ISUZU Benelux lanceert nieuwe D-Max pick-up
(1/23/2007)
De nieuwe D-Max pick-up, die ISUZU Benelux tijdens het Salon van
Brussel heeft geïntroduceerd is per direct leverbaar in
Nederland. Deze robuuste pick-up werd tot nu toe in ons land onder de
naam Rodeo uitgebracht. De nieuwe D-Max is van de voor-bumper tot aan
de achterzijde compleet vernieuwd en is nu tevens leverbaar met een
keuze uit twee nieuwe dieselmotoren: de 2.5-liter en 3.0-liter VGS
Turbo met common-rail technologie.
De prijzen beginnen bij ⬠14.375 exclusief BPM/BTW voor de
tweewielaangedreven uitvoering en ⬠18.975 excl. BPM/BTW voor de
4WD-versie.
Nieuw, stijlvol design
Ten opzichte van zijn voorganger is het design van de nieuwe D-Max
vloeiender geworden, wat heeft geleid tot een lagere luchtweerstand en
een Cw-waarde van 0,42, wat vanzelfsprekend een positieve invloed
heeft op de brandstofefficiency.
Uiterlijk is de nieuwe ISUZU direct herkenbaar dankzij de nieuwe
geïntegreerde grille en voorbumper. Ook de nieuwe
projectie-koplampen, een noviteit in het pick-upsegment, springen
direct in het oog en leveren ten opzichte van het vorige model een 50%
verbeterde lichtopbrengst. Bovendien hebben ze een groter bereik. De
nieuwe, rond vormgegeven mistlampen aan de voorzijde zorgen eveneens
voor een nog grotere licht-opbrengst. Tot slot vormt ook de in de
motorkap geïntegreerde luchtinlaat voor de nieuwe 2.5- en 3.0-liter
Ddi VGS Turbo uitvoeringen een nieuw en opvallend stijl-kenmerk van de
nieuwe D-Max. Naast de visuele aantrekkingskracht zorgt de âscoopâ
voor een efficiënte luchttoevoer naar de grote intercooler.
Van opzij bekeken is eveneens direct duidelijk te zien dat de nieuwe
ISUZU D-Max compleet vernieuwd is. De vloeiende lijnen over de hele
lengte van de auto zorgen voor een stijlvolle en tegelijkertijd
robuuste en krachtige uitstraling. De vierwielaangedreven uitvoeringen
en de Hi-Lander modellen beschikken bovendien over verbrede
wiel-kasten, waardoor de D-Max extra gespierd overkomt. In die
wielkasten zijn afhankelijk van de uitvoering nieuw ontworpen 15 of 16
inch lichtmetalen wielen te vinden. De grote buitenspiegels zijn vanaf
nu uitgerust met LED richtingaanwijzers, een feature die normaliter
alleen op luxueuze limousines is te vinden. De in carrosseriekleur
uitgevoerde portiergrepen (verchroomd voor de luxere uitvoeringen)
versterken die luxe uitstraling nog eens extra.
Aan de achterzijde is de nieuwe D-Max pick-up direct herkenbaar aan de
nieuw ontworpen laadbak en de nieuwe achterbumper. De laadbak is
tevens te bestellen met een geïntegreerde spoiler voor een betere
aerodynamica. De gerestylde achterbumper herbergt nieuw vormgegeven,
heldere multi-reflector achterlichten voor een extra luxe uitstraling.
De achterlichten zijn tevens te bestellen met rookglas voor extra
sportiviteit.
Naast een nieuwe en moderne vormgeving hebben de ingenieurs van ISUZU
veel tijd besteed aan het optimaliseren van de aerodynamica, om zo de
luchtweerstand te beperken en de brandstofefficiency te vergroten. Zo
heeft de D-Max bijvoorbeeld een nieuwe voorspoiler en nieuw ontworpen
wielkasten achter gekregen. Bovendien heeft de tweewielaangedreven
uitvoering een nieuwe beschermplaat onder de motor gekregen, om
wervelingen onder het motorcompartiment te beperken en zo brandstof te
besparen. De versie met vierwielaandrijving heeft eveneens een nieuwe,
stalen onderplaat gekregen ter bescherming van de wielophanging en het
motorcompartiment.
Comfort en gebruiksgemak
Net als de buitenzijde is ook het interieur compleet nieuw, waarbij
een luxueuze uitstraling opnieuw overheerst. Hier zijn opnieuw ronde
vormen terug te vinden, bijvoorbeeld voor het dashboard, de
ventilatieroosters en de bedieningsinstrumenten. De laatstgenoemde
zijn bovendien meer ergonomisch ontworpen en direct binnen handbereik
geplaatst. ISUZU heeft de D-Max uitgerust met een nieuw, stijlvol en
modern instrumentenpaneel. Daarin lichten de driedimensionaal
gestijlde klokken blauw en duidelijk op, zowel overdag als in het
donker. De blauwe verlichting is in zes standen in te stellen. Het
instrumentarium is bovendien voorzien van een digitaal
informatie-display, waarin de gegevens van de boordcomputer zijn af te
lezen, zoals het gemiddelde brandstofverbruik, de temperatuur, de
afgelegde afstand en de gekozen versnelling bij versies met een
automaat.
