Voorlopig omzetcijfer 2006
18 januari 2007 ­ 8u00 CET

DELHAIZE GROEP RAPPORTEERT VERSNELLING OMZETGROEI VOOR HET VIERDE OPEENVOLGENDE JAAR

Netto-omzet en andere opbrengsten boekjaar 2006:


· Netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 19,2 miljard
· Omzetgroei van +5,5% aan ongewijzigde wisselkoersen tegenover +4,1% in 2005
· Vergelijkbare omzetgroei van +2,7% in de V.S. en +2,6% in België

Netto-omzet en andere opbrengsten vierde kwartaal 2006:


· Omzetgroei van +4,6% aan ongewijzigde wisselkoersen
· Vergelijkbare omzetgroei van +2,2% in de V.S. en +2,7% in België

Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder

Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep: "Wij zijn tevreden dat onze operationele ondernemingen in het vierde kwartaal van 2006 de sterke verkoopdynamiek van de eerste negen maanden van het jaar wisten voort te zetten. Bijgevolg boekte Delhaize Groep voor het boekjaar een omzetgroei aan de bovenkant van onze verwachtingen en kenden we in 2006 voor het vierde jaar achtereenvolgend een versnelde verkoopdynamiek. Wij waren bijzonder tevreden met de sterke prestaties van Food Lion en Hannaford in de V.S. en van Delhaize België, en met de uitstekende omzetresultaten van Alfa-Beta, onze Griekse onderneming. Met ons winkelopeningsprogramma en andere geplande initiatieven voor 2007 zijn wij ervan overtuigd dat wij onze winstgevende groei dit jaar zullen verderzetten."

OMZET BOEKJAAR 2006

In 2006 boekte Delhaize Groep een netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 19,2 miljard tegenover EUR 18,3 miljard het vorige jaar, een stijging met 4,8%. Aan ongewijzigde wisselkoersen stegen de netto- omzet en andere opbrengsten met 5,5%, aan de bovenkant van de vooruitzichten van de onderneming (+4,5% tot +5,5% omzetgroei).

De organische omzetgroei van Delhaize Groep bedroeg 5,0% in 2006, ingevolge:
· De sterke verkoopdynamiek bij Food Lion en Hannaford, resulterend in een vergelijkbare omzetgroei van 2,7% bij onze Amerikaanse activiteiten, niet gecorrigeerd voor de negatieve kalenderimpact van 20 basispunten ten gevolge van de vroegere afsluiting van het boekjaar
· De sterke omzetgroei van 6,9% bij Delhaize België in 2006, ondersteund door een vergelijkbare omzetgroei van +2,6%

· De uitstekende prestaties van Alfa-Beta in Griekenland met een omzetgroei van 13,5% in 2006

De omzetontwikkeling werd in 2006 eveneens beïnvloed door de overname van Cash Fresh in België in mei 2005.

Delhaize Groep beëindigde 2006 met een verkoopnetwerk van 2.705 winkels, een nettotoename met 69 winkels tegenover vorig jaar (zonder rekening te houden met de verkoop in 2007 van de 97 Delvita-winkels in de Tsjechische Republiek).
Contacten:
Guy Elewaut: + 32 2 412 29 48
Geoffroy d'Oultremont: + 32 2 412 83 21
Hans Michiels: + 32 2 412 83 30


---

OMZET VIERDE KWARTAAL 2006

In het vierde kwartaal van 2006 boekte Delhaize Groep een netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 4,8 miljard, een daling met 1,0% tegenover 2005, uitsluitend te wijten aan de verzwakking van de U.S. dollar tegenover de euro met 7,8% in vergelijking met het laatste kwartaal van 2005. Aan ongewijzigde wisselkoersen stegen de netto-omzet en andere opbrengsten met 4,6% in het vierde kwartaal van 2006, ondersteund door de sterke vergelijkbare omzetgroei van 2,2% in de V.S. en 2,7% in België en aanhoudend sterke prestaties in Griekenland.

SEGMENTRAPPORTERING: NETTO-OMZET EN ANDERE OPBRENGSTEN (niet geauditeerd)

