Groen!
Brussel, 12 januari 2007
Ontradingsbeleid van minister Landuyt maat voor niets
Autosalon in het teken van de 4X4
Op het autosalon dat vandaag opent, staan de 4X4-wagens in het
zonnetje. Er wordt een aparte tentoonstelling aan gewijd en je kan met
je terreinwagens een spectaculaire 4X4-piste uittesten.
De 4X4s zitten dan ook in de lift. Het aantal verkochte terreinwagens
stijgt voortdurend. De laatste tien jaar vond een verviervoudiging
plaats.
1996 : 8.766
2004 : 35.980
2005 : 37.809
2006 : geraamd op meer dan 40.000
De acties van minister Landuyt hebben dus weinig uitgehaald. De
terreinwagens zijn wel een fiscaal voordeel kwijt. Maar daar blijft
het bij. Alle automerken willen nu een 4X4 op de markt brengen. Ook de
vermaledijde Amerikaanse bakken (type Dodge Ram) of de Chinese
terreinwagens zullen op termijn allicht toch doorbreken.
Nochtans blijkt uit studies dat de 4X4s bijzonder gevaarlijk zijn als
ze in aanvaring komen met lichtere wagens, en zeker als ze voetgangers
of fietsers aanrijden. Het risico op een ernstig letsel is voor het
slachtoffer vier keer zo groot. Tegelijk zijn ook de inzittenden van
een 4X4 niet echt veilig, door het hoge kantelrisico van deze wagens.
Ronduit verontrustend is de zware milieuvervuiling door terreinwagens
in vergelijking met gewone wagens. Een model als de Porsche Cayenne
4.5 Turbo S verbruikt met 15,7 liter per 100 km meer dan het dubbele
van een gewone personenwagen en stoot met 378 gram CO2 per kilometer
ook meer dan twee keer zo veel CO2 uit.
De lijst van ecoscores van veel voorkomende 4X4s in België vindt u
hieronder, met cijfers van de ecoscore-website van VITO en de nieuwe
CO2-gids van de auto. Uit deze lijst blijkt ten overvloede dat de
meeste terreinwagens slechter scoren dan de gemiddelde personenwagens.
Minister Landuyt heeft dus twee keer gefaald: op vlak van veiligheid
en op vlak van milieu.
In andere landen worden er wel maatregelen genomen om 4X4s te weren
uit de stad : bijv. in steden als Parijs, Londen, Nijmegen, Amsterdam.
In ons land is het tot nu toe bij woorden gebleven.
Meer zelfs: het autosalon viert met onverholen leedvermaak de triomf
van de 4X4.
Groen! sluit zich ten slotte aan bij de kritiek van Febiac op het feit
dat de regering Verhofstadt nauwelijks iets gedaan heeft om propere
autos te stimuleren.
Maar als Febiac op haar autosalon dan zelf de 4X4s in het zonnetje
zet, hebben ze weinig recht van spreken.
Een meer uitgebreid dossier over de terreinwagens, veiligheids- en
milieukenmerken en maatregelen in het buitenland, vindt u hier
Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen!