. Samen met de nieuwe Engine Control module zorgt de software voor een precies en soepel samenspel tussen de overbrengingen en het motortoerental, resulterend in een optimale acceleratie. De software draagt onder alle omstandigheden zorg voor snelle schakelreacties en wordt daarin bovendien ondersteund door het nieuw ontwikkelde Adaptive Grade Logic Control. Deze controle-eenheid berekent van te voren alle overbrengingsmogelijkheden, om vervolgens de optimale schakelmomenten te selecteren voor optimale prestaties. De Multi-stage Lock Up is nog zoân technologie die de effectiviteit van de vermogens-overdracht verbetert en het energieverlies tussen de motor en de tandwielen in de versnellingsbak in de 3^e en 4^e versnelling minimaliseert. Bovendient zorgt het systeem voor een betere brandstofefficiency en beperkt het de slijtage van de versnellingsbak. De nieuwe Power Mode verschaft de bestuurder bovendien de mogelijkheid om sneller en soepeler te schakelen voor een betere acceleratie en meer vertrouwen tijdens inhaalacties. Tot slot is de automaat voorzien van een 3^e Start modus, die het doorslippen van de wielen op een gladde ondergrond voorkomt.

Ophanging
ISUZU heeft de nieuwe D-Max voorzien van het Intelligent Riding System. Dat systeem combineert de accurate stuurreacties van de tandheugel- en rondselbesturing met een voorwielophangingsysteem met dubbele wishbones en een sterke, duurzame en effectieve torsiestang voor modellen met 4x4-aandrijving en Hi-Lander uitvoeringen. Of een wielophanging met grote dubbele wishbones en schroefveren voor soepele en comfortabele rijeigenschappen, optimale grip op de weg en een grote duurzaamheid, voor de tweewielaangedreven uitvoeringen. Die beschikken achter over een ophanging met bladveren. Voor de vierdeurs uitvoering heeft ISUZU een speciale Flex-Plus ophanging ontworpen, om de inzittenden maximaal comfort te bieden.

Uitstekende 4x4-prestaties worden gewaarborgd door het Touch-On-The-Fly systeem, de elektronische schakeling tussen twee- (2H) en vierwielaandrijving (4H) door een simpele druk op een knop, tot een snelheid van 100 km/u. Bovendien zorgt het limited slip differentieel er voor dat de wielen met de minste tractie niet gaan doorslippen. Dankzij de korte neus en de minimale overhang van slechts 770 mm beschikt de D-Max over een korte draaicirkel en levert hij prima prestaties en optimale voertuigcontrole in het terrein.

Veiligheid
Op het gebied van veiligheid staat de nieuwe ISUZU D-Max 2007 eveneens zijn mannetje. Zo heeft ISUZU bijvoorbeeld het remsysteem aangepast en voorzien van grote, dubbele vacuümpompremmen in 8 en 9 inch uitvoeringen voor een grotere remdruk en verbeterde remprestaties, terwijl de bestuurder tegelijkertijd minder druk op het rempedaal hoeft uit te oefenen. Bovendien zijn de schijfremmen in afmeting gegroeid en zijn ze uitgerust met remklauwen met twee zuigers (4WD uitvoeringen). Verder zijn de ABS- en EBD-systemen verder uitgebreid met G-sensor technologie, voor een efficiënte bediening van het ABS-systeem in zwaar terrein.

Aan de voorzijde zorgen de nieuwe projectiekoplampen voor een aanzienlijk grotere lichtopbrengst en een groter bereik, waardoor de bestuurder obstakels veel eerder en duidelijker waarneemt. De nieuwe mistlampen leveren eveneens in belangrijke mate bij aan het verbeterde zicht.

Ook op het gebied van de passieve veiligheid steekt de nieuwe D-Max uitstekend in elkaar. Zo is hij standaard uitgerust met dubbele SRS-airbags en in hoogte verstelbare driepunts veiligheidsgordels met een automatische lockfunctie. Bovendien wordt het stuurwiel bij een frontale botsing ingetrokken, om verwondingen aan de borst van de bestuurder te voorkomen. Tevens is de cockpit van de D-Max voorzien van dubbellaags veiligheidsglas voor de voorruit, dat voorkomt dat glassplinters de inzittenden kunnen verwonden. Stalen balken in de portieren bieden optimale bescherming tegen aanrijdingen van opzij en een enkelvoudig monocoque constructie creëert een veilige passagierscel en voert de botsenergie snel en efficiënt af.