Nieuwe BOVAG-voorzitter wil minder milieu-effecten mobiliteit

Bovag

Nieuwe BOVAG-voorzitter bepleit sneller terugdringen milieu-effecten mobiliteit

Jan Ploeg (58), de vandaag aangetreden nieuwe bondsvoorzitter van de BOVAG, wil dat er meer vaart wordt gemaakt met het terugdringen van de milieu-effecten van de mobiliteit. Hij zei dat in zijn eerste officiële toespraak ter gelegenheid van zijn aantreden voor een select gezelschap van topambtenaren, bestuurders van belangenorganisaties, ondernemers in de mobiliteitsbranche en politici.

De nieuwe BOVAG-topman wil dat de aanschaf van nieuwe auto's die het milieu ontzien, krachtiger wordt gestimuleerd, er meer voorzieningen komen voor het gebruik van de fiets en bromfiets en de uitlaatgas- en roetnormen in de APK worden aangescherpt. De inbouw van een roetfilter in dieselauto's moet beter worden beloond. Een speciale regeling moet zorgen dat 5 procent (oude) auto's (die 40 procent van de uitstoot produceren) versneld uit het wagenpark verdwijnen.

Sinds vorig jaar juli krijgen de kopers van extra zuinige auto's, die minder CO2 uitstoten, een korting op de BPM. Ook de uitstoot van fijnstof en stikstofoxide kan fors worden teruggedrongen. Daarmee verbeteren we de luchtkwaliteit. Verwacht wordt dat in februari in Brussel wordt besloten nieuwe, scherpere normen voor fijnstof en stikstofoxide in september 2009 in te voeren. Ploeg stelt voor om vanaf medio 2007 de aanschaf van auto's, die al aan deze zogenaamde Euro 5-normen voldoen, te stimuleren met een korting van 100 tot 300 euro op de motorrijtuigenbelasting. Berijders van lease-auto's zouden dan een verlaging van de bijtelling kunnen krijgen van 22 naar 20 procent.

De uitstoot van fijnstof door het huidige wagenpark kan ook fors worden teruggedrongen door de inbouw van een roetfilter in dieselauto's verder te stimuleren met een korting van 100 euro per jaar op de motorrijtuigenbelasting.

Een klein deel van het Nederlandse wagenpark, zo'n 5 procent, is verantwoordelijk voor 40 procent van de uitstoot. Door die met een speciale regeling uit het verkeer te halen, verbeteren we dus de luchtkwaliteit aanzienlijk.

Ploeg zegt dat er vandaag de dag genoeg overheidsgeld is voor deze maatregelen. Daarover hoeven Balkenende, Bos en Rouvoet zich geen zorgen te maken. Daarvoor moeten de algemene middelen worden aangesproken. Een lastenverhogingen voor autobezitters is volgens hem uit den boze. De bezitters van personenauto's betalen al ruim voldoende.

EINDE BERICHT