Toyota breekt voor het tiende achtereenvolgende jaar verkooprecords in
Europa
(1/23/2007)
Toyota Motor Europe noteerde in Europa* in 2006 een verkoopgroei van
maar liefst 13%. Het totaal aantal verkochte voertuigen komt uit op
1.124.119 â waarvan 1.073.549 van het merk Toyota en 50.570 van het
merk Lexus â in een markt die met slechts 2,7% groeide. Voor het eerst
werden in Europa meer dan één miljoen Toyotaâs verkocht, een
stijging van 11% ten opzichte van 2005.
De groei van Lexus was nog spectaculairder: de verkoop nam toe met
maar liefst 76%, waarbij voor het eerst de grens van 50.000 werd
overschreden. Als gevolg daarvan nam het marktaandeel van Toyota met
0,5 procentpunt toe tot 5,84% â het grootste marktaandeel ooit in
Europa. Voor 2007 zal worden gestreefd naar een verkoop van 1,22
miljoen eenheden in Europa.
De groei van Toyota in Europa is te danken aan Europese productie.
Ongeveer 70% van alle in Europa verkochte voertuigen is in Europa
gebouwd. Voor 2006 komt dat neer op 808.463 voertuigen, 863.507
motoren** en 568.212 versnellingsbakken uit de fabrieken in het
Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Turkije, Polen en Tsjechië. In 2007
zullen alle fabrieken opnieuw op volle capaciteit produceren. Aan het
einde van het jaar zal in het Russische Sint-Petersburg een nieuwe
fabriek worden geopend.
2006 kende een groot aantal hoogtepunten. Toyota vernieuwde met succes
twee van de belangrijkste modellen, de Yaris en de RAV4. Daarbij werd
de Yaris opnieuw Toyotaâs bestseller in Europa, met een verkoop van
250.880 stuks (+17%). De RAV4 scoort opnieuw als meest populaire 4x4
van Europa, met een verkoop van 126.210 stuks (+23%). Er werden tevens
recordverkopen gerealiseerd met de AYGO (97.526 stuks, +315%), Corolla
Verso (95.684 stuks, +3%), Hilux (20.066 stuks, +87%) en Prius (22.778
stuks, +21%).
De verkoop van Lexus kreeg een extra impuls dankzij de introductie van
vier nieuwe modellen: de GS 450h, de RX 350, de IS 220d en de LS 460.
De IS was in 2006 de best verkochte Lexus (21.772 stuks, +275%),
gevolgd door de RX (19.543 stuks, +35%). De hybride-versies waren goed
voor 26% van de totale verkoop van Lexus, wat in combinatie met de
Prius neerkomt op een totale verkoop van hybride-modellen door Toyota
van 36.016 exemplaren â een toename van 54%.
âDit is voor ons een moment waarop we bijzonder trots zijnâ, aldus
Tadashi Arashima, President en CEO van Toyota Motor Europe (TME). âDat
we in één jaar tijd zo veel records hebben kunnen breken is het
resultaat van onze voortdurende inspanningen om de klant superieure
kwaliteit en volledige tevredenheid te bieden. Daarnaast is het een
genoegen om te zien dat steeds meer Europeanen kiezen voor een hybride
model.â
Duitsland was in 2006 Toyotaâs grootste markt, met een verkoop van
141.097 voertuigen (+8%), op de voet gevolgd door het Verenigd
Koninkrijk (140.075 exemplaren, +1%) en Italië
(138.199 exemplaren, +6%). De sterkste groei (+63%) werd genoteerd in
Rusland, waar 108.959 exemplaren werden verkocht. Ook in Frankrijk
werd voor het eerst de honderdduizend gepasseerd met een verkoop van
103.538 exemplaren (+13%). In Nederland werden vorig jaar 35.743
autoâs geregistreerd. De groei bedroeg 23%.
In 2006 was Toyota het snelst groeiende automerk in Frankrijk, Spanje,
Portugal en Griekenland. Toyota was marktleider in zeven Europese
landen, waaronder Griekenland, Ierland en Finland.
Tadashi Arashima blikt vooruit:
â2007 zal voor Toyota een belangrijk jaar worden. Ons doel is om in
alle Europese landen de verkoop en het marktaandeel te vergroten.
Daarin slagen we alleen als we de klant voorop stellen en de
allerbeste kwaliteit leveren. Onze modellen voor 2007 weerspiegelen
dat en we verwachten dan ook aanhoudend goede prestaties over de
gehele lijn, met name van de AYGO, Yaris, RAV4 en de nieuwe
Lexus-modellen. En het mooiste is nog dat we met de door de EuroNCAP
met vijf sterren bekroonde Auris, die dit voorjaar op de markt komt,
beschikken over een prominent nieuw model om dat doel mee te
bereiken.â
Toyota heeft de intentie om in 2007 1,22 miljoen voertuigen in Europa
te verkopen, waaronder 1,16 miljoen van het merk Toyota en 56.000 van
het merk Lexus. De verkoop van hybride-autoâs zal naar verwachting
44.500 exemplaren bedragen.
Opmerkingen voor de redactie:
Toyota Motor Europe (TME) houdt toezicht op de wholesale en marketing
van voertuigen, onderdelen en accessoires van Toyota en Lexus, alsmede
de Europese productie- en ontwikkelactiviteiten van Toyota. Toyota
heeft in Europa direct en indirect ongeveer 55.000 mensen in dienst en
heeft sinds 1990 meer dan zes miljard euro geïnvesteerd.
* De verkoopcijfers van Toyota in Europa voor 2006 zijn inclusief alle
passagiers- en bedrijfsvoertuigen in de 27 lidstaten van de EU,
alsmede Albanië, Andorra, Azerbeidzjan, Bosnië en Herzegovina, de
Faeröer, Georgië, Gibraltar, Groenland, IJsland, Kazachstan,
Kroatië, Liechtenstein, Macedonië, Monaco, Montenegro, Noorwegen,
Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Tadzjikistan, Turkije,
Turkmenistan, Wit-Rusland en Zwitserland.
** De productie van motoren en versnellingsbakken is inclusief de
eenheden voor de Citroën C1/Peugeot 107.
AutoRai