Volkswagen onthult schoonste TDI ooit
(1/12/2007)
Volkswagen heeft op de Motor Show in Detroit de schoonste TDI-motor
ooit onthuld. De 2.0 liter TDI met common-railinspuiting debuteert in
de Volkswagen Jetta en is gekoppeld aan een katalysator die de
uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tegengaat. Daardoor voldoet de Jetta
TDI aan de Tier 2/Bin 5 emissie-eisen in Californië, die als de
strengste norm ter wereld geldt. De eerste âClean TDIâ komt volgend
jaar al op de Amerikaanse markt.
In het Clean TDI-concept staat de reductie van stikstofoxide centraal.
De Volkswagen-ingenieurs hebben dat bereikt met het doorontwikkelen
van de motor en de toepassing van filtersystemen voor de
uitlaatgassen. Het resultaat: de uitstoot van stikstofoxiden (NOx)
neemt met 90 procent af. Deze enorme reductie was nodig om aan de Tier
2/Bin5-norm te voldoen. Deze norm geldt in de Amerikaanse staten
Californië, Massachusetts, New York, Vermont en Maine en staat een
maximale NOx-uitstoot van 70 milligram per mijl (1,6 km) toe. Om aan
deze standaard te voldoen was nieuwe technologie nodig. Volkswagen
heeft daarom twee systemen ontwikkeld die zijn gekoppeld aan de
katalysator en het partikelfilter.
Efficiënt
Op dit moment test Volkswagen nieuwe NOx-katalysators voor autoâs in
de klassen onder de Passat. De stikstofoxide wordt bijzonder
efficiënt geabsorbeerd. Net als een partikelfilter wordt dit systeem
regelmatig gereinigd, zonder dat de bestuurder hier iets van merkt.
Daarvoor wijzigt het motormanagement zichzelf voor een paar seconden.
Grotere modellen maken gebruik van een SCR-katalysator (Selective
Catalytic Reduction). Die maakt gebruik van een vloeibare stof zoals
AdBlue, dat in een stalen of kunststof tank wordt bewaard. AdBlue
bestaat voor 32,5 procent uit ureum en wordt continu in het
uitlaatsysteem ingespoten, net vóór de SCR-katalysator. Dat gebeurt
met een inlaatklep die wordt gestuurd aan de hand van de hoeveelheid
uitlaatgassen die door het uitlaatsysteem stroomt. De ureumoplossing
wordt geatomiseerd door een speciale grille en omgezet in ammonia
voordat het de katalysator bereikt. De ammonia reageert vervolgens in
de katalysator met stikstofoxiden, die daarna uiteenvallen in stikstof
en zuurstof. AdBlue is niet giftig, geurloos en biologisch
afbreekbaar, in tegenstelling tot gewone ammonia. Volkswagen monteert
de extra tank op een manier waarop de auto zonder extra onderhoud kan
blijven rijden tussen de gangbare onderhoudsinspecties. De
Volkswagen-dealer vult de AdBlue-tank tijdens een onderhoudsbeurt
gewoon bij.
Bluetec-project
BlueTec is een gezamenlijk project van Volkswagen, Audi en
DaimlerChrysler, met als doel de dieselmotor op de Amerikaanse markt
te laten doorbreken. De fabrikanten zijn ervan overtuigd dat de
dieselmotor hèt schone en zuinige alternatief is voor de nabije
toekomst. Een overtuiging die wordt bevestigd door de huidige
economische en politieke ontwikkelingen. Elke fabrikant die bij het
BlueTec-project is betrokken, werkt aan eigen technische oplossingen
om te voldoen aan de strenge emissienormen en brengt deze afzonderlijk
op de markt.
Volkswagen is in de VS de dieselpionier bij uitstek: er zijn al meer
dan 800.000 Volkswagens met dieselmotor in Amerika verkocht.
AutoRai