Voor- en vroegschoolse educatie tegen onderwijsachterstand
Om onderwijsachterstand tegen te gaan zal de gemeente Zoetermeer de
komende jaren met name geld investeren in voor- en vroegschoolse
educatie (VVE) en schakelklassen in het primair onderwijs. Dat staat
in de notitie OAB 2006 - 2010 (onderwijsachterstandenbeleid), die door
het college aan de gemeenteraad wordt aangeboden ter vaststelling. De
rijksoverheid stelt geld beschikbaar voor de bestrijding van
onderwijsachterstand. Voorheen konden gemeenten dat meer naar eigen
lokaal inzicht inzetten. Voortaan gaat een deel van deze rijksmiddelen
rechtstreeks naar schoolbesturen en worden de gemeentelijke middelen,
die van het rijk worden ontvangen voor 85% ingezet voor VVE en
schakelklassen.
Voorschoolse educatie wordt door gekwalificeerd personeel verzorgd in
kinderdagverblijven en peuterspeelzalen voor kinderen van twee en drie
jaar oud, die mogelijk een onderwijsachterstand zullen hebben.
Vroegschoolse educatie is een programma voor groep 1 en 2 van een
basisschool voor leerlingen van vier en vijf jaar met een bestaande of
dreigende onderwijsachterstand.
In Zoetermeer is in 2001 gekozen om op de peuterspeelzalen en in het
onderwijs te werken met het Piramide-programma. Dat blijft zo. Verder
zal deze nieuwe periode geprobeerd worden om nog meer kinderen te
bereiken die dit programma nodig hebben voor het verbeteren van hun
ontwikkelingskansen. Het streven is om aan het eind van schooljaar
2009-2010 75% van de kinderen die daarvoor in aanmerking komen, te
hebben bereikt. Om dit te realiseren wordt de instroming van peuters
naar peuterspeelzalen verbeterd, wordt het aantal deelnemende
peuterspeelzalen verhoogd en wordt een experiment gestart met het
Piramide-programma op een kinderdagverblijf. Indien dit experiment
slaagt, kan dit ook elders in Zoetermeer worden ingevoerd.
Kwalitatief gezien wordt ingezet op verdere verbetering van het
(taal)niveau van de kinderen, een verdere verhoging van de
deskundigheid van leidsters en leerkrachten en het nog meer betrekken
van ouders bij de ontwikkeling van hun kinderen op de peuterspeelzaal
en op school.
Voor leerlingen die een grote achterstand in de Nederlandse taal
hebben, kunnen op scholen in speciaal ingerichte groepen of groepjes
activiteiten worden verricht ter bevordering van de beheersing van de
Nederlandse taal, de zogenaamde schakelklassen.
Van de rijksmiddelen blijft een klein deel over voor andere projecten
om onderwijsachterstanden te bestrijden. Zowel in het collegeprogramma
als door de gemeenteraad zijn extra gemeentelijke middelen beschikbaar
gesteld voor deze projecten zoals het verhogen van ouderbetrokkenheid
in de scholen.
Gemeente Zoetermeer