4de KW 4de KW (in miljoenen) 2006 2006 2005 2006 2006 2005 /2005 /2005 Verenigde Staten (1) USD 4.369,0 4.209,2 +3,8% 17.293,2 16.564,4 +4,4% Verenigde Staten EUR 3.389,5 3.528,8 -3,9% 13.772,8 13.314,3 +3,4% België EUR 1.126,5 1.078,7 +4,4% 4.283,5 4.005,1 +6,9% Griekenland EUR 291,4 254,2 +14,6% 1.030,2 908,0 +13,5% Opkomende Markten (2) EUR 38,1 33,1 +15,0% 136,9 117,9 +16,1% TOTAAL EUR 4.845,5 4.894,9 -1,0% 19.223,4 18.345,3 +4,8% (1) De gemiddelde wisselkoers van de U.S. dollar tegenover de euro daalde in het vierde kwartaal van 2006 met 7,8% (1 EUR = 1,2887 USD) tegenover het vierde kwartaal van 2005. De gemiddelde wisselkoers van de U.S. dollar tegenover de euro daalde in 2006 met 0,9% (1 EUR = 1,2556 USD) tegenover 2005.
(2) De resultaten van Delvita, voorheen opgenomen in het segment Opkomende Markten, werden geherklasseerd naar beëindigde activiteiten na de beslissing om de Tsjechische activiteiten van Delhaize Groep te verkopen, en bijgevolg niet meer opgenomen in de totale omzet van de Groep.


· In 2006 bedroeg de bijdrage van de Amerikaanse activiteiten tot de netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep USD 17,3 miljard (EUR 13,8 miljard), een toename met 4,4% tegenover 2005. De vergelijkbare omzetgroei steeg met 2,7% in 2006.

In het vierde kwartaal van 2006 bedroeg de bijdrage van Delhaize V.S. tot de netto-omzet en andere opbrengsten USD 4,4 miljard (EUR 3,4 miljard), een toename met 3,8% tegenover 2005. De vergelijkbare omzet steeg met 2,2% ondanks een hoge vergelijkingsbasis (+2,5% in het vierde kwartaal van 2005).

De omzet in het vierde kwartaal werd ondersteund door sterke verkopen bij Food Lion, ten gevolge van een gedisciplineerde uitvoering in de winkels die de omzetgroei in alle operationele divisies stimuleerde, doeltreffende prijs-, promotie- en marketinginitiatieven en het succesvolle marktvernieuwingsprogramma. In lijn met de resultaten van de onderneming sinds het tweede kwartaal bleef de verkoopdynamiek bij Hannaford sterk, ondersteund door de competitieve prijzen en recente winkelopeningen. De omzet bij Sweetbay werd negatief beïnvloed door de intensieve vernieuwingsactiviteiten en de zwakke omzet van de niet-geconverteerde Kash n' Karry-winkels.

In 2006 bleven wij een groot aantal verkoopinitiatieven ondernemen bij onze operationele ondernemingen in de V.S., waaronder:

· Bij Food Lion de voortdurende ontwikkeling van een veelheid aan producten en diensten voor de verbetering van de winkelervaring, de aanhoudende aandacht voor lage prijzen, diepgaand klantensegmentatiewerk en de eerste marktvernieuwing op basis van meerdere uithangborden in Washington, DC;

· Bij Hannaford de uitbreiding van zijn huismerkcategorieën, belangrijke prijsinvesteringen, hoofdzakelijk in Massachussetts, de lancering van Guiding Stars, een voedingsnavigatiesysteem in de winkels, en het historische record van 14 nieuwe openingen; en
· bij Sweetbay de conversie van zijn Kash n' Karry-winkels naar het Sweetbay-concept in de markt van Tampa-St. Petersburg

Delhaize Groep beëindigde het jaar 2006 met 1.549 supermarkten in de V.S. In 2006 werden in de V.S. 40 nieuwe winkels geopend of overgenomen. De onderneming sloot 8 winkels, die geherlokaliseerd werden, en 20 andere winkels. Dit resulteerde in een nettotoename met 12 winkels. Daarnaast werden in 2006 156 supermarkten vernieuwd, waaronder 29 Bloom-, 25 Food Lion- en 14 Bottom Dollar-winkels in
---

Washington, DC en 43 conversies van Kash n' Karry-winkels naar Sweetbay Supermarket, resulterend in een totaal van 69 Sweetbay-winkels op het einde van het jaar.

In 2007 plant Delhaize Groep de opening van ongeveer 47 nieuwe supermarkten in de V.S. Daarnaast voorziet de Groep de sluiting van ongeveer 10 winkels, die geherlokaliseerd zullen worden, en 14 andere winkels. Dit zal resulteren in een nettotoename met 23 winkels tot een totaal van 1.572 winkels op het einde van 2007.

In 2007 zullen ongeveer 207 Amerikaanse winkels gerenoveerd worden. Food Lion zal 142 winkels vernieuwen in het kader van zijn markt- en winkelvernieuwingsprogramma's. De resterende 30 Kash n' Karry-winkels zullen heropend worden onder het Sweetbay Supermarket-uithangbord vóór eind september 2007.


· Delhaize België boekte een netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 4,3 miljard in 2006, een sterke stijging met 6,9% tegenover 2005. De vergelijkbare omzet steeg met 2,6% ingevolge succesvolle verkoopinitiatieven en een strenge concentratie op het verbeteren van zijn prijspositie en -perceptie.

