Opening van het project `Reconstructie A15 Sliedrecht en
Hardinxveld-Giessendam'
Toespraak | 22-01-2007 | Sliedrecht | Minister Karla Peijs
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Een ontbijt is altijd een lekker begin van de dag. En vandaag smaakt
het extra goed, want zo meteen mag ik de A15 Oost officieel openen. En
daar ben ik hartstikke blij mee! Acht jaar lang is er gesjouwd en
gebouwd, en dat vraagt nogal wat van omwonenden en weggebruikers. Veel
geduld, veel begrip en veel aanpassingsvermogen. Dus voor ik verder ga
wil ik u daar ontzettend voor bedanken.
Het was de hoogste tijd dat de A15 Oost een goede facelift kreeg. De
weg ziet er nu weer fantastisch uit, maar deze operatie was natuurlijk
niet bedoeld om alleen een paar rimpeltjes weg te werken. Dit ging
echt veel verder. Ten eerste was het een kwestie veiligheid. Sommige
op- en afritten waren door hun korte lengte gewoon gevaarlijk, met
veel ongelukken als gevolg. Ten tweede was het een economisch verhaal.
De A15 vormt een belangrijke verbinding tussen de Rotterdamse haven en
het achterland. En de motor van onze economie willen we uiteraard goed
bereikbaar houden. Maar ook de steden en industrie langs de weg moeten
kunnen groeien en bloeien. Dus de doorstroming op én naar de A15 moest
gewoon beter. Aanpakken dus!
Ik ga hier niet alle veranderingen opnoemen die er voor zorgen dat u
nu makkelijker, plezieriger en sneller op de A15 rijdt. De meeste zult
u in de loop van de afgelopen jaren wel hebben meegekregen. De langere
op- en afritten, de verbrede viaducten, de verbeterde aansluitingen.
Het project heeft meer gekost dan oorspronkelijk gepland, maar
daarvoor is ook méér gedaan dan dat in eerste instantie op het
programma stond. Het plaatsen van elf kilometer geluidsscherm,
bijvoorbeeld. Daar merk je weinig van als je in de auto zit, maar voor
de omwonenden is het natuurlijk erg prettig.
Afgelopen december was het zover, het project A15 Oost was klaar.
Slechts twee maanden na de oorspronkelijke opleverdatum zoals we die
al in 1998 hadden gepland. Dat is naast een strakke planning ook
grotendeels te danken aan de goede samenwerking met de gemeentes
Sliedrecht en Hardinxveld-Giesendam, de provincie Zuid-Holland en het
Waterschap Rivierenland. Mijn complimenten daarvoor. Ik wil ook de
aannemerscombinatie en Rijkswaterstaat bedanken voor hun inzet.
Niet alles ging overigens van een leien dakje. Het werk viel een paar
keer stil door de slechte bodemgesteldheid. Dat is vervelend, maar er
zat ook een positieve kant aan. Rijkswaterstaat moest samen met de
aannemerscombinatie met innovatieve technieken op de proppen komen, om
de zaak wél voor elkaar te krijgen. En gelukkig waren er tussentijdse
mijlpalen, die bewezen dat het werk lekker opschoot.
Maar wat ik eigenlijk nog veel vervelender vind dan die slechte
bodemgesteldheid waar we mee te maken kregen, is het feit dat een
aantal woningen is beschadigd door de werkzaamheden. Nu het werk klaar
is, kan Rijkswaterstaat de balans opmaken en de schade vergoeden. Maar
dat maakt het voor de gedupeerden niet minder vervelend. Dus ik wil
hierbij mijn excuses aanbieden aan de mensen om wie het gaat.
Dit is een druk bebouwd gebied en de A15 moest openblijven. Dus u had
de afgelopen jaren geluidsoverlast, last van zandverstuivingen,
oliespetters op de gevel, blubber op de stoep. De werkzaamheden gingen
natuurlijk ook gepaard met omleidingen en afsluitingen. Dat is
natuurlijk nooit leuk. Maar ik denk dat Rijkswaterstaat er alles aan
gedaan heeft om iedereen zo goed mogelijk te informeren. Het hiernaast
gelegen A15-informatiecentrum is er maar één voorbeeld van. De wat
meer ludieke acties doen het ook altijd goed. Een bon voor de
wasserette, gratis ramen zemen en een banketstaaf als symbolische
heipaal, het maakt het ongemak net ietsje makkelijker te dragen.
Dames en heren,
Het is misschien raar om op het openingsfeestje van het ene project
over alweer een nieuw project te beginnen. Maar de plannen bestaan om
de A15 van Papendrecht tot Gorinchem in beide richtingen drie
rijstroken te geven, permanent of alleen in de spits. De meeste mensen
denken dan: kon dat niet tegelijkertijd?
Maar het verkeer is sneller gegroeid dan we in de jaren negentig
hadden voorspeld. En voor een verbreding is een planologisch proces
nodig dat jaren duurt. Je moet dat ook niet snel-snel willen, want het
moet juist heel zorgvuldig gebeuren. Dat is ook in úw belang. Maar bij
het huidige project is wel degelijk rekening gehouden met een
eventuele verbreding in de toekomst. Het moeilijke werk is tussen
Sliedrecht en Hardinxveld/Giessendam al gedaan. De uitvoering in de
toekomst zal dus meevallen, juist door de optimale voorbereiding nu.
Dus ik hoop dat u ook in de toekomst enthousiast de verbeteringen aan
deze weg blijft steunen.
En omdat het de laatste weg die ik als minister open, geniet ik even
extra van het moment, maar dan open ik nu toch de A15 Oost officieel.
Dank u wel
Ministerie van Verkeer en Waterstaat