Gelijkmatige koopkrachtontwikkeling in 2007
De meeste huishoudens zullen er dit jaar tussen de 1% en 2% op vooruit
gaan. Na de koopkrachtdalingen tussen 2003 en 2005 en de grote
verschillen tussen huishoudens in koopkrachtontwikkeling in 2006,
lijkt 2007 voor vrijwel iedereen een procentueel gelijkmatige
koopkrachtstijging te brengen. In de praktijk zullen vooral de
tweeverdieners met kinderen merken dat ze iets meer te besteden
hebben. Huishoudens met lage inkomens moeten zich echter niet rijk
rekenen. Zij gaan er hooguit één à twee tientjes per maand op vooruit.
Dit concludeert het NIBUD na het doorrekenen van de maatregelen die
dit jaar ingaan.
Stijging op de loonstrook..
Belangrijkste reden voor de koopkrachtstijging ligt in het feit dat de
verwachte loonstijging dit jaar hoger is dan de verwachte
prijsstijging. De hoogte van de CAO-loonstijging is afhankelijk van de
bedrijfstak. Ook het tijdstip waarop die ingaat, en wanneer
consumenten hem dus in hun portemonnee krijgen, is afhankelijk van de
bedrijfstak Er wordt een gemiddelde CAO-loonstijging van 2,25%
verwacht.
Wat werknemers wel direct op hun loonstrook zien, is een daling van de
werkloosheidspremie en een lichte daling van de belasting.
De uitkeringen zijn gekoppeld aan de lonen. Zij zijn in januari
verhoogd met ruim 2%.
maar ook op andere terreinen
Een gedeelte van de inkomensstijging loopt niet via de loonstrook. Zo
wordt de kinderbijslag verhoogd. Gezinnen met kinderen, waarvan beide
ouders werken, krijgen een hogere combinatiekorting. Zij vinden dit
terug op hun belastingteruggaaf.
Verder is de kinderopvangtoeslag verhoogd. Werkende ouders die gebruik
maken van de kinderopvang, waarbij de werkgever weigerde mee te
betalen, zullen helemaal blij zijn. De werkgeversbijdrage wordt vanaf
nu door de overheid betaald; de kinderopvangtoeslag wordt verhoogd met
de vergoeding die de werkgever diende te betalen.
Ziektekosten
De ziektekostenpremie is flink gestegen. Deze stijging wordt maar
gedeeltelijk vergoed door een hogere zorgtoeslag. Wel is het zo dat
door die premiestijging in 2007 meer mensen recht hebben op
zorgtoeslag. Het NIBUD roept huishoudens, met een verzamelinkomen rond
de 25.000 euro voor alleenstaanden en 40.000 euro voor paren, op na te
gaan of zij dit jaar wél in aanmerking voor zorgtoeslag kunnen komen.
Chronisch zieken
Chronisch zieken en gehandicapten krijgen per 1 januari 2007 te maken
met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente is nu
verantwoordelijk voor een aantal zorgtaken, zoals
vervoersvoorzieningen en huishoudelijke hulp. Gemeenten kunnen
daarvoor eigen bijdragen vragen en dat kan per gemeente verschillen.
Deze eigen bijdragen hebben wel een inkomensafhankelijk maximum.
Huishoudens die veel zorg nodig hebben, gaan er door die nieuwe wet
financieel iets op vooruit. Maar huishoudens die beperkte zorg nodig
hebben, kunnen er iets op achteruit gaan.
Waarschuwing voor ex-particulier verzekerden
Het NIBUD heeft nog een speciale waarschuwing voor diegenen die in
2005 een particuliere ziektekostenverzekering hadden en bij wie de
werkgever een flink deel mee betaalde. Bij een aantal van hen wordt
die werkgeversbijdrage stapsgewijs afgebouwd. Zij zullen dit jaar veel
meer zorgpremie zelf moeten gaan betalen. Hierdoor zullen zij weinig
merken van de koopkrachtstijging.
