Wachttijd ziekenhuis verkort door nieuwe aanpak
Universiteit twente
De wachttijd voor het maken een niet-urgente CT-scan in het Academisch Medisch Centrum
(AMC) in Amsterdam is verkort van 21 dagen naar hooguit 5 dagen. Door de aanzienlijke
verkorting van de wachttijd is niet alleen de patiëntenservice verbeterd, maar zijn
ook de kosten van het proces teruggedrongen. Zo is de bezettingsgraad van de CT-scanner
in Amsterdam toegenomen.
Deze verbetering is het resultaat van een onderzoek dat is uitgevoerd door het Team
Innovatie & Procesmanagement van het AMC in samenwerking met de faculteit Management
en Bestuur van de Universiteit Twente (UT). De nieuwe aanpak om wachttijden te verkorten
is ook toepasbaar op veel andere ziekenhuisprocessen.
Uit een simulatiestudie bleek dat met eenvoudige organisatorische aanpassingen grote
verbeteringen te realiseren zijn. Patiënten 10 minuten vervroegd laten komen voor
een afspraak is een voorbeeld hiervan. Maar de kortere wachttijd wordt vooral bereikt
door de verschillen in tijdsduur van de behandelingen te verkleinen. Door de
variabiliteit in de behandeltijd te reduceren kunnen de patiënten efficiënter
ingepland worden. Deze aanpak kan in principe worden toegepast in elk ziekenhuisproces
waarbij een reserveringssysteem wordt gebruikt en de tijdsduur van een behandeling
variabel is.
Tijdens het onderzoek van AMC en UT bleek onder meer dat het aanbrengen van
contrastvloeistof voorafgaande aan een CT-scan grote invloed heeft op de variabiliteit in
de behandeling en dus op de wachttijd. Door het aanbrengen van contrastvloeistof in een
andere behandelkamer te laten plaatsvinden kon de behandeltijd en de variatie in
wachttijd worden verkleind. De simulatiestudie liet verder zien dat andere zaken zoals
onderhoud en planning nog aanmerkelijk verbeterpotentieel bieden.
Ook andere factoren die van invloed zijn op de wachttijd zijn aangepakt. Zo werd aan de
patiënten gevraagd of ze tien minuten van tevoren op de afspraak aanwezig konden
zijn, zodat niet onnodig gewacht moest worden op de patiënt zelf.