Bedrijfsfonds ondersteunt onderzoek naar nieuwe manieren van uitgeven
15-jan-07
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie ter hoogte
van 544.000,- beschikbaar te stellen, de helft in de vorm van een
uitkering en de helft als krediet, aan HDC Media voor een onderzoek
naar nieuwe manieren van uitgeven om structureel rendement te kunnen
blijven maken.
Centraal in het onderzoek staat de vraag welke betaalde formule
ontwikkeld kan worden tussen een huis-aan-huisblad en een dagblad in,
die in combinatie met internet winstgevend te exploiteren valt. Voor
HDC Media is dit onderzoek heel relevant, maar het bedrijf meent dat
ook de bedrijfstak hiermee voordeel kan doen omdat print en internet
een groot aandeel in de mediaconsumptie blijven innemen en ervan
uitgaande dat de kwaliteit van informatie blijvend hoog te houden is
indien lezers ervoor betalen. Om dit te onderzoeken worden twee
methoden toegepast: interne en externe analyse van de markt in en rond
het gebied van HDC Media en een proefondervindelijk onderzoek met
behulp van alphen.cc, een betaalde driemaal per week verschijnende
ochtendkrant met internet-editie. De kosten van het totale onderzoek
bedragen 1,658 mln. Het besluit tot het inwilligen van deze aanvraag
is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het
Mediabesluit, dat de mogelijkheid biedt financiële steun te
verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als
geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het
Bedrijfsfonds. Het Bedrijfsfonds heeft geconstateerd dat dat hier het
geval is. Dagbladen staan sterk onder druk en uitgevers zijn zich in
toenemende mate ervan bewust geworden dat nieuwe investeringen nodig
zijn om lezers te behouden, nieuwe groepen aan te boren en
productvernieuwingen door te voeren. Daartoe behoort ook het zoeken
naar nieuwe exploitatiemodellen. Wanneer het lukt om een goede
betaalformule te vinden voor kranten en hun websites kan dat de
pluriformiteit van de informatievoorziening via de pers (in combinatie
met internet) ten goede komen. Van de resultaten van dit onderzoek
kunnen verder ook andere dagbladuitgevers in Nederland kennis nemen om
hen daarmee in de gelegenheid te stellen richting te geven aan hun
strategische overwegingen aangaande de toekomst van hun blad.
Bedrijfsfonds voor de Pers