Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Verdubbeling frequentie Pont Buitenhuizen verbetert ontsluiting havengebied

Verdubbeling van de frequentie van het pontveer Buitenhuizen over het Noordzeekanaal is haalbaar. Dat is de conclusie van het haalbaarheidsonderzoek dat in opdracht van de RON NV, Ondernemersvereniging ORAM en Connexxion is uitgevoerd. Om de tien minuten komt er dan een afvaart. Het veer wordt hierdoor aantrekkelijk voor vrachtverkeer, waardoor meer dan 13.000 vrachtwagenbewegingen per jaar uitgespaard kunnen worden.

Het pontveer Buitenhuizen vaart halverwege de Wijker- en Velsertunnel en de Coentunnel. Het pontveer vaart echter maar drie keer per uur en is daardoor geen aantrekkelijke optie voor het vrachtvervoer tussen de Amsterdamse havens en de Zaanstreek. De vrachtwagens gaan daarom door de tunnels. Door de komst van nieuwe bedrijven nabij de Afrikahaven in Amsterdam en het bedrijventerrein HoogTij in Zaandam zal het vrachtverkeer, en dus de congestie alleen maar toenemen.

Veel vrachtwagenchauffeurs en automobilisten maken dagelijks de afweging om over te steken met de pont of om te rijden via de tunnel. Mede afhankelijk van de files. Door de frequentie te verhogen naar zes keer per uur zal de keuze vaker op de pont vallen. Door het uitsparen van vrachtwagen- kilometers wordt niet alleen de congestie bestreden maar zijn er ook positieve resultaten voor het milieu, met name op gebied van fijnstofuitstoot en CO2.

Voor ORAM en de RON is het pontveer een prima oplossing voor de bereikbaarheid van bedrijven- terreinen in Amsterdam en Zaandam. Door files zijn bedrijven steeds slechter te bereiken. De verdubbeling van de Coentunnel wordt pas na 2012 verwacht. Door de groei van de havenactiviteiten is er steeds meer intern transport tussen de bedrijventerreinen ten noorden en ten zuiden van het Noordzeekanaal. Een rechtstreekse verbinding is goed voor de bedrijven, hun medewerkers en het milieu.

Proef
Uit het onderzoek blijkt dat een rechtstreekse verbinding goed is voor de bedrijven, hun medewerkers en het milieu. Daarom bereidt Connexxion momenteel een pilotproject voor. De huidige exploitatie van het pontveer is gebaseerd op een jaarlijkse bijdrage van de rijksoverheid om het tekort aan te vullen. Daarom moet de overheid eerst instemmen met het voornemen van de proef. Een voorstel tot uitvoering van het project zal op korte termijn worden voorgelegd aan wethouder Herrema (Verkeer en Vervoer) van Amsterdam.

Wat Connexxion, RON NV en ORAM betreft kan het pilotproject al operationeel zijn voor aanvang van de renovatie-werkzaamheden aan de A9 in de zomer van dit jaar. Tijdens de afsluiting van de A10 West enige jaren geleden is gebleken dat de veerverbinding een goed alternatief kan vormen.

Noot:
Voor het onderzoek zijn logistieke bedrijven in Zaandam en Amsterdam benaderd. Ook werden vrachtwagenchauffeurs geïnterviewd. Het blijkt dat de keuze om met de pont te reizen vooral door de vrachtwagenchauffeur zelf wordt bepaald. Bedrijven hebben tot op heden nauwelijks gerekend met de mogelijke reistijd- en kilometerbesparingen. Ook zijn in het onderzoek kengetallen gehanteerd voor de maatschappelijke voordelen van vermindering van uitstoot van kooldioxine, fijnstof en stikstof door kortere vrachtwagenritten in de regio. Alle gegevens zijn verwerkt in een rekenmodel dat uitgaat van een extra pontveer gedurende werkdagen van 6.00 tot 19.00 uur. Conclusie: verdubbeling van de capaciteit van het pontveer is haalbaar.

Amsterdam, 10 januari 2007

Voor nadere informatie, kunt u contact opnemen met: Jack Steijn, directeur ORAM
Tel. 020-6222111, e-mail: steijn@oram.nl


---- --