Gemeente Ede

nummer 1 / Ede, Datum 12 januari 2007

Na eerste trechtering
8 verkeersvarianten nader onderzocht in MER Ede-Oost

In de Milieueffectrapportage (MER) voor Ede-Oost en de Spoorzone onderzoekt de gemeente 2 varianten voor een Parklaan en zes varianten voor een aansluiting van de nieuwe wijk op de A12. De andere varianten, die in een eerdere fase nog wel in beeld waren, vallen af omdat ze ofwel verkeerskundig te weinig oplossen ofwel omdat ze strijdig zijn met wetgeving in het kader van Natura 2000.

In de richtlijnen voor de Milieueffectrapportage, die de gemeenteraad op 16 november 2006 vastgesteld heeft, stonden nog vier varianten voor een Parklaan die de nieuwe wijk moet gaan ontsluiten. Voor de ontsluiting van de wijk naar de Rijksweg A12 waren maar liefst 17 varianten benoemd. De gemeenteraad was mét de Commissie voor de Milieueffectrapportage en het college van mening dat het wenselijk was al vroeg in het MER-proces een trechteringuit te voeren, zodat alleen realistische varianten uitgebreid onderzocht zouden hoeven te worden.

Het college heeft uiteindelijk besloten om het MER-proces voort te zetten met twee varianten voor de Parklaan, namelijk de varianten twee en vier uit het Masterplan. Variant twee loopt in het noordelijk deel van de wijk `binnendoor` en voor wat betreft het zuidelijk deel loopt deze over het ENKA-terrein (buitenom). Variant 4, de voorkeursvariant uit het Masterplan, loopt geheel binnendoor en komt ter hoogte van het Station uit op de Klinkenbergerweg.

Voor wat betreft de ontsluiting van de nieuwe wijk op de A12 vallen alle varianten af die het natuurgebied Veluwe doorsnijden. De wetgeving in het kader van Natura 2000 maakt dat geen van deze varianten realiseerbaar is. Dit betekent dat ook alle varianten die voorzien in een gehele of gedeeltelijke aansluiting bij de kruising van de A12 en het spoor (de Hartogsvarianten) afvallen. De zes varianten die overblijven voorzien ofwel in een of andere vorm van een verbinding tussen de Edeseweg en de Dreeslaan, ofwel in een (halve) aansluiting van de Bennekomse weg op de A12, al dan niet gecombineerd met parallelbanen langs de A12. Het gaat om de varianten 2, 2A, 2B, 3, 3A en 4 uit de startnotitie.

Deze keuzes van het college worden aan de raadscommissies Ruimtelijke Ordening en Beheer Fysieke Omgeving voorgelegd.
---