datum: 22 januari 2007
Met een nieuwe salarisstructuur, betere doorgroeimogelijkheden
en meer scholingsmogelijkheden, wil de Algemene Onderwijsbond de
aantrekkelijkheid van het leraarsberoep vergroten en de kwaliteit van
het onderwijs verder verbeteren. âAlleen op deze manier is het
mogelijk de komende jaren voldoende talentvolle jongeren te
interesseren voor een baan in het onderwijs en de ambities van het
onderwijs waar te makenâ, aldus AOb-voorzitter Walter Dresscher.
Hoofdpunten uit het plan zijn het verkorten van de salarislijnen van
18 naar 12 jaar, het verhogen van het maximum van alle salarisschalen
met 200 euro en een nieuwe salarisstructuur waardoor méér docenten
kunnen doorgroeien naar hogere salarisschalen. In de
verkiezingsprogrammaâs van verschillende partijen worden al
voorstellen gedaan voor extra geld voor leraren, meestal in de vorm
van bonussen of toeslagen. âIn al die voorstellen zit weinig
samenhangâ, vindt Dresscher. âHet zijn allemaal lapmiddelen voor een
klein deel van de problematiek. Reden voor de AOb om één simpeler en
degelijker salarisgebouw te ontwerpen, dat langere tijd meekan.â
Er gaan te weinig jongeren naar de lerarenopleidingen, waardoor
bijvoorbeeld in het voortgezet onderwijs al snel een grote tekorten
dreigen te ontstaan. De beginsalarissen zijn wel concurrerend, maar
door de kleine stapjes van de lange salarislijnen en het ontbreken van
voldoende carrièreperspectieven ontstaat een enorme achterstand
hboâers en academici die in het bedrijfsleven gaan werken.
In de nota Ambitie & belonen vraagt de AOb aan de overheid om 1,5
miljard te investeren in de salarissen en nog eens 1 miljard uit te
trekken voor extra scholing van leraren. Daarnaast wil de AOb dat
leraren die voor de klas willen blijven staan op basis van hun
ervaring, scholing en beoordeling door de werkgever door kunnen
groeien naar hogere salarisschalen. Bij dat doorgroeien speelt verdere
scholing een grote rol, bijvoorbeeld door na een aantal jaren werken
een masteropleiding te volgen. Ook kan op die manier onderwijs weer
aantrekkelijker worden voor academici, omdat hun opleiding bij de
doorgroeimogelijkheden een rol speelt. Op die manier gaan
kwaliteitsverbetering van het onderwijs en een betere salarisstructuur
hand in hand.
âWat we op dit moment zienâ, zegt Walter Dresscher, âis dat leraren
alleen maar in hogere salarisschalen terecht kunnen komen door
coördinerende of management taken. Terwijl een goede docent, die
groeit in zijn vak, blijft hangen op een laag niveau. Dat maakt
lesgeven onaantrekkelijk en daar moeten we snel verandering in brengen
willen we voldoende talentvolle jongeren naar de lerarenopleidingen
krijgen.â
Het volledige plan kunt u hieronder als Word-document downloaden. een
verkorte versie van het plan is als PDF-document te downloaden.
Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke
reader dan kunt u deze
via onderstaande button downloaden.
Hoofdpunten uit het voorstel Ambitie & belonen
1.In 2007 een salarisstijging van 3 procent voor al het
onderwijspersoneel en nog eens 0,5 procent voor andere
arbeidsvoorwaarden.
2.invoering van een volledige dertiende maand voor al het
onderwijspersoneel, zoals al in 2001 is bepleit door de commissie-Van
Rijn van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
3.Een koppeling met de lonen in de markt, oftewel een nieuwe
referentiesystematiek om de verschillen tussen onderwijspersoneel en
markt klein te houden, zoals in 2006 bepleit door de Raad voor
Overheidspersoneel.
4.Een forse investering in scholingsmogelijkheden van het
onderwijspersoneel, conform het Masterplan Onderwijs van de AOb uit
maart 2006.
5.Een structurele inhaalslag voor leraren, door het verkorten van de
salarislijnen in de schalen LA, LB, LC en LD tot 12 stappen en een
verhoging van het maximum van deze schalen met ⬠200,-. Datzelfde
geldt voor adjunct-directeuren en directeuren in de laagste twee
directieschalen.
6.Verbetering carrièreperspectieven door het in elke onderwijssector
voor de leraarsfunctie mogelijk te maken om door te groeien naar een
hogere salarisschaal op basis van een beoordeling, waarbij de
combinatie van scholing, ervaring en functioneren een rol speelt.
In de bekostiging van scholen zal dan ruimte moeten komen voor:
â¢basisonderwijs naast LA ten minste 30% LB
â¢speciaal onderwijs naast LB ten minste 10% LC
â¢voortgezet onderwijs naast LB ten minste 30% LC en 30% LD
â¢bve naast LB ten minste 30% LC en 30% LD
â¢hbo naast LC ten minste 55% LD en 5% LE
Voor deze hogere docentfuncties moet een plek gevonden worden in het
huidige functiewaarderingssysteem. Indien dat niet mogelijk blijkt,
zal de AOb voorstellen de docentfuncties buiten de huidige
functiewaarderingssystematiek te plaatsen. Deze aanpak is ook een
antwoord op voorstellen voor prestatiebeloning, diplomabonussen en
regionale toeslagen.
De financiële consequenties van alle maatregelen zijn voor po, vo en
bve:
Cao-maatregelen inbegrepen in loonruimte 2007
Dertiende maand inbegrepen in loonruimte 2007 en later
Scholing ⬠1.000 miljoen extra
Inkorten salarislijnen ⬠550 miljoen extra
Verhogen maximum ⬠565 miljoen extra
Doorgroei ⬠375 miljoen extra
Algemene Onderwijsbond