Ondertekening van de intentieovereenkomst `Integrale gebiedsontwikkeling en
samenwerking IJsseldelta Zuid'
Toespraak | 18-01-2007 | Den Haag | Minister Karla Peijs
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
De heer Winsemius heeft volkomen gelijk: het project IJsseldelta Zuid
is een voorbeeldproject. En niet alleen omdat het zo in de Nota Ruimte
staat. Als je kijkt hoe dit project loopt, dan zie je gewoon dat we de
laatste jaren heel anders tegen ruimtelijke ontwikkeling zijn gaan
aankijken. Ik noem twee opvallende punten.
Ten eerste hebben we in de Nota's Ruimte en Mobiliteit gezegd:
`Decentraal wat kan, centraal wat moet.' En kijk wat er gebeurt: de
provincie Overijssel zit in dit project van meet af aan achter het
stuur. En wij rijden vanuit Den Haag graag mee. Dat is één.
Ten tweede hebben we als regionale en landelijke bestuurders ook
ingezien dat we veel meer integraal moeten werken. Dus niet meer de
traditionele schotten tussen ruimte, verkeer, economie, water en
recreatie. Niet meer uitgaan van losse projecten. Maar in plaats
daarvan denken en werken in samenhangende programma's. Maar daar hoef
ik na de woorden van de heer Winsemius niet veel meer over te zeggen.
Behalve dan misschien dat die integrale aanpak meteen verklaart waarom
ik hier namens Verkeer en Waterstaat ben om de intentieverklaring mede
te ondertekenen. Wij zijn namelijk op diverse manieren betrokken.
De belangrijkste VenW-onderwerpen in de IJsseldelta Zuid zijn de N50,
de Hanzelijn en de hoogwatergeul bij Kampen. De N50 is al aangepakt en
geopend door minister Peijs en eind van de maand gaat zij opnieuw naar
de regio voor de officiële starthandeling van de Hanzelijn. Voor de
hoogwatergeul zijn we nog niet zo ver, maar de integrale aanpak
IJsseldelta Zuid biedt wel nieuwe kansen. Althans, dat hoop ik van
harte. Ik zal u kort uitleggen wat ik met die `nieuwe kansen' bedoel.
Vlak voor de kerst heeft de Eerste Kamer definitief ingestemd met de
PKB Ruimte voor de Rivier. Daarmee ligt er een wettelijke basis voor
een investering van ruim 2 miljard euro in de veiligheid en
ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied. Dus inclusief de IJssel.
Dit past helemaal in de afspraken die we met alle partners hebben
gemaakt om het Nederlandse watersysteem in 2015 op orde te hebben.
We hebben over de invulling van de PKB ook steeds met de provincies,
gemeenten en het waterschappen gesproken. Ik vind dat van groot
belang. Om het hoogwaterprobleem op het laatste stukje van de IJssel
aan te pakken, was de hoogwatergeul bij Kampen in steeds beeld als de
beste oplossing. Maar helaas was het niet mogelijk om de geul in het
basispakket op te nemen. De ongeveer 300 miljoen die ervoor nodig
zijn, passen niet in PBK-budget. In plaats daarvan hebben we
afgesproken dat we uiterlijk vanaf 2012 voor 40 miljoen het zomerbed
van de IJssel gaan verbreden. De hoogwatergeul is in de PKB op de
reservebank gezet als alternatieve maatregel. Zo gaat dat vaker als je
een bestuurlijke afweging moet maken. Dan moet je soms compromissen
sluiten.
Via de omweg van het programma voor de IJsseldelta Zuid kan de
hoogwatergeul alsnog in het basispakket van de PKB Ruimte voor de
Rivier terechtkomen. U begrijpt dat ik daar enthousiast over ben. En
gelukkig hebben we die mogelijkheid ook opengehouden in de PKB-tekst.
De belangrijkste voorwaarden zijn dat er een goede kostenraming komt
en dat we de dekking weten te regelen. Maar dat had u ondertussen al
begrepen.
Ik had stiekem gehoopt we met die financiering al wat verder zouden
zijn. Maar laat ik dit feestje niet bederven. Want met de
intentieverklaring die er nu ligt, verplichten we onszelf om samen
serieus naar een oplossing te zoeken. En ik heb goede hoop dat we daar
in slagen. Het is ons ten slotte ook gelukt om samen de 30 miljoen te
vinden voor de brug over de hoogwatergeul, waardoor de Hanzelijn en de
N50 een eventuele hoogwatergeul niet in de weg zitten. Dus de wil is
er. Nu het geld nog.
De laatste vervelende opmerking die ik wil maken, is dat we niet al te
lang kunnen wachten. Zoals ik zei, beginnen we uiterlijk in 2012 met
de verbreding van het zomerbed. Tot die tijd kunnen we formeel zonder
al te veel pijn besluiten om het anders te doen. Maar als je
realistisch bent, en ziet wat er allemaal bij de aanleg van een
hoogwatergeul komt kijken, dan moeten we uiterlijk in 2008 een besluit
nemen. Anders zijn we in 2015 niet klaar. Er zit dus wel druk op de
ketel. Maar dat is ook goed, want zoals u weet: onder druk wordt alles
vloeibaar.
Dames en heren,
Ik denk dat we allemaal heel tevreden kunnen zijn over deze
intentieverklaring, maar gedeputeerde Theo Rietkerk wel het meest. Hij
heeft er, samen met de andere regiobestuurders, het hardst aan
getrokken. Daarvoor mijn dank en felicitaties. En wat mij betreft
stomen we snel door naar de volgende mijlpaal: een
bestuursovereenkomst over de hoogwatergeul.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat