Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Verdubbeling frequentie Pont Buitenhuizen verbetert ontsluiting havengebied
Verdubbeling van de frequentie van het pontveer Buitenhuizen over het Noordzeekanaal is
haalbaar. Dat is de conclusie van het haalbaarheidsonderzoek dat in opdracht van de RON NV,
Ondernemersvereniging ORAM en Connexxion is uitgevoerd. Om de tien minuten komt er dan
een afvaart. Het veer wordt hierdoor aantrekkelijk voor vrachtverkeer, waardoor meer dan
13.000 vrachtwagenbewegingen per jaar uitgespaard kunnen worden.
Het pontveer Buitenhuizen vaart halverwege de Wijker- en Velsertunnel en de Coentunnel.
Het pontveer vaart echter maar drie keer per uur en is daardoor geen aantrekkelijke optie voor het
vrachtvervoer tussen de Amsterdamse havens en de Zaanstreek. De vrachtwagens gaan daarom
door de tunnels. Door de komst van nieuwe bedrijven nabij de Afrikahaven in Amsterdam en het
bedrijventerrein HoogTij in Zaandam zal het vrachtverkeer, en dus de congestie alleen maar
toenemen.
Veel vrachtwagenchauffeurs en automobilisten maken dagelijks de afweging om over te steken met
de pont of om te rijden via de tunnel. Mede afhankelijk van de files. Door de frequentie te verhogen
naar zes keer per uur zal de keuze vaker op de pont vallen. Door het uitsparen van vrachtwagen-
kilometers wordt niet alleen de congestie bestreden maar zijn er ook positieve resultaten voor het
milieu, met name op gebied van fijnstofuitstoot en CO2.
Voor ORAM en de RON is het pontveer een prima oplossing voor de bereikbaarheid van bedrijven-
terreinen in Amsterdam en Zaandam. Door files zijn bedrijven steeds slechter te bereiken. De
verdubbeling van de Coentunnel wordt pas na 2012 verwacht. Door de groei van de havenactiviteiten
is er steeds meer intern transport tussen de bedrijventerreinen ten noorden en ten zuiden van het
Noordzeekanaal. Een rechtstreekse verbinding is goed voor de bedrijven, hun medewerkers en het
milieu.
Proef
Uit het onderzoek blijkt dat een rechtstreekse verbinding goed is voor de bedrijven, hun medewerkers
en het milieu. Daarom bereidt Connexxion momenteel een pilotproject voor. De huidige exploitatie van
het pontveer is gebaseerd op een jaarlijkse bijdrage van de rijksoverheid om het tekort aan te vullen.
Daarom moet de overheid eerst instemmen met het voornemen van de proef. Een voorstel tot
uitvoering van het project zal op korte termijn worden voorgelegd aan wethouder Herrema (Verkeer en
Vervoer) van Amsterdam.
Wat Connexxion, RON NV en ORAM betreft kan het pilotproject al operationeel zijn voor aanvang van
de renovatie-werkzaamheden aan de A9 in de zomer van dit jaar. Tijdens de afsluiting van de A10
West enige jaren geleden is gebleken dat de veerverbinding een goed alternatief kan vormen.
Noot:
Voor het onderzoek zijn logistieke bedrijven in Zaandam en Amsterdam benaderd. Ook werden
vrachtwagenchauffeurs geïnterviewd. Het blijkt dat de keuze om met de pont te reizen vooral door de
vrachtwagenchauffeur zelf wordt bepaald. Bedrijven hebben tot op heden nauwelijks gerekend met de
mogelijke reistijd- en kilometerbesparingen. Ook zijn in het onderzoek kengetallen gehanteerd voor de
maatschappelijke voordelen van vermindering van uitstoot van kooldioxine, fijnstof en stikstof door
kortere vrachtwagenritten in de regio. Alle gegevens zijn verwerkt in een rekenmodel dat uitgaat van
een extra pontveer gedurende werkdagen van 6.00 tot 19.00 uur. Conclusie: verdubbeling van de
capaciteit van het pontveer is haalbaar.
Amsterdam, 10 januari 2007
Voor nadere informatie, kunt u contact opnemen met:
Jack Steijn, directeur ORAM
Tel. 020-6222111, e-mail: steijn@oram.nl
---- --