Het interieur van de D-Max 2007 is uitgerust met nieuw vormgegeven
stoelen, uitgevoerd in een lichtgrijze stof voor de L-uitvoering, voor
een extra luxueuze uitstraling, en een donkergrijze bekleding met
sportieve accenten voor het LS-model. Het verstelbare, vierspaaks
lederen stuurwiel waarop het verchroomde ISUZU-embleem prijkt,
debuteert eveneens in de D-Max 2007. De pookknop van de automatische
transmissie is net als het stuurwiel in leder uitgevoerd en voorzien
van zilveren en chroomaccenten.
De lijst met standaardfeatures en optionele extraâs is bijzonder
uitgebreid. Nieuw is bijvoorbeeld de veelzijdige en verlichte Overhead
Console opbergruimte. Een vol-waardig airconditioning- en
ventilatiesysteem dat de luchtstroom in twee afzonderlijke standen en
in vijf richting verspreidt, is eveneens leverbaar. Voor aanvullend
comfort is de nieuwe D-Max vanaf nu ook uitgerust met op afstand
bedienbare centrale portier-vergrendeling via de bediening op de
contactsleutel die tevens de verlichting in de auto inschakelt en de
startonderbreker herbergt.
Indrukwekkende prestaties dankzij nieuwe common-rail dieselmotoren
Met de nieuwe D-Max introduceert ISUZU tevens een reeks nieuwe,
krachtige common-rail dieselmotoren die meer vermogen hebben gekregen,
aanzienlijk stiller zijn geworden en nog efficiënter met de brandstof
omspringen. In technisch opzicht zijn de twee compleet nieuwe diesels
op de cilinderinhoud na praktisch gelijk aan elkaar en beide zijn ze
uitgerust met common-rail technologie, een VGS turbo en een
intercooler. De 2.5-liter versie wordt enkel geleverd in combinatie
met een handgeschakelde versnellingsbak, de 3.0 is naar keuze met een
manuele versnellingsbak of een automatische transmissie te bestellen.
De krachtigste versie heeft een cilinderinhoud van 3.000cc en levert
een maximum vermogen van 120 kW/163 pk bij 3.600 toeren per minuut.
Het maximumkoppel bedraagt 360 Nm voor de handgeschakelde versie
(beschikbaar tussen 1.800-2.800 tpm) en 333 Nm voor de versie met
automatische transmissie (tussen 1.600-3.200 tpm).
De 2.5-liter levert maximaal 100 kW/136 pk, eveneens bij 3.600 toeren
per minuut. Het maximumkoppel van 280 Newtonmeter is beschikbaar
tussen 1.800-3.400 tpm.
Beide krachtbronnen zijn uitgerust met een turbo met variabele
geometrie die bijzonder licht en zeer duurzaam is. De extra grote
schoepen zorgen voor een betere lucht-compressie voor een optimale
acceleratie en een prima topsnelheid. Dankzij de grote intercooler en
de imposante ventilatoren wordt de hitte snel afgevoerd en wordt de
turbo op efficiënte wijze gekoeld. Verder beschikt de krachtbron over
een nieuw koelsysteem en een nieuw, groter luchtfilter dat een betere
luchtdoorstroming garandeert en daardoor zorgt voor een meer complete
verbranding.
De twee motoren zijn in alle opzichten, zowel hardware- als
softwarematig, compleet nieuw en zetten op tal van gebieden nieuwe
maatstaven. Nieuw is bijvoorbeeld de speciaal ontwikkelde en
intelligente ECU die het brandstofdistributiesysteem aanstuurt. De
nieuwe ECU zorgt voor soepele en stille motorprestaties en een
optimale brandstof-efficiency. Nog een aantal voorbeelden van nieuw
ontwikkelde technologieën zijn het extra snelle communicatiesysteem
dat de diverse individuele componenten veel sneller met elkaar laat
werken, het nieuwe brandstoffilter, waarvan alleen het binnenste
filter vervangen hoeft te worden en dat de bestuurder daarover tijdig
informeert, en de nieuwe brandstofkoeler, die de brandstof die terug
in de tank vloeit optimaal koelt, voor een langere levensduur van de
componenten in het brandstofdistributiesysteem.
Nieuwe transmissies
De handgeschakelde MUX versnellingsbak in de ISUZU D-Max is eveneens
compleet nieuw. Hij is duurzamer en beter geschikt voor de
koppelsterke motoren. De nieuwe bak voorziet onder andere in een
betere koeling van de versnellingsbakolie, onder andere dankzij de
grote koelvinnen, vervaardigd uit koolstofvezel voor extra
duurzaamheid. Ook de grotere, 275 mm koppelingsplaten zijn nieuw en
zorgen voor een maximale vermogensoverdracht.
