Zorgverzekeraars Nederland

Zeist, 22 januari 2007

ZN Logo

Zorgverzekeraars Nederland maakt kwaliteit tot speerpunt in 2007

Zorgverzekeraars willen in toenemende mate garanties van zorgaanbieders hebben over kwaliteitsaspecten in de zorg en dit vastleggen in contracten. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft kwaliteit daarom in 2007 tot één van de topprioriteiten benoemd. Chiel Bos, directeur Zorg: "Dit uit zich onder meer in kwaliteitsafspraken met ziekenhuizen en specialisten. Ook voert ZN gesprekken met andere beroepsgroepen waaronder verpleegkundigen, huisartsen en fysiotherapeuten."

In zijn nieuwjaarsrede op 8 januari 2007 gaf ZN-voorzitter Hans Wiegel al het belang aan van samenwerking tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars, patiënten en de overheid bij het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Zorgverzekeraars maken samen met zorgverleners bijvoorbeeld indicatoren voor kwaliteit die zij gebruiken voor de zorgcontractering. Ter facilitering van de kwaliteitsafspraken met ziekenhuizen en specialisten voor 2007 heeft ZN een set van aandoeningspecifieke kwaliteitsindicatoren samengesteld, onlangs vastgelegd in het rapport `Kwaliteitsindicatoren ten behoeve van de zorginkoop 2007'.

ZN werkt daarnaast ook aan de beeldvorming van zorgverzekeraars onder artsen. Sommige artsenorganisaties interpreteren het kwaliteitsbeleid van zorgverzekeraars als `plaatsnemen op de stoel van de arts'. Dat is een misvatting. Chiel Bos: "De zorgverzekeraar wil niet zelf operaties en andere behandelingen uitvoeren maar gaat wel in discussie. De zorgverzekeraar houdt de behandelaar, in het belang van goede patiëntenzorg, in toenemende mate aan de richtlijnen."

Deze richtlijnen zijn door de specialistenorganisatie zelf geformuleerd en nationaal en internationaal vastgesteld. Rapporten van de Inspectie van de Volksgezondheid en ervaringen van patiënten wijzen uit dat artsen zich nog steeds op grote schaal niet aan de richtlijnen houden. Doen zij dit wel dan levert dit een grote kwaliteitsverbetering op.

Kwaliteit van de zorg heeft vele aspecten. Voorbeelden zijn toegankelijkheid, bejegening, veiligheid voor de patiënt, goede professionele behandeling, hanteren van vastgestelde richtlijnen van goed behandelen, gelijke behandeling en doelmatige besteding van middelen.

Het rapport `Kwaliteitsindicatoren ten behoeve van de zorginkoop 2007' is te downloaden via www.zn.nl/leeszaal/znuitgaven