Socialistische Partij

Belgisch Tolvignet geen goed plan, Westerscheldetunnel tolvrij

De SP is niet gelukkig met de Belgische voorstel voor een tolvignet. Beter zou het zijn om wegenbelasting via de brandstofaccijns te gaan heffen. SP-kamerlid Roemer: "Natuurlijk gaat België er zelf over, maar het zou goed als Nederland hierover met de buurlanden in discussie gaat. Daarnaast moet met de dreigende komst van het Belgische tolvignet de Westerscheldetunnel tolvrij worden".

Emile RoemerSP-kamerlid Roemer: "Het is erg ongelukkig dat België nu kiest voor de invoering van een eigen systeem van beprijzing. Internationale afstemming zal moeten leiden tot een gezamenlijk systeem, zoals het belasten via de brandstofaccijnzen. Nederland kan dit niet alleen, maar kan nu wel voorkomen dat de mensen uit Zeeuws-Vlaanderen onevenredig veel aan autobelasting moeten betalen."

België wil op 1 januari 2008 een wegvignet invoeren van 60 euro. De Belgen krijgen dit in de wegenbelasting gecompenseerd, maar de Nederlandse weggebruikers niet. Voor elke Nederlander die wel eens door België rijdt, brengt dit dus extra kosten met zich mee. Voor de mensen in Zeeuws-Vlaanderen wordt deze extra belasting wel erg hoog. Zij betalen namelijk naast dit vignet en de Nederlandse wegenbelasting ook nog eens 3,50 euro per passage van de Westerscheldetunnel, terwijl er geen enkel goed alternatief is.

Roemer: "De Zeeuwen worden op verkeersgebied wel erg veel benadeeld. Het busvervoer holt achteruit, een aantal treinstations dreigt te verdwijnen en ze hebben de peperdure toltunnel onder de Westerschelde door. Nu de Belgen ook nog eens een extra lastenverzwaring invoeren is het hoog tijd dat de regering het eens opneemt voor deze mensen. Dit kan door de belachelijke tol van de Westerscheldetunnel af te schaffen."

SP-Europarlementarier Erik Meijer heeft vragen gesteld over het betalen voor overpad over buitenlands grondgebied. Hij benadrukt hierbij dat het vreemd is dat de Belgen wel gecompenseerd worden voor het tolvignet via de wegenbelasting, maar de mensen in Zeeuws-Vlaanderen niet. Volgens Meijer ligt er een rol voor de Europese Commissie om inwoners van grensgebieden te beschermen tegen de verplichting om onevenredig te betalen voor de autobelastingen.