BedrijfsautoRAI

Recordjaar voor truckdivisie DaimlerChrysler

(1/18/2007)
DaimlerChrysler, de grootste fabrikant van vrachtwagens ter wereld, heeft in 2006 een recordaantal van 537.000 trucks verkocht. Dat is een stijging van 1,4 procent ten opzichte van 2005, toen de teller stopte bij 529.500 eenheden.
De recordcijfers zijn vooral te danken aan de goede resultaten van DaimlerChrysler in Noord-Amerika en Azië. Daar is een verkoopstijging te zien doordat veel klanten vervroegd een vrachtwagen aanschaften, nog voor de nieuwe emissienormen van kracht werden. Ook het uitgebreide gamma en een reeks innovatieve technologieën, zoals de BlueTec dieseltechnologie, liggen ten grondslag aan het succes.

Binnen DaimlerChrysler verkocht het vrachtwagenmerk Mercedes-Benz vier procent minder trucks dan het jaar ervoor. Dat kwam vooral door een matige verkoop in het Midden-Oosten en Brazilië. Daar stond tegenover dat in de belangrijkste markten in West-Europa, zoals Duitsland, de verkopen duidelijk in de lift zaten. Dit is mede te danken aan de modellen met de milieuvriendelijke BlueTec technologie, waarvan in 2006 meer dan 28.000 eenheden werden verkocht.

Ook in Nederland behaalde DaimlerChrysler organisatie haalde met Mercedes-Benz bedrijfswagens uitstekende verkoopcijfers. Zo werden 2.524 trucks met een GVW boven 3,5 ton geregistreerd, plus 8748 bestelwagens tot 3.500 kg. De Nederlandse bedrijfswagenbranche kan in zijn geheel terugkijken op een recordjaar, waarin 20.285 bedrijfswagens boven de 3.5 ton GVW werden verkocht. Een stijging van maar liefst 36 procent. Verschillende factoren, zoals de invoering van de digitale tachograaf en de subsidieregeling voor Euro 5 en EEV-voertuigen, zijn verantwoordelijk voor het succesvolle jaar.

Mitsubishi Fuso, de vrachtwagen- en busdivisie van Mitsubishi waarin DaimlerChrysler een belang heeft van 65 procent, leverde in Azië een belangrijke bijdrage aan de groei van de truckdivisie van DaimlerChrysler. Het Japanse merk verkocht met een totaal van 186.600 stuks maar liefst 4,3 procent meer vrachtwagens dan in 2005. Vooral in Japan â waar ook nieuwe emissie-eisen gelden â werden bijzonder goede resultaten behaald.