In het vierde kwartaal van 2006 boekte Delhaize België een netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 1,1 miljard, een stijging met 4,4% tegenover 2005. De vergelijkbare omzet steeg met 2,7%, aangepast voor een negatief kalendereffect. Het marktaandeel van Delhaize België bleef stijgen in de loop van het vierde kwartaal.

In 2006 werd het winkelnetwerk van Delhaize België met 35 winkels uitgebreid tot 843 winkels op het einde van het jaar, waaronder 129 geïntegreerde supermarkten in België, 30 winkels in het Groothertogdom Luxemburg en 3 winkels in Duitsland. Daarnaast werden in België 5 winkels gerenoveerd in 2006. In 2006 overschreed het Belgische marktaandeel van Delhaize de drempel van 26% met een stijging met 59 basispunten tot 26,1% (bron: AC Nielsen).

In 2007 zullen 44 winkels, waarvan 3 geïntegreerde supermarkten, aan het winkelnetwerk van Delhaize België worden toegevoegd tot een totaal van 887 winkels tegen het einde van 2007. Delhaize België plant in 2007 de vernieuwing van 9 winkels en de omzetting van 26 Cash Fresh-winkels naar Delhaize- uithangborden, waarvan 4 naar geïntegreerde supermarkten.


· In 2006 steeg de netto-omzet en andere opbrengsten in Griekenland met een stevige 13,5%, waarmee voor het eerst EUR 1,0 miljard werd bereikt. Tijdens het vierde kwartaal van 2006 bedroegen de netto-omzet en andere opbrengsten EUR 291,4 miljoen, 14,6% meer dan in het vierde kwartaal van 2005. De prestaties van Alfa-Beta in 2006 waren uitstekend dankzij de hoge vergelijkbare omzet en nieuwe winkelopeningen.

In 2006 verhoogde Delhaize Groep het aantal winkels in Griekenland met 13 tot een totaal van 148 winkels. In 2007 verwacht Alfa-Beta een uitbreiding van haar netwerk met 19 winkels, tot een totaal van 167 winkels in Griekenland.


· In 2006 bedroeg de bijdrage van de Opkomende Markten (Roemenië en Indonesië) tot de netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep EUR 136,9 miljoen, een stijging met 16,1% tegenover het vorige jaar. De resultaten van Delvita, voorheen opgenomen in de Opkomende Markten, werden geherklasseerd naar beëindigde activiteiten na de beslissing om de Tsjechische activiteiten van Delhaize Groep te verkopen.

Het winkelnetwerk van de Opkomende Markten van Delhaize Groep omvatte op het einde van het jaar 68 supermarkten (62 in 2005). Daarvan waren er 18 in Roemenië en 50 in Indonesië. In 2007 plant Delhaize Groep een uitbreiding van het winkelnetwerk in haar Opkomende Markten met 15 winkels tot een totaal van 83 winkels.

---

VOORUITZICHTEN VOOR WINKELOPENINGEN EN INVESTERINGEN IN 2007

Delhaize Groep plant in 2007 een uitbreiding van haar verkoopnetwerk met 101 winkels. Na de verkoop van 97 Delvita-winkels zal dit resulteren in een totaal van 2.709 op het einde van het jaar. Voor 2007 voorziet Delhaize Groep investeringen (uitgezonderd financiële leasing) van ongeveer EUR 825 miljoen, waaronder ongeveer USD 755 miljoen voor de Amerikaanse activiteiten van de Groep (omgerekend in EUR aan de gemiddelde wisselkoers van 2006, nl. 1 EUR = 1,2556 USD).

BEREKENING OMZETGROEI AAN ONGEWIJZIGDE WISSELKOERSEN EN ORGANISCHE OMZETGROEI (niet geauditeerd)


4de KW 4de KW % Wijziging (in miljoenen EUR) 2006 2005 % Wijziging 2006 2005
4.845,5 4.894,9 -1,0% Netto-omzet en andere opbrengsten 19.223,4 18.345,3 +4,8% 273,3 - Effect van wisselkoersen 122,3 -
5.118,8 4.894,9 +4,6% Groei aan ongewijzigde wisselkoersen 19.345,7 18.345,3 +5,5%
- - Cash Fresh (1) (215,9) (125,1) 5.118,8 4.894,9 +4,6% Organische omzetgroei 19.129,8 18.220,2 +5,0% (1) Aangezien Cash Fresh geconsolideerd is sinds 31 mei 2005 wordt de bijdrage van Cash Fresh niet opgenomen in de organische omzetgroei van het boekjaar.

