18-1-2007
Europarlement stemt voor liberalisering internationaal spoorverkeer
Vandaag heeft het Europees Parlement gestemd vóór het openstellen van
de spoorwegnetwerken voor grensoverschrijdend personenvervoer ofwel de
internationale passagiersdiensten.
In tegenstelling tot de uitkomsten van de stemming in eerste lezing
heeft een nipte meerderheid van het EP vandaag (2e lezing) besloten
het nationale personenvervoer niet in deze richtlijn op te nemen.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Ik ben voorstander van marktwerking,
maar dan wel met behoud van het concessiemodel (dus concurrentie OM
het spoor). Ook het concessiemodel biedt ons voldoende kansen op
marktprikkels. De rapporteur heeft zich echter blind gestaard op vrije
toegang OP het spoor, en daarmee de steun van de meerderheid verloren.
Concurrentie OP het spoor zou voor het Nederlandse net funest zijn
geweest."
T.a.v. de internationale passagiersdiensten is verder besloten dat
bestaande contracten gerespecteerd dienen te worden. Dit in
tegenstelling tot de wensen van de rapporteur.
Hennis-Plasschaert: "Als de rapporteur zijn zin had gekregen, hadden
reeds afgesloten contracten aan deze richtlijn moeten voldoen, met de
nodige gevolgen voor bijvoorbeeld de Nederlandse snelheidslijn
Amsterdam-Brussel-Parijs (HSA). Het openbreken van bestaande
contracten met private partijen (voor internationale
passagiersdiensten die reeds zijn aanbesteed volgens een open,
commerciële en eerlijke procedure) had voor Nederland kunnen leiden
tot een forse schadeclaim van honderden miljoenen euro´s. Gelukkig
hebben we dat weten te voorkomen."
Jeanine Hennis-Plasschaert is overigens blij dat het Europarlement
besloten heeft het grensoverschrijdende personenvervoer te
liberaliseren: "De internationale passagiersdiensten per spoor lijden
onder de concurrentie vanuit de luchtvaart, en dan met name de low
cost carriers. De beoogde marktwerking voor het grensoverschrijdend
personenvervoer moet leiden tot nieuwe initiatieven en een sterkere
concurrentiepositie."
VVD