Volvo XC60 Concept: zescilindermotor op bio-ethanol
(1/10/2007)
De Volvo XC60 Concept, die Volvo in Detroit onthulde, wordt op alle
vier de wielen aangedreven door een zescilinder lijnmotor met een
inhoud van 3,2 liter, die loopt op bio-ethanol. De motor levert met
zijn 265 pk en 340 Nm koppel dynamische prestaties, terwijl de
uitstoot van CO , afkomstig van fossiele brandstoffen, 80 % minder
is dan wanneer dezelfde motor wordt gestookt op benzine.
Op dit moment zijn drie van Volvoâs negen modellen â de C30, de S40 en
de V50 â in negen Europese landen verkrijgbaar met een schone
FlexiFuel-motor, die bio-ethanol als brandstof kan gebruiken. Deze
autoâs hebben stuk voor stuk een viercilindermotor. âWij zijn ervan
overtuigd dat de mogelijkheid van het flexibele gebruik van brandstof
â FlexiFuel â een grote toekomst heeft, ook voor motoren met een
grotere cilinderinhoudâ, zegt Magnus Jonsson, Senior Vice President,
Research & Development van Volvo Cars.
De motor in de Volvo XC60 Concept is in principe de 3,2-liter
zes-in-lijn benzinemotor die Volvo introduceerde in de S80 in 2006. De
motor is afgestemd op het gebruik van E85-brandstof (85 % bio-ethanol
en 15 % benzine). Hij levert 265 pk en is goed voor een maximumkoppel
van 340 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur vergt slechts 8,2
seconden. De topsnelheid bedraagt 228 km/uur. Het gemiddelde verbruik
wanneer de motor op E85 loopt, bedraagt 12,3 liter per 100 km. Dit is
een zeer scherp verbruik voor dit type auto, waarbij tevens bedacht
moet worden dat ethanol 40 % minder energie bevat dan reguliere
benzine.
Bio-ethanol is een duurzame brandstof die uit iedere biologische bron
kan worden gewonnen, of het nu maïs is, tarwe, suikerriet of
cellulose. Dit houdt in dat de uitstoot van CO zoân 80 % lager is
wanneer op E85 wordt gereden dan wanneer op benzine wordt gereden.
Bovenop de milieuvoordelen die hier zijn genoemd, heeft de eigenaar
van een auto die op E85 loopt in veel landen een groot voordeel aan de
pomp doordat bio-ethanol daar goedkoper is.
Bio-ethanol in opkomst
Het duurzame bio-ethanol is sterk in opkomst in Europa. Volvo Cars
heeft de afgelopen herfst dan ook een aantal FlexiFuel-modellen
uitgebracht in verschillende Europese landen, en gaat daarmee verder
in 2007. Landen buiten Zweden waar de FlexiFuel-autoâs van Volvo
verkrijgbaar zullen zijn, zijn Frankrijk, Noorwegen, Nederland,
Spanje, Groot-Brittannië, Ierland, België, Oostenrijk en
Zwitserland. Volvo verwacht in 2007 zevenduizend Flexi-Fuel-autoâs te
verkopen.
Op dit moment zijn er in Europa 23 fabrieken die ethanol produceren.
Naar verwachting bedraagt dit aantal in 2008 meer dan zestig. De
huidige productie van ethanol is 2,7 miljard liter in de EU. In 2008
zal dat het drievoudige zijn.
In augustus 2006 telden de Verenigde Staten 101 bedrijven die ethanol
produceren. De gezamenlijke capaciteit bedraagt 18 miljard liter per
jaar. Er zijn 39 bedrijven in aanbouw en zeven bedrijven breiden uit.
Daarmee komt de productie in de nabije toekomst tussen de 25 en 30
miljard liter op jaarbasis. Ethanol wordt momenteel toegevoegd aan 40
% van de in de VS verkrijgbare benzine. Er zijn al duizend
tankstations in de VS waar E85 kan worden getankt.
Milieuvoordelen
âEén uit biomassa te winnen brandstof kan niet àlle fossiele
brandstoffen vervangen, en de reeks alternatieve brandstoffen wordt in
de toekomst waarschijnlijk veel groter. Er worden veel nieuwe
brandstoffen en technologieën naast elkaar ontwikkeld. Ethanol
vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het Volvo
FlexiFuel-programma levert dan ook een wezenlijke bijdrage aan een
duurzaam schoner milieuâ, stelt Fredrik Arp, President en CEO van
Volvo Cars.
AutoRai