McAfee's goede voornemen voor 2007 -spambestrijding hoog op de prioriteitenlijst
Tips voor reductie van spam en blokkering van ongewenste e-mail
Amsterdam, 10 januari 2007 - McAfee, Inc. (NYSE: MFE), maakt vandaag een aantal suggesties bekend voor het succesvol terugdringen van spam in 2007. Het begin van een nieuw jaar is bij uitstek de tijd voor goede voornemens. McAfee heeft daarom een paar simpele maar doeltreffende tips voor e-mailgebruikers die hun postvak niet langer willen zien volstromen met spam.
· Reageer nooit op spam. Doet u dat wel, ook al is het maar met het verzoek verwijderd te worden uit de mailinglijst, dan geeft u daarmee onbedoeld bevestiging van ontvangst. U geeft, met andere woorden, aan dat uw e-mailadres klopt en bruikbaar is. Voor spammers is die bevestiging van grote waarde. Er bestaat een levendige handel in lijsten met gecontroleerde, gegarandeerd bestaande en bereikbare e-mailadressen.
· Controleer of uw e-mailadres door spammers kan worden achterhaald. U kunt dat doen door uw eigen adres in te typen in een internetzoekmachine. Als uw e-mailadres dan opduikt als onderdeel van de informatie op een website of in een nieuwsgroep, weet u genoeg. Verwijder uw adres op die plaatsen - als dat mogelijk is. U zult zien dat u daarna minder spam-mails ontvangt.
· Schakel de weergave van 'inline' afbeeldingen uit en zorg dat u spam-mails nooit opent. Die bevatten namelijk zeer vaak zogeheten "web beacons", kleine spionnetjes aan de hand waarvan de spammer kan zien hoe vaak en op welke adressen, het bericht is ontvangen en geopend. Om die reden is in de meeste e-mailprogramma's weergave van inline afbeeldingen overigens standaard uitgeschakeld.
· Klik nooit op koppelingen in spam-mails. Dat geldt ook voor koppelingen waarmee u uw adres - zogenaamd - uit de mailinglijsten kunt laten verwijderen. Vaak staat daar dan iets als 'unsubscribe'. Die koppelingen kunnen een verborgen code bevatten ter identificatie van een e-mailadres. Met andere woorden, als u zo'n koppeling gebruikt, bevestigt u dat het bericht op uw adres is ontvangen en dat u erop hebt gereageerd.
· Als u wilt aangeven dat u bepaalde e-mails niet langer wilt ontvangen, is er één simpele vuistregel: als u nooit om die berichten hebt gevraagd of als u de persoon of firma die de e-mails stuurt niet kent, stuur dan ook geen verzoeken tot stopzetting. Elke poging tot stopzetten van e-mailberichten afkomstig van de ene bron, leidt in de praktijk maar al te vaak tot een stortvloed van nieuwe e-mails uit andere bronnen. 'Unsubscribe' is dan ook meestal niet de beste optie om ongewenste mail te blokkeren. Kiest u er toch voor, controleer dan altijd of de koppelingen in de betreffende mails wel naar de juiste firma gaan en niet naar een phishing-site.
· Kijk, voordat u formulieren invult op Internet, altijd na hoe de betreffende site omgaat met privacy en persoonlijke gegevens. Betrouwbare sites geven altijd expliciet aan dat uw gegevens niet worden doorgegeven of doorverkocht. In veel gevallen kunt u ook een selectievakje aankruisen om aan te geven dat u geen mail van derde partijen wilt ontvangen.
· Reageer niet op verzoeken via e-mail tot controle of bevestiging van uw accountgegevens. Instellingen die uw gegevens nodig hebben - zoals uw bank of uw creditcardonderneming - hebben die gegevens al en zullen nooit om bevestiging vragen. In geval van twijfel omtrent de legitimiteit van een verzoek om persoonlijke informatie, neemt u contact op met het bedrijf in kwestie of u kijkt op de website van het bedrijf. Typ in dit geval het adres van de site direct in op de adresbalk van uw browser. Maak nooit gebruik van koppelingen in het e-mailbericht, want daar kan mee geknoeid zijn. Voor u het weet bent u op een nep-site die voor phishing wordt gebruikt.
· Als u echt veel last hebt van spam, kunt u overwegen een nieuw e-mailadres te nemen. Uiteraard moet u uw legitieme contactpersonen daarvan op de hoogte brengen. Maar vaak is het de enige afdoende oplossing. Als uw adres eenmaal voorkomt in de mailinglijsten van forse aantallen spammers, is de kans namelijk groot dat de hoeveelheid spam alleen maar zal toenemen.
· In veel gevallen kan het ook de moeite waard zijn twee e-mailadressen te gebruiken, één voor persoonlijke mail naar vrienden en collega's, het andere voor abonnementen op nieuwsbrieven en communicatie via forums en andere publieke sites. Een minder voor de hand liggend e-mailadres kan ook helpen om de hoeveelheid spam terug te dringen.
"De meeste spam-mail is direct, zonder het bericht te openen, als zodanig herkenbaar," zegt Guy Roberts, anti-spam research manager bij McAfee. "Het bericht komt van een onbekende afzender en het onderwerp is iets waar je als ontvanger niet onmiddellijk rekening mee houdt. Vreemde cursussen, bedenkelijke geneesmiddelen of snel geld verdienen. De beste manier om van dat soort spam-mails gevrijwaard te blijven, is op de eerste plaats een goed anti-spam-programma, bij voorkeur in combinatie met een nieuw e-mailadres. Want als een adres eenmaal op de lijsten van spammers staat, neemt de hoeveelheid ongewenste e-mail alleen maar verder toe. McAfee Anti-Spam werkt met updates om de paar minuten en blijft dan ook presteren op een detectieniveau van 98 tot 99 procent."
Toch nog twijfels over de legitimiteit van een bepaald bericht in uw postvak? In de Verenigde Staten is sinds enige tijd de "CAN-SPAM" act van kracht, een nieuwe wet die adverteerders en verspreiders van elektronische nieuwsbrieven een aantal strikte verplichtingen oplegt. Zo moeten ze betrouwbare methoden bieden om een abonnement op informatie via e-mail op te zeggen. In de meeste landen buiten Amerika gelden vergelijkbare voorschriften. Meer informatie vindt u op
Over McAfee, Inc.
McAfee, Inc., met hoofdkantoor in Santa Clara, California (V.S.) is marktleider op het gebied van Intrusion Prevention en Risk Management solutions. McAfee biedt innovatieve en bewezen solutions en services die systemen en netwerken wereldwijd beschermen. Met McAfee's ongeëvenaarde expertise op beveiligingsgebied kunnen particuliere klanten, ondernemingen, (semi)overheidsinstellingen en service providers aanvallen blokkeren, verstoringen vermijden en hun beveiligingsstatus voortdurend bewaken en verbeteren. Meer informatie vindt u op
###
McAfee, Preventsys, SiteAdvisor, Citadel, ePolicy Orchestrator, ePO, and Power of M are registered trademarks or trademarks of McAfee, Inc. and/or its affiliates in the US and/or other countries. McAfee Red in connection with security is distinctive of McAfee brand products. All other registered and unregistered trademarks herein are the sole property of their respective owners. © 2006 McAfee, Inc. All rights reserved.