Verbond van Verzekeraars

Informateur Hoekstra zegt 'ja' tegen KiFiD

Rein Jan Hoekstra, lid van de Raad van State en bekend geworden door zijn informateurschap direct na de Tweede Kamerverkiezingen, wordt de eerste onafhankelijk bestuursvoorzitter van het nieuwe Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Huidig Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke is benaderd om de nieuwe Ombudsman te worden en Edgar du Perron, huidig voorzitter van de Klachtencommissie van Dutch Securities Institute, voor de positie van voorzitter Geschillencommissie.

In de laatste weken van 2006 zijn de laatste, afrondende stappen gezet om hét klachteninstituut voor de financiële sector juridisch van de grond te krijgen. De minister van Financiën heeft nog net voor de jaarwisseling zijn erkenning gegeven (zie kader), de notaris heeft de statuten aangepast en de reglementen zijn geformaliseerd. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de reglementen van de Ombudsman en de Geschillencommissie. Ook het reglement voor een tuchtcommissie, die het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) aan branche- en beroepsorganisaties beschikbaar stelt, is op een oor na geveld.

Eén loket
In het KiFiD moeten alle bestaande geschillenregelingen in de financiële sector samenkomen, zodat de consument nog maar met één loket te maken heeft als hij een (dreigend) conflict heeft met een financiële dienstverlener. Het maakt niet uit of het een geschil met een bank, hypotheekverstrekker, verzekeraar of tussenpersoon betreft; het KiFiD is hét aanspreekpunt voor financiële klachten. In de oorspronkelijke plannen van de financiële brancheverenigingen, waaronder het Verbond, zou het KiFiD met ingang van 1 januari operationeel moeten zijn. Die datum is juridisch wel, maar praktisch niet haalbaar gebleken. Deze maand worden alle bij de AFM geregistreerde financiële dienstverleners benaderd om zich aan te sluiten en vanaf 1 april neemt het KiFiD klachten van consumenten in behandeling.

Felicitaties van Zalm
"Ik feliciteer u met het feit dat het is gelukt de reglementen vóór 1 januari 2007 tot stand te brengen. Hierbij doe ik u de beschikking tot erkenning van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) toekomen." De brief die Zalm op de valreep van 2006 aan het bestuur van het KiFiD schreef, is opvallend vriendelijk van toon. Zo noemt hij het "een grote stap vooruit" dat consumenten met klachten over financiële producten voortaan bij één loket terechtkunnen. "Daarnaast", aldus Zalm, "kan een grote kwaliteitsimpuls uitgaan van de bundeling van expertise en de crossectorale benadering waarvoor KiFiD heeft gekozen."
Volgens Zalm is KiFiD "vanaf 1 januari de enige erkende geschilleninstantie. Dit betekent dat alle financiële dienstverleners waarop de verplichting berust tot aansluiting bij een dergelijke instantie, dit bij KiFiD zullen moeten doen".

Verzekerd!, januari 2007