Productschap Margarine
18.01.2007
MVO-voorzitter Wim Oosterhuis in nieuwjaarstoespraak:
De groeiende vraag naar bio-energie op wereldschaal heeft in 2006
duidelijk zijn effect gehad en zal ook de komende jaren zowel
nationaal als internationaal van betekenis zijn voor de ontwikkelingen
binnen de MVO-sector. Voeding en gezondheid, kwaliteit en
voedselveiligheid en duurzame ontwikkeling zijn volgens voorzitter Wim
Oosterhuis duidelijk de speerpunten voor de komende periode. Dit zijn
de terreinen waar het productschap een initiërende, stimulerende en
coördinerende rol voor de sector wil vervullen.
De sector in 2006
De marktontwikkelingen in de oliën- en vettensector hebben een
positief beeld laten zien. De productiewaarde is vooral dankzij de
toegenomen raffinage van palmolie van 3 naar 3,5 miljard euro
gestegen. Bij de oliezaden was er een daling van de sojacrush en een
sterke stijging van de invoer van verwerkt product, olie en schroot,
met name uit Zuid-Amerika. De raapzaadverwerking is gestegen vanwege
de grotere vraag naar biodiesel. Per saldo is de crush-activiteit
hierdoor ruwweg gelijk gebleven. De productie van gesmolten dierlijke
vetten is met 191.000 ton ongeveer ongewijzigd gebleven. De productie
van margarine, halvarine, bak-, braad-, frituur- en overige
spijsvetten vertoont een licht stijgende trend, waarbij de vloeibare
margarines, frituurvetten en bak- en braadproducten steeds
belangrijker worden. Deze ontwikkeling sluit aan bij een van de
hoofdprioriteiten van het productschap: het stimuleren van het gebruik
van gezondere, vloeibare vetten.
Voeding en Gezondheid
Het productschap is sterk voorstander van zelfregulering op het gebied
van voeding en gezondheid en de Task Force Verantwoorde
Vetzuursamenstelling gaat zich op initiatief van het productschap dan
ook verder hiervoor inzetten. Vanwege de goede resultaten in 2006 zijn
de voorbereidingen getroffen om de campagne Verantwoord Frituren, die
wordt uitgevoerd door het Voorlichtingsbureau MVO en Koninklijk Horeca
Nederland, ook in de komende jaren door te zetten. Met
consumentencampagnes als Verantwoord Frituren en de in 2006 gestarte
campagne Gezond/Gezonder zet het productschap zich eveneens in voor
producten met gezonde vetten.
Voedselveiligheid
In 2007 zullen transparante ketenborging en duurzame productie
eveneens hoog op de MVO-agenda blijven. Er zal worden samengewerkt met
uiteenlopende ketenpartijen in bijv. EFIP (leveranciers van
ingrediënten van diervoeders) en het Partnerschap Palmolie. Ook zal
via de eind 2006 gestarte informatiecampagne Dierlijk Vet beter
inzicht worden geboden in de wijze waarop de dierlijkvet-sector zijn
verantwoordelijkheid neemt op het gebied van voedselveiligheid. Om de
transparantie van de ingrediëntenstroom richting diervoeders te
vergroten wil MVO in overleg met het betrokken bedrijfsleven, de
aanwending van gebruikte frituurvetten en - oliën in diervoeders
geheel doen verbieden. De toekomst van een gezonde
vet-recyclingindustrie ligt in non-food gebruik van hun producten m.n.
in energie.
Duurzaamheid
MVO zal zich actief blijven inzetten voor een duurzame
grondstoffenvoorziening. Daar productschap en bedrijfsleven de
maatschappelijke zorgen op dit vlak delen, wordt actief deelgenomen
aan nationale (Commissie Cramer) en internationale initiatieven die
gericht zijn op bevordering van duurzaamheid, zoals de Round Table for
Sustainable Palm Oil en de Round Table for Responsible Soy. MVO zet
daarbij in om met betrokken stakeholders te komen tot structurele
oplossingen voor de main-stream productie, los van de vraag of deze
grondstoffen worden ingezet voor voeding, diervoeder of techniek
(incl. biobrandstoffen). Dit betekent o.a. dat duurzaamheidscriteria
op internationaal niveau moeten worden vastgesteld om zodoende voor de
industrie een level playing field te creëren.
Jaarplan 2007
Missie, beleidslijn en activiteiten van het productschap voor dit jaar
zijn vastgelegd in het Jaarplan 2007 . Dit jaarplan is eind 2006 door
het bestuur van MVO goedgekeurd.