AANTAL WINKELS

Eind 2005 Eind 3de KW 2006 Wijziging 2006 Eind 2006 Eind 2007 (gepland) Verenigde Staten 1.537 1.544 +12 (1) 1.549 1.572 (2) België 808 828 +35 843 (3) 887 Griekenland 135 143 +13 148 167 Roemenië 16 18 +2 18 24 Indonesië 46 48 +4 50 59 Subtotaal 2.542 2.581 +66 2.608 2.709 Tsjechische 94 95 +3 97 - Republiek
Totaal 2.636 2.676 +69 2.705 2.709 (1) Waaronder de opening of overname van 40 nieuwe winkels, de sluiting van 8 winkels die geherlokaliseerd werden en de sluiting van 12 andere winkels.
(2) Delhaize Groep plant in 2007 de opening van 47 nieuwe supermarkten in de V.S. De Groep plant de sluiting van 10 winkels die geherlokaliseerd zullen worden en 14 andere winkels. Dit zal resulteren in een nettotoename met 23 winkels tot een totaal van 1.572 winkels op het einde van 2007.
(3) Waaronder 30 winkels in het Groothertogdom Luxemburg en 3 winkels in Duitsland.

FINANCIELE KALENDER


· Persmededeling ­ Resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2006 15 maart 2007
· Persmededeling ­ Resultaten eerste kwartaal 2007 9 mei 2007
· Gewone Algemene Vergadering 24 mei 2007
· Persmededeling ­ Resultaten tweede kwartaal 2007 9 augustus 2007
· Persmededeling ­ Resultaten derde kwartaal 2007 8 november 2007

DEFINITIES


· Investeringen: aankoop van materiële vaste activa en immateriële activa, zonder activa onder financiële leasing

· Netto-omzet en andere opbrengsten: verkoop van goederen en winkeldiensten aan klanten, inclusief groothandels- en aangesloten klanten, verbonden aan de normale activiteiten van de onderneming (de verkoop van voeding, gezondheids- en schoonheidsproducten, en producten voor huisdieren), na aftrek van kortingen en tussenkomsten toegekend aan deze klanten.
---


· Organische omzetgroei: omzetgroei gecorrigeerd voor omzet uit overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen

· Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor kalendereffecten

In haar financiële communicatie gebruikt Delhaize Groep bepaalde maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen. Delhaize Groep stelt deze maatstaven niet voor als een alternatief voor nettoresultaat of andere financiële maatstaven die bepaald werden overeenkomstig IFRS. Deze maatstaven, zoals gebruikt door Delhaize Groep, kunnen verschillen van gelijkluidende maatstaven die gebruikt worden door andere ondernemingen. Wij denken dat deze maatstaven belangrijk zijn in onze sector en frequent gebruikt worden door beleggers, analisten en andere partijen. In de persmededeling vindt u de berekening van deze maatstaven op basis van financiële maatstaven gedefinieerd volgens IFRS.

IFRS INFORMATIE

Dit persbericht werd voorbereid op basis van de IFRS opname- en waarderingsregels, zoals aangenomen door de Europese Unie.

Delhaize Groep

Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten in 8 landen op 3 continenten. Eind 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.705 winkels. In 2006 boekte Delhaize Groep EUR 19,2 miljard aan netto-omzet en andere opbrengsten. In 2005 boekte Delhaize Groep een nettowinst van EUR 364,9 miljoen. Eind 2005 stelde Delhaize Groep bijna 135.700 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).

Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U vindt het ook op de website http://www.delhaizegroep.com. Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.

VOORZICHTIGHEID OMTRENT VOORSPELLINGEN

De verklaringen, andere dan over feiten uit het verleden, die in deze persmededeling zijn opgenomen of waarnaar wordt verwezen, evenals andere schriftelijke en mondelinge verklaringen die van tijd tot tijd door Delhaize Groep of haar vertegenwoordigers worden gedaan, en die gaan over activiteiten, gebeurtenissen en ontwikkelingen waarvan Delhaize Groep verwacht of anticipeert dat ze in de toekomst zullen of kunnen plaatsvinden, zijn voorspellingen in de betekenis van de Amerikaanse federale financiële wetgeving en houden een aantal risico's en onzekerheden in. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verklaringen omtrent strategische opties, toekomstige strategieën en de verwachte voordelen van deze strategieën. Deze voorspellingen kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen zoals "vooruitzichten", "verwachtingen", "geloven", "schatten", "beogen", "voorspellen", "begroten", "voorzien", "strategie", "zou kunnen", "doelstelling", "anticiperen", "nastreven", "plannen", "verwachten", "vermoedelijk", "zullen", "zouden" of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20- F voor het jaar eindigend op 31 december 2005 en andere neerleggingen door Delhaize Groep en Delhaize America Inc., haar Amerikaanse dochteronderneming, bij de U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep en Delhaize America Inc., haar Amerikaanse dochteronderneming, nemen geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook van de verklaringen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.


---


---- --