Ingezonden persbericht
Kamperen wint aan populariteit
Aantrekkende economie geeft impuls aan bestedingen bij de kampeerspeciaalzaak
Almelo - Als gevolg van de aantrekkende economie groeit de vraag naar luxe producten en heeft de klant meer over voor kwaliteitsproducten bij de kampeerspeciaalzaak. Dit blijkt uit het recent uitgevoerde onderzoek onder kampeerzaken in Nederland door Van Es Marketing Services. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Kampeerzaken 2007 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.
Economisch perspectief
Voor het jaar 2007 verwacht 21% van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 4% verwacht een daling en de overige 75% een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat over het jaar 2006 zijn vrij positief; 38% verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 54% een stijging. Ten aanzien van de omzetverwachtingen over het jaar 2006 zijn de geheel zelfstandig opererende kampeerzaken iets minder positief gestemd dan de samenwerkende kampeerzaken (samenwerkende ondernemingen op het gebied van in- of verkoop). Algemene ontwikkelingen die men het komende jaar verwacht zijn een opleving van de economie, een groeiende populariteit van kamperen en een toename van de concurrentie via internet van commerciële webwinkels en tweedehands handel van consumenten. Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten binnen de branche zijn een stijging van de verkoop van luxe producten, lichtgewicht producten, Nordic Walking producten en een toenemende modegevoeligheid van producten.
Leveranciers
Men heeft gemiddeld 30 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men bijna 4% van de regelmatige leveranciers afgestoten. Het assortiment is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Het betreft veelal leveranciers van slecht lopende producten. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers krap 5% nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment ook een vooraanstaande rol. Onder deze categorie vallen naast uitbreiding van het assortiment ook nieuwe trendy producten. Bij de selectie van een leverancier wordt er naast het assortiment vooral op het snel kunnen leveren gelet, evenals de leveringsbetrouwbaarheid. De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van kampeeruitrusting wordt gevormd door Van Assendelft, Gautzsch Gimeg en Van der Boon. Voor kleding en schoeisel voeren Lowa, Meindl en Hanwag de ranglijst aan. Voor sportartikelen prijken C.J. Agencies, Dunlop Slazenger en Rucanor boven aan de ranglijst. Bij de outdoorproducten zijn The Nomad Company, C.J. Agencies, Lowa en Vaude de belangrijkste leveranciers.
Aan het onderzoek onder kampeerzaken hebben 106 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de maand november 2006. De respondenten vallen onder de BIK-code 52488 van de Kamers van Koophandel.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.