AutoRai

Volkswagen onthult schoonste TDI ooit

(1/12/2007)
Volkswagen heeft op de Motor Show in Detroit de schoonste TDI-motor ooit onthuld. De 2.0 liter TDI met common-railinspuiting debuteert in de Volkswagen Jetta en is gekoppeld aan een katalysator die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tegengaat. Daardoor voldoet de Jetta TDI aan de Tier 2/Bin 5 emissie-eisen in Californië, die als de strengste norm ter wereld geldt. De eerste âClean TDIâ komt volgend jaar al op de Amerikaanse markt.
In het Clean TDI-concept staat de reductie van stikstofoxide centraal. De Volkswagen-ingenieurs hebben dat bereikt met het doorontwikkelen van de motor en de toepassing van filtersystemen voor de uitlaatgassen. Het resultaat: de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) neemt met 90 procent af. Deze enorme reductie was nodig om aan de Tier 2/Bin5-norm te voldoen. Deze norm geldt in de Amerikaanse staten Californië, Massachusetts, New York, Vermont en Maine en staat een maximale NOx-uitstoot van 70 milligram per mijl (1,6 km) toe. Om aan deze standaard te voldoen was nieuwe technologie nodig. Volkswagen heeft daarom twee systemen ontwikkeld die zijn gekoppeld aan de katalysator en het partikelfilter.

Efficiënt
Op dit moment test Volkswagen nieuwe NOx-katalysators voor autoâs in de klassen onder de Passat. De stikstofoxide wordt bijzonder efficiënt geabsorbeerd. Net als een partikelfilter wordt dit systeem regelmatig gereinigd, zonder dat de bestuurder hier iets van merkt. Daarvoor wijzigt het motormanagement zichzelf voor een paar seconden. Grotere modellen maken gebruik van een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Die maakt gebruik van een vloeibare stof zoals AdBlue, dat in een stalen of kunststof tank wordt bewaard. AdBlue bestaat voor 32,5 procent uit ureum en wordt continu in het uitlaatsysteem ingespoten, net vóór de SCR-katalysator. Dat gebeurt met een inlaatklep die wordt gestuurd aan de hand van de hoeveelheid uitlaatgassen die door het uitlaatsysteem stroomt. De ureumoplossing wordt geatomiseerd door een speciale grille en omgezet in ammonia voordat het de katalysator bereikt. De ammonia reageert vervolgens in de katalysator met stikstofoxiden, die daarna uiteenvallen in stikstof en zuurstof. AdBlue is niet giftig, geurloos en biologisch afbreekbaar, in tegenstelling tot gewone ammonia. Volkswagen monteert de extra tank op een manier waarop de auto zonder extra onderhoud kan blijven rijden tussen de gangbare onderhoudsinspecties. De Volkswagen-dealer vult de AdBlue-tank tijdens een onderhoudsbeurt gewoon bij.

Bluetec-project
BlueTec is een gezamenlijk project van Volkswagen, Audi en DaimlerChrysler, met als doel de dieselmotor op de Amerikaanse markt te laten doorbreken. De fabrikanten zijn ervan overtuigd dat de dieselmotor hèt schone en zuinige alternatief is voor de nabije toekomst. Een overtuiging die wordt bevestigd door de huidige economische en politieke ontwikkelingen. Elke fabrikant die bij het BlueTec-project is betrokken, werkt aan eigen technische oplossingen om te voldoen aan de strenge emissienormen en brengt deze afzonderlijk op de markt.

Volkswagen is in de VS de dieselpionier bij uitstek: er zijn al meer dan 800.000 Volkswagens met dieselmotor in Amerika verkocht.