De belangrijkste veranderingen op een rij
De lonen stijgen met gemiddeld 2,25% en de uitkeringen worden hieraan
gekoppeld en stijgen mee. De belastingtarieven van de eerste en tweede
schijf gaan omlaag. De werkloosheidspremie die de werknemer betaalt
gaat omlaag. De combinatiekorting voor de minstverdienende partner en
alleenstaande ouder gaat omhoog. De premie voor de zorgverzekering
gaat omhoog met gemiddeld 90 euro per volwassene per jaar. De
zorgtoeslag gaat omhoog. De kinderbijslag en de kinderopvangtoeslag
worden verhoogd. 65-plussers krijgen een extra tegemoetkoming van 4,-
per maand.
Voorbeeldsituaties:
2007 koopkrachtontwikkeling (bedragen per maand)
1. Alleenstaande in bijstand
+ 8,- (+ 0,9%)
2. Echtpaar met 2 kinderen (alleenverdiener, jan modaal, bruto
jaarinkomen 30.000,- )
+ 25,- (+ 1,1%)
3. Tweeverdiener zonder kinderen (bruto jaarinkomen 30.000,- +
20.000,-)
+ 44,- (+ 1,5%)
4. Tweeverdiener met 2 kinderen (bruto jaarinkomen 45.000,- +
20.000,-, zonder kinderopvang)
+ 73,- (+ 1,9%)
4a. Tweeverdiener met 2 kinderen (bruto jaarinkomen 45.000,- +
20.000,-) met 1 kind 2 dagen per week naar de kinderopvang en in 2006
volledig meebetalende werkgever.
+ 109,- (+ 2,8%)
5. Echtpaar 65+ (bruto jaarinkomen AOW + 5000 pensioen en alleen AOW)
+ 20,- (+ 1,2%)
ga naar de tip De achtergronden en uitwerkingen van deze berekeningen
kunt u downloaden als
PDF-document.
De term koopkrachtontwikkeling staat voor de hoeveelheid goederen en
diensten die voor het netto inkomen kunnen worden gekocht in
vergelijking met vorig jaar.
bereken Naast deze zes voorbeeldhuishoudens heeft het NIBUD voor 100
andere inkomensgroepen koopkrachtberekeningen gemaakt. Deze zijn als
PDF te downloaden via www.nibud.nl.
Achtergronden bij de berekeningen
De bedragen in de voorbeeldberekeningen zijn omgerekend naar
gemiddelde maandbedragen. Fiscale voordelen, vakantiegeld,
kinderbijslag en dergelijke zijn al bij het netto maandbedrag geteld.
Bij de bedragen is het NIBUD uitgegaan van een inflatie van 1,17 % en
bruto loonontwikkeling van 2,25%. Alle fiscale regelingen van 2006 en
2007 zijn gebruikt. Er is vanuit gegaan dat alle toeslagen en
inkomensondersteuning wordt aangevraagd. Er is geen rekening gehouden
met verschillen in de bijzondere bijstand of gezondheidssituatie. De
hier genoemde huishoudens zijn slechts voorbeelden, waarbij de
situatie simpel is gehouden. Er is geen rekening gehouden met
specifieke aftrekposten of bijtellingen. In werkelijkheid gebeurt er
natuurlijk veel meer in een huishouden. Promotie, veranderen van baan,
(gedeeltelijk) stoppen met werken, gezinsuitbreiding, verhuizing,
kinderen naar de middelbare school e.d. zijn gebeurtenissen die veel
meer van invloed zijn op het besteedbare inkomen van huishoudens. Als
gevolg van het bovenstaande zullen huishoudens zich nooit helemaal
herkennen in de hier gegeven voorbeelden. Het NIBUD heeft geen
vergelijking gemaakt met kabinetsvoorspellingen.
Datum:: 16-01-2007
NIBUD Persbericht