Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

10-01-2007 EU-vergoedingsregeling voor luchtvaartpassagiers op meer punten ondeugdelijk De EU-ombudsman heeft de Europese Commissie tot de orde geroepen, omdat de publieksinformatie over de EU-compensatieregeling (zgn. DBC-regeling) in verband met vertraagde en geannuleerde vluchten niet juist is. De Nederlandse reisbrancheorganisatie ANVR onderschrijft dit volledig.

Al eerder is zowel door de ANVR, Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen, als door de ECTAA, Europese organisatie van reisondernemingen, gesteld dat in de brochures en op de posters op luchthavens fouten staan.

Van een veel groter belang voor de consument is echter dat belangrijke onderdelen van de regeling niet deugen, aldus de ANVR. Zo beroepen vliegtuigmaatschappijen zich in de praktijk in geval van annulering of vertraging veelal op overmacht. Voor de consument is echter volstrekt onduidelijk of dit terecht is, waarbij het voor de reiziger vrijwel onmogelijk is het tegendeel te bewijzen.

De regeling, die in februari 2006 van kracht is geworden, heeft in Nederland de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) aangewezen als verantwoordelijke instantie voor het handhaven van de regels. Indien een luchtvaartmaatschappij een reiziger weigert te betalen en de klant zijn klacht neerlegt bij IVW, adviseert deze instantie de klant naar de rechter te stappen. De ANVR is van mening dat IVW de klant hiermee in de kou laat staan, omdat deze procedure veelal meer kost dan het de klant oplevert.

Nederlandse reisbureaus en touroperators, verenigd in de ANVR, ontvangen veel vragen en klachten van reizigers over de regeling, terwijl de zgn. DBC-regeling een zaak is tussen de airline en de passagier waar reisorganisaties buiten staan. Deze klachten kunnen volgens de ANVR moeilijk tot tevredenheid worden opgelost, aangezien de regeling rammelt en het toezicht op de regeling ernstig tekort schiet.

De ANVR gaat er vanuit dat de Europese Commissie aan zal zetten tot een meer duidelijke en heldere regeling, zodat de consument exact weet waar hij aan toe is bij annulering of vertraging van zijn vlucht.