Ingezonden persbericht


Persbericht

Aan- en verkoopsite wordt 'levend marktplein'

Zoook gaat van start:
Spullen verkopen op het web, met je eigen reclamefilmpje

Amsterdam, dinsdag 23 januari 2006 ­ Vandaag treedt een nieuwe website naar buiten, die mikt op iedereen met een videocamera in zijn mobieltje. Www.zoook.nl is de eerste website ter wereld waarop particulieren goederen en diensten kunnen aanbieden via zelfgemaakte videofilmpjes. Vooralsnog is het platform helemaal gratis.

ZOEK Online je auto verkopen door er een filmpje van te maken: Even de motor laten ronken, er omheen lopen, inzoomen op de sportvelgen. Of een korte impressie geven van de kwaliteiten van je popband. Of laten zien waarom mensen jou moeten inhuren voor een goede goochel-act. Dat kan vanaf vandaag, op de nieuwe website www.zoook.nl. Zoook, spreek uit: 'zoek', bedacht en ontwikkeld in Nederland, is de eerste aan- en verkoopsite met uitsluitend video's van de aangeboden goederen en diensten.

SAMEN BOUWEN VANAF NUL Het is de bedoeling dat mensen de komende tijd de site zelf ontdekken als leuk, gemakkelijk en nuttig verkoopplatform, zegt Onno Aerden, een van de mensen achter Zoook: "We beginnen echt blanco. We dagen de eerste bezoekers ook uit om hun opmerkingen met ons te delen op de site. Zo groeit die uit tot een plek waar vraag en aanbod elkaar optimaal ontmoeten en altijd wat te zien is. Een echt levend marktplein vol mensen die op een originele manier hun waar aanprijzen. Zoook refereert dan ook aan de souk, het Arabische woord voor marktplein." "Het was zo'n idee waarvan je meteen denkt: het bestaat al. Niet dus. Wij zijn de eerste aan- en verkoopsite ter wereld met uitsluitend videofilms." De eerste testronde leverde al tienduizenden hits op. Zoook verwacht een platform te worden waarop snel en effectief gehandeld wordt. Zoook rekent vooralsnog geen kosten, ook niet voor dure goederen zoals auto's of huizen.

TWEE SUCCESFORMULES Zoook combineert twee geheide succesformules op het internet: sites met persoonlijke en gratis te uploaden videofilmpjes zoals You Tube, en de grote online aan- en verkoopsites. De makers van Zoook zien in de stortvloed aan videosites het bewijs dat mensen graag zelf gemaakte video's online plaatsen. Vrijwel elk mobiel telefoontoestel beschikt over een goede videocamera. "Video is volgens ons dus dé nieuwe manier om spullen en diensten online te verkopen." Iedereen kan op Zoook in drie stappen video's uploaden, gratis en eenvoudig.

HOE ORIGINELER, HOE MEER IN BEELD Behalve bij voorbeeld auto's en huisraad, is het ook mogelijk om promotiefilmpjes te plaatsen, zoals een act die mensen kunnen inhuren, of zelfs jezelf, in de categorie video dating. Mensen kunnen op allerlei manieren met de verkoper in contact treden en er is een koppeling met Google Maps om te kijken of de verkoper in jouw buurt zit. "Maar het mooiste is dat elke bezoeker elke video kan beoordelen op aansprekendheid. Zo zijn de meest creatieve filmers het meest in beeld. Zoook zet daarmee een extra bonus op originele, leuke en spannende filmpjes. De makers dagen mensen uit om 'voor eventjes een Spielberg te worden, maar dan in 30 seconden en met een verkoopdoelstelling: "Wie talent heeft voor het maken van tv-commercials, scoort zeker hoge ogen op Zoook."

ALTIJD GOEDKOPER Na verloop van tijd gaat Zoook enige kosten rekenen voor bepaalde categorieën video-advertenties, maar de site zal altijd veel goedkoper blijven dan de bekende aan- en verkoopsites. "Terwijl je meer ruimte krijgt om je verkoopverhaal te houden: je kunt op Zoook je verhaal immers kwijt in woord, geluid en bewegend beeld." www.zoook.nl. Laat zien wat je te koop hebt.



Ingezonden persbericht