SEAT ziet wereldwijde verkoop in 2006 toenemen
(1/15/2007)
De Spaanse autofabrikant SEAT, onderdeel van de Volkswagen Groep,
noteerde in 2006 een wereldwijde verkooptoename van 1,9%, waardoor de
onderneming in totaal 430.000 autoâs verkocht. Deze verbetering van de
SEAT-verkopen is grotendeels te danken aan de sterke opwaartse trend
in West-Europese markten, waar gedurende de twaalf maanden van 2006
een toename van 2,8% werd gerealiseerd ten opzichte van dezelfde
periode het jaar ervoor.
Per land bekeken werd in 2006 de belangrijkste verkoopstijging geboekt
in het Verenigd Koninkrijk (+ 15,5% tot 32.844 autoâs), gevolgd door
Italië (totaal 33.418 autoâs) en Portugal (12.075 autoâs, een
stijging van 10,3%). In Duitsland â na thuisland Spanje qua volume de
belangrijkste markt voor SEAT wereldwijd â werd een verkooptoename van
2,5% gerealiseerd, met een totale verkoop van 51.367 autoâs.
De verkopen van SEAT in Spanje volgden het afgelopen jaar de
markttrend met een lichte daling van 2%. SEAT leverde in totaal
146.515 autoâs. Momenteel is SEAT met een marktaandeel van 9,7% het op
twee na grootste merk in Spanje, een vergelijkbare positie ten
opzichte van 2005.
SEATâs President Erich Schmitt liet weten tevreden te zijn over de
behaalde verkoopresultaten over het afgelopen jaar. âWe zijn van plan
deze trend de komende jaren voort te zetten, in lijn met de toenemende
vraag en gebaseerd op diverse baanbrekende modellen die de harten van
onze klanten zullen gaan stelen.â
Wat modellen betreft realiseerde de nieuwe SEAT Leon in 2006
wereldwijd een verkooprecord, met een toename van 194% ofwel bijna
110.000 autoâs. De SEAT Ibiza volgt met een totale wereldwijde verkoop
van 184.375 autoâs, wat gelijk staat aan een stijging van bijna 4%. In
Spanje is de Ibiza overigens de bestverkochte auto in zijn segment en
derde overall in absolute aantallen.
AutoRai