Persbericht
TNT neemt Mercúrio over, de marktleider op het gebied van express in
Brazilië
10 januari 2007 - Amsterdam/São Paulo TNT maakte vandaag de overname
bekend van 100% van de aandelen van Expresso Mercúrio S.A. (Mercúrio),
de marktleider op de binnenlandse expressmarkt in Brazilië. Hiermee
verkrijgt TNT een ideaal platform om in Zuid-Amerika een geïntegreerd
netwerk voor expressvervoer over de weg verder te ontwikkelen. De
partijen maken geen verdere details bekend over de prijs van deze
transactie, die uit beschikbare kasmiddelen wordt gefinancierd.
Mercúrio neemt met een marktaandeel van 15% de leidende positie in op
de binnenlandse expressmarkt in Brazilië. In 2006 bedroeg de omzet van
Mercúrio naar verwachting rond
EUR 190 miljoen. Mercúrio beschikt over het grootste eigen netwerk van
Zuid- en Zuidoost Brazilië, met verbindingen tussen 3.300 steden.
Sinds 2004 breidt het bedrijf zijn activiteiten uit naar het
Noordoosten en geeft daarmee vorm aan zijn ambitie van landelijke
dekking. Mercúrio heeft dit leiderschap verkregen dankzij een
hoogwaardig portfolio van diensten, met onder andere gegarandeerde dag
van aflevering en track & trace. Mercúrio heeft een brede, diverse en
trouwe klantenbasis in de binnenlandse expressmarkt. Het bedrijf heeft
ruim 6.000 medewerkers en beschikt over een goed ontwikkeld netwerk
van 101 depots en 2.044 voertuigen.
Na onze recente aankondigingen in China (Hoau) en India (Speedage) is
deze acquisitie opnieuw een krachtige stap binnen een snelgroeiende
opkomende markt: Brazilië, aldus Peter Bakker, voorzitter Raad van
Bestuur van TNT N.V. De combinatie van het binnenlandse netwerk voor
wegvervoer van Mercúrio met de internationale weg- en
luchtvervoercapaciteit van TNT geeft verder vorm aan de Focus op
Netwerken-strategie van TNT. Met Mercúrio verwerven we het grootste
binnenlandse expressnetwerk in het derde van de zogenaamde 4
BRIC-landen, en wel binnen iets meer dan 12 maanden.
Deze transactie draagt bij aan de strategische doelstelling van TNT
Express om de nummer 1 in geselecteerde opkomende markten te worden,
aldus Marie-Christine Lombard, Group Managing Director van de
Express-divisie van TNT. Het grensoverschrijdende netwerk van Mercúrio
biedt ons een uitstekende kans om te groeien en nog verder uit te
breiden in heel Zuid-Amerika. We zijn bijzonder verheugd met het
vertrouwen dat het huidige management van Mercúrio toont door bij het
bedrijf te blijven.
Roberto Rodrigues, Country General Manager van TNT Express Brazil,
voegt hier aan toe: Mercúrios klanten zullen zeker profiteren van deze
transactie. Het uitstekende netwerk van TNT in en naar Europa en Azië
geeft ons de mogelijkheid de dienstverlening aan deze klanten te
verbeteren. Veel van hen hebben hun activiteiten opgebouwd op basis
van de sterke historische banden tussen Zuid-Amerika en Europa.
Klanten van Mercúrio en TNT zullen op een aantal manieren profiteren
van deze transactie. TNT zal in staat zijn een volledig geïntegreerd
netwerk aan te bieden op de Braziliaanse expressmarkt, met landelijke
dekking en verbindingen naar Chili, Argentinië en Uruguay. Aangezien
de Braziliaanse markt zich kenmerkt door zijn gefragmenteerde aard,
zullen de klanten van Mercúrio kunnen profiteren van het brede
productaanbod van TNT. Bovendien biedt de koppeling van het
binnenlandse netwerk van Mercúrio aan het internationale netwerk van
TNT de klanten een wereldwijd bereik voor hun zendingen.
De binnenlandse expressmarkt van Brazilië zal in de komende jaren naar
verwachting met 10% tot 15% groeien. De Braziliaanse economie wordt
gekenmerkt door hoge investeringen in de productie-industrie, zoals de
automobielsector, de consumptiegoederen en de farmaceutische en
chemische industrie. Bovendien is de overheid van plan sterk te
investeren in de infrastructuur; twee belangrijke factoren voor een
expressbedrijf.
Over TNT N.V.
TNT N.V. biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan
post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is
in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in
Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de
prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200
landen actief en heeft circa 127.000 medewerkers. In de eerste negen
maanden van 2006 bedroeg de omzet van de onderneming 7,3 miljard en
het bedrijfsresultaat 921 miljoen. TNT N.V. is genoteerd aan de
beurzen van Amsterdam en New York. TNT is zich bewust van haar
maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft
partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het
Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en
milieuvervuiling te strijden.
TNT Group