De automatische viertraps transmissie met overdrive voor de 3.0-liter
maakt in de D-Max 2007 ook voor het eerst zijn opwachting. Deze
intelligente automaat beschikt over een compleet nieuwe controle-unit
(Versie 7) die op elektronische wijze het eveneens nieuwe Torque
Management systeem aanstuurt. Samen met de nieuwe Engine Control
module zorgt de software voor een precies en soepel samenspel tussen
de overbrengingen en het motortoerental, resulterend in een optimale
acceleratie. De software draagt onder alle omstandigheden zorg voor
snelle schakelreacties en wordt daarin bovendien ondersteund door het
nieuw ontwikkelde Adaptive Grade Logic Control. Deze controle-eenheid
berekent van te voren alle overbrengingsmogelijkheden, om vervolgens
de optimale schakelmomenten te selecteren voor optimale prestaties. De
Multi-stage Lock Up is nog zoân technologie die de effectiviteit van
de vermogens-overdracht verbetert en het energieverlies tussen de
motor en de tandwielen in de versnellingsbak in de 3^e en 4^e
versnelling minimaliseert. Bovendient zorgt het systeem voor een
betere brandstofefficiency en beperkt het de slijtage van de
versnellingsbak. De nieuwe Power Mode verschaft de bestuurder
bovendien de mogelijkheid om sneller en soepeler te schakelen voor een
betere acceleratie en meer vertrouwen tijdens inhaalacties. Tot slot
is de automaat voorzien van een 3^e Start modus, die het doorslippen
van de wielen op een gladde ondergrond voorkomt.
Ophanging
ISUZU heeft de nieuwe D-Max voorzien van het Intelligent Riding
System. Dat systeem combineert de accurate stuurreacties van de
tandheugel- en rondselbesturing met een voorwielophangingsysteem met
dubbele wishbones en een sterke, duurzame en effectieve torsiestang
voor modellen met 4x4-aandrijving en Hi-Lander uitvoeringen. Of een
wielophanging met grote dubbele wishbones en schroefveren voor soepele
en comfortabele rijeigenschappen, optimale grip op de weg en een grote
duurzaamheid, voor de tweewielaangedreven uitvoeringen. Die beschikken
achter over een ophanging met bladveren. Voor de vierdeurs uitvoering
heeft ISUZU een speciale Flex-Plus ophanging ontworpen, om de
inzittenden maximaal comfort te bieden.
Uitstekende 4x4-prestaties worden gewaarborgd door het
Touch-On-The-Fly systeem, de elektronische schakeling tussen twee-
(2H) en vierwielaandrijving (4H) door een simpele druk op een knop,
tot een snelheid van 100 km/u. Bovendien zorgt het limited slip
differentieel er voor dat de wielen met de minste tractie niet gaan
doorslippen. Dankzij de korte neus en de minimale overhang van slechts
770 mm beschikt de D-Max over een korte draaicirkel en levert hij
prima prestaties en optimale voertuigcontrole in het terrein.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid staat de nieuwe ISUZU D-Max 2007 eveneens
zijn mannetje. Zo heeft ISUZU bijvoorbeeld het remsysteem aangepast en
voorzien van grote, dubbele vacuümpompremmen in 8 en 9 inch
uitvoeringen voor een grotere remdruk en verbeterde remprestaties,
terwijl de bestuurder tegelijkertijd minder druk op het rempedaal
hoeft uit te oefenen. Bovendien zijn de schijfremmen in afmeting
gegroeid en zijn ze uitgerust met remklauwen met twee zuigers (4WD
uitvoeringen). Verder zijn de ABS- en EBD-systemen verder uitgebreid
met G-sensor technologie, voor een efficiënte bediening van het
ABS-systeem in zwaar terrein.
Aan de voorzijde zorgen de nieuwe projectiekoplampen voor een
aanzienlijk grotere lichtopbrengst en een groter bereik, waardoor de
bestuurder obstakels veel eerder en duidelijker waarneemt. De nieuwe
mistlampen leveren eveneens in belangrijke mate bij aan het verbeterde
zicht.
Ook op het gebied van de passieve veiligheid steekt de nieuwe D-Max
uitstekend in elkaar. Zo is hij standaard uitgerust met dubbele
SRS-airbags en in hoogte verstelbare driepunts veiligheidsgordels met
een automatische lockfunctie. Bovendien wordt het stuurwiel bij een
frontale botsing ingetrokken, om verwondingen aan de borst van de
bestuurder te voorkomen. Tevens is de cockpit van de D-Max voorzien
van dubbellaags veiligheidsglas voor de voorruit, dat voorkomt dat
glassplinters de inzittenden kunnen verwonden. Stalen balken in de
portieren bieden optimale bescherming tegen aanrijdingen van opzij en
een enkelvoudig monocoque constructie creëert een veilige
passagierscel en voert de botsenergie snel en efficiënt af.
AutoRai