Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Meer fietsenstallingen aan het Gents St-Pietersstation gevraagd
Persbericht BTTB, GMF en Fietsersbond 16 januari 2007
Gents MilieuFront, Bond van Trein-, Tram- en busgebruikers (BTTB) en
de Fietsersbond Gent vragen op korte termijn 2000 bijkomende
fietsstallingen
Ruim 3000 fietsers konden afgelopen weekend geen stallingsplaats
vinden voor hun tweewieler aan het Sint-Pietersstation in Gent. Dat
blijkt uit een telling van het Gents MilieuFront en de Fietsersbond.
Het gebrek aan fietsrekken werkt overlast, vernieling en diefstal in
de hand. Met de vernieuwing en uitbreiding van het station zal het
aantal reizigers verdubbelen. In de planning zijn 6800 fietsstallingen
voorzien. Maar ook dit zal lang niet voldoende zijn. Bovendien laat
deze nieuwe fietsinfrastructuur nog een paar jaar op zich wachten.
Fiets en openbaar vervoer vormen samen een "duurzame tandem". De fiets
is milieuvriendelijk en neemt beduidend minder ruimte in beslag dan
een geparkeerde auto. De Stad Gent voert terecht een actief
fietsbeleid, met attractieve fietsroutes en fietsenstallingen
verspreid in de Stad. Alleen ontbreekt een logisch verlengstuk van dit
beleid aan het St-Pietersstation, aldus GMF, de Fietsersbond en de
BTTB. En intussen is het elke vrijdag weer drummen aan de fietsrekken
van het St-Pietersstation.
Afgelopen weekend telden GMF en de Fietsersbond alle fietsen (met
uitzondering van de betalende fietsenstalling) op en rond het
Maria-Hendrikaplein. 5983 fietsen werden geteld. Dit is precies 3001
meer dan de beschikbare 2982 stalplaatsen. Voor elke plaats staan er
vandaag dus meer dan 2 fietsen aan het station. Dit is ontoelaatbaar.
(In oktober 2002 voerde GMF al een telling uit van het aantal fietsen
aan het Sint-Pietersstation. We telden er toen 4579.)
De toestand brengt niet alleen hinder teweeg voor omwonenden en
voetgangers, het is ook zeer frustrerend voor de fietsers zelf. Het
risico op beschadiging of diefstal van de fiets wordt veel groter.
Veel mensen die kiezen voor een duurzame verplaatsingsmethode worden
op die manier richting gemotoriseerd vervoer gejaagd. Beide
verenigingen vragen dan ook dat het stadsbestuur, het Vlaams Gewest en
de NMBS dringend maatregelen nemen om aan deze toestand te verhelpen.
GMF, BTTB en de Fietsersbond schuiven een oplossing naar voren die het
ergste leed in een mum van tijd kan verhelpen. Op de NMBS-autoparking
aan de St-Denijslaan is er plaats voor 1500 fietsen. Momenteel is daar
plaat voor 88 auto's. 88 autostaanplaatsen kunnen dus plaats maken
voor 1500 fietsen. Zo verdubbelt het aantal gratis fietsstallingen in
één klap. Voor de auto's is er nog meer dan genoeg plaats op de
tijdelijke parkinggebouw aan de Koningin Fabiolalaan. Ook de kostprijs
kan niet echt een probleem zijn. Vorig jaar heeft de NMBS aan het
station een voorlopige autoparking gebouwd ter waarde van 4,24 miljoen
Euro of 5090EUR per plaats.
Tijdens de werken voor de vernieuwing van het Sint-Pietersstation zal
het voor de fietsers niet eenvoudig worden. Zo zijn de fietsenrekken
op de Clementinalaan verplaatst, die aan de nis moeilijk toegankelijk.
Nieuwe plaatsen kwamen er aan het Sint-Denijslaan. De projectpartners
van het project Gent Sint-Pieters beloofden om tijdens de werken het
huidige aantal fietsenstallingen te handhaven. Maar dit is
onvoldoende. Dat is nu wel duidelijk. GMF, BTTB en de Fietsersbond
willen dat er verhoudingsgewijs meer reizigers per fiets naar het
station komen. Er moet bij de plannen van het nieuwe station van bij
het begin op een een structurele manier plaats worden voorzien voor
12000 fietsen, zodat de geplande verdubbeling van treinreizigers kan
worden opgevangen. Bijkomend vragen we fietswerkplaats te voorzien in
het station. Zo is er een fietsvriendelijker klimaat en stijgt het
aantal pendelaars die met de fiets naar het station komen.
GMF, BTTB en de Fietsersbond roepen de NMBS en beide overheden op om
zorgzaam en dankbaar om te gaan met de Gentenaars die naar het station
fietsen. Zij vervuilen niets, vragen veel minder ruimte, rijden geen
mensen dood en maken geen lawaai. Ideaal dus voor de leefbaarheid van
een stad. Jaag de fietser niet richting gemotoriseerd vervoer, maar
promoot het fietsverkeer. Want Gent is wild van fietsen!
Capaciteit stallingen
Maria-Hendrikaplein 167, werkelijk aantal: 1067
Clementinalaan stalling NMBS: 460, werkelijk aantal: 720
Astridlaan: 390, werkelijk aantal 993
Tunnel: 390, werkelijk aantal 818
St-Denijslaan: 690, werkelijk aantal 1013
Lijnwinkel: 180, werkelijk aantal 275
Overdekte fietsenparking: 702, werkelijk aantal 1097
Totaal: 2982, werkelijk aantal 5983
terug