AutoRai

Toyota breekt voor het tiende achtereenvolgende jaar verkooprecords in Europa

(1/23/2007)
Toyota Motor Europe noteerde in Europa* in 2006 een verkoopgroei van maar liefst 13%. Het totaal aantal verkochte voertuigen komt uit op
1.124.119 â waarvan 1.073.549 van het merk Toyota en 50.570 van het merk Lexus â in een markt die met slechts 2,7% groeide. Voor het eerst werden in Europa meer dan één miljoen Toyotaâs verkocht, een stijging van 11% ten opzichte van 2005.
De groei van Lexus was nog spectaculairder: de verkoop nam toe met maar liefst 76%, waarbij voor het eerst de grens van 50.000 werd overschreden. Als gevolg daarvan nam het marktaandeel van Toyota met 0,5 procentpunt toe tot 5,84% â het grootste marktaandeel ooit in Europa. Voor 2007 zal worden gestreefd naar een verkoop van 1,22 miljoen eenheden in Europa.

De groei van Toyota in Europa is te danken aan Europese productie. Ongeveer 70% van alle in Europa verkochte voertuigen is in Europa gebouwd. Voor 2006 komt dat neer op 808.463 voertuigen, 863.507 motoren** en 568.212 versnellingsbakken uit de fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Turkije, Polen en Tsjechië. In 2007 zullen alle fabrieken opnieuw op volle capaciteit produceren. Aan het einde van het jaar zal in het Russische Sint-Petersburg een nieuwe fabriek worden geopend.

2006 kende een groot aantal hoogtepunten. Toyota vernieuwde met succes twee van de belangrijkste modellen, de Yaris en de RAV4. Daarbij werd de Yaris opnieuw Toyotaâs bestseller in Europa, met een verkoop van 250.880 stuks (+17%). De RAV4 scoort opnieuw als meest populaire 4x4 van Europa, met een verkoop van 126.210 stuks (+23%). Er werden tevens recordverkopen gerealiseerd met de AYGO (97.526 stuks, +315%), Corolla Verso (95.684 stuks, +3%), Hilux (20.066 stuks, +87%) en Prius (22.778 stuks, +21%).

De verkoop van Lexus kreeg een extra impuls dankzij de introductie van vier nieuwe modellen: de GS 450h, de RX 350, de IS 220d en de LS 460. De IS was in 2006 de best verkochte Lexus (21.772 stuks, +275%), gevolgd door de RX (19.543 stuks, +35%). De hybride-versies waren goed voor 26% van de totale verkoop van Lexus, wat in combinatie met de Prius neerkomt op een totale verkoop van hybride-modellen door Toyota van 36.016 exemplaren â een toename van 54%.

âDit is voor ons een moment waarop we bijzonder trots zijnâ, aldus Tadashi Arashima, President en CEO van Toyota Motor Europe (TME). âDat we in één jaar tijd zo veel records hebben kunnen breken is het resultaat van onze voortdurende inspanningen om de klant superieure kwaliteit en volledige tevredenheid te bieden. Daarnaast is het een genoegen om te zien dat steeds meer Europeanen kiezen voor een hybride model.â

Duitsland was in 2006 Toyotaâs grootste markt, met een verkoop van 141.097 voertuigen (+8%), op de voet gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (140.075 exemplaren, +1%) en Italië

(138.199 exemplaren, +6%). De sterkste groei (+63%) werd genoteerd in Rusland, waar 108.959 exemplaren werden verkocht. Ook in Frankrijk werd voor het eerst de honderdduizend gepasseerd met een verkoop van 103.538 exemplaren (+13%). In Nederland werden vorig jaar 35.743 autoâs geregistreerd. De groei bedroeg 23%.

In 2006 was Toyota het snelst groeiende automerk in Frankrijk, Spanje, Portugal en Griekenland. Toyota was marktleider in zeven Europese landen, waaronder Griekenland, Ierland en Finland.

Tadashi Arashima blikt vooruit:
â2007 zal voor Toyota een belangrijk jaar worden. Ons doel is om in alle Europese landen de verkoop en het marktaandeel te vergroten. Daarin slagen we alleen als we de klant voorop stellen en de allerbeste kwaliteit leveren. Onze modellen voor 2007 weerspiegelen dat en we verwachten dan ook aanhoudend goede prestaties over de gehele lijn, met name van de AYGO, Yaris, RAV4 en de nieuwe Lexus-modellen. En het mooiste is nog dat we met de door de EuroNCAP met vijf sterren bekroonde Auris, die dit voorjaar op de markt komt, beschikken over een prominent nieuw model om dat doel mee te bereiken.â

Toyota heeft de intentie om in 2007 1,22 miljoen voertuigen in Europa te verkopen, waaronder 1,16 miljoen van het merk Toyota en 56.000 van het merk Lexus. De verkoop van hybride-autoâs zal naar verwachting 44.500 exemplaren bedragen.

Opmerkingen voor de redactie:
Toyota Motor Europe (TME) houdt toezicht op de wholesale en marketing van voertuigen, onderdelen en accessoires van Toyota en Lexus, alsmede de Europese productie- en ontwikkelactiviteiten van Toyota. Toyota heeft in Europa direct en indirect ongeveer 55.000 mensen in dienst en heeft sinds 1990 meer dan zes miljard euro geïnvesteerd.


* De verkoopcijfers van Toyota in Europa voor 2006 zijn inclusief alle passagiers- en bedrijfsvoertuigen in de 27 lidstaten van de EU, alsmede Albanië, Andorra, Azerbeidzjan, Bosnië en Herzegovina, de Faeröer, Georgië, Gibraltar, Groenland, IJsland, Kazachstan, Kroatië, Liechtenstein, Macedonië, Monaco, Montenegro, Noorwegen, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Tadzjikistan, Turkije, Turkmenistan, Wit-Rusland en Zwitserland.


** De productie van motoren en versnellingsbakken is inclusief de eenheden voor de Citroën C1/Peugeot 107.