&-campagne krijgt een zeven
Persbericht | 10-01-2007
De &-campagne krijgt een zeven als rapportcijfer. Dat blijkt uit een
meting onder de Nederlandse autochtone en allochtone bevolking. Op
alle aspecten is de waardering voor de campagne toegenomen. Onder
autochtone Nederlanders van 25 tot 55 jaar is de waardering toegenomen
van een 5,9 naar een 6,8. De allochtone Nederlