AutoRai

Volvo XC60 Concept: zescilindermotor op bio-ethanol

(1/10/2007)
De Volvo XC60 Concept, die Volvo in Detroit onthulde, wordt op alle vier de wielen aangedreven door een zescilinder lijnmotor met een inhoud van 3,2 liter, die loopt op bio-ethanol. De motor levert met zijn 265 pk en 340 Nm koppel dynamische prestaties, terwijl de uitstoot van CO , afkomstig van fossiele brandstoffen, 80 % minder is dan wanneer dezelfde motor wordt gestookt op benzine. Op dit moment zijn drie van Volvoâs negen modellen â de C30, de S40 en de V50 â in negen Europese landen verkrijgbaar met een schone FlexiFuel-motor, die bio-ethanol als brandstof kan gebruiken. Deze autoâs hebben stuk voor stuk een viercilindermotor. âWij zijn ervan overtuigd dat de mogelijkheid van het flexibele gebruik van brandstof â FlexiFuel â een grote toekomst heeft, ook voor motoren met een grotere cilinderinhoudâ, zegt Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development van Volvo Cars.

De motor in de Volvo XC60 Concept is in principe de 3,2-liter zes-in-lijn benzinemotor die Volvo introduceerde in de S80 in 2006. De motor is afgestemd op het gebruik van E85-brandstof (85 % bio-ethanol en 15 % benzine). Hij levert 265 pk en is goed voor een maximumkoppel van 340 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur vergt slechts 8,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 228 km/uur. Het gemiddelde verbruik wanneer de motor op E85 loopt, bedraagt 12,3 liter per 100 km. Dit is een zeer scherp verbruik voor dit type auto, waarbij tevens bedacht moet worden dat ethanol 40 % minder energie bevat dan reguliere benzine.

Bio-ethanol is een duurzame brandstof die uit iedere biologische bron kan worden gewonnen, of het nu maïs is, tarwe, suikerriet of cellulose. Dit houdt in dat de uitstoot van CO zoân 80 % lager is wanneer op E85 wordt gereden dan wanneer op benzine wordt gereden.

Bovenop de milieuvoordelen die hier zijn genoemd, heeft de eigenaar van een auto die op E85 loopt in veel landen een groot voordeel aan de pomp doordat bio-ethanol daar goedkoper is.

Bio-ethanol in opkomst
Het duurzame bio-ethanol is sterk in opkomst in Europa. Volvo Cars heeft de afgelopen herfst dan ook een aantal FlexiFuel-modellen uitgebracht in verschillende Europese landen, en gaat daarmee verder in 2007. Landen buiten Zweden waar de FlexiFuel-autoâs van Volvo verkrijgbaar zullen zijn, zijn Frankrijk, Noorwegen, Nederland, Spanje, Groot-Brittannië, Ierland, België, Oostenrijk en Zwitserland. Volvo verwacht in 2007 zevenduizend Flexi-Fuel-autoâs te verkopen.
Op dit moment zijn er in Europa 23 fabrieken die ethanol produceren. Naar verwachting bedraagt dit aantal in 2008 meer dan zestig. De huidige productie van ethanol is 2,7 miljard liter in de EU. In 2008 zal dat het drievoudige zijn.

In augustus 2006 telden de Verenigde Staten 101 bedrijven die ethanol produceren. De gezamenlijke capaciteit bedraagt 18 miljard liter per jaar. Er zijn 39 bedrijven in aanbouw en zeven bedrijven breiden uit. Daarmee komt de productie in de nabije toekomst tussen de 25 en 30 miljard liter op jaarbasis. Ethanol wordt momenteel toegevoegd aan 40 % van de in de VS verkrijgbare benzine. Er zijn al duizend tankstations in de VS waar E85 kan worden getankt.

Milieuvoordelen
âEén uit biomassa te winnen brandstof kan niet àlle fossiele brandstoffen vervangen, en de reeks alternatieve brandstoffen wordt in de toekomst waarschijnlijk veel groter. Er worden veel nieuwe brandstoffen en technologieën naast elkaar ontwikkeld. Ethanol vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het Volvo FlexiFuel-programma levert dan ook een wezenlijke bijdrage aan een duurzaam schoner milieuâ, stelt Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Cars.