Aedes

FSC-campagne tweede in WNF-verkiezing

17 januari 2007

De campagne Bouwen en Borneo is tweede geworden in de verkiezing van het beste natuurbeschermingsresultaat, georganiseerd door het Wereld Natuur Fonds (WNF). Met de campagne worden corporaties opgeroepen om voor nieuwbouw hardhout te gebruiken dat afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Volgens het WNF is door dit initiatief bij lokale houtkapbedrijven op Borneo de interesse gegroeid om hout de kappen volgens de FSC-normen.

Op het Indonesische eiland Borneo loopt het tropisch regenwoud gevaar als gevolg van grootschalige ontbossing. In 2007 gaat de campagne zich verbreden, zowel naar Bouwend Nederland als naar de ontwikkelbedrijven. Mede-initiator van de campagne en Woonbron-bestuursvoorzitter Martien Kromwijk formuleert in het jaarverslag 2006 als nieuwe ambitie 'dat door de campagne Bouwen en Borneo uiteindelijk een deel van het tropisch woud in het hart van Borneo ter grootte van tweemaal Nederland duurzaam behouden blijft'.

Inmiddels zijn de contracten met ruim dertig corporaties goed voor meer dan 86.000 woningen waarin FSC-hout verwerkt wordt én met uitzicht op de 100.000ste in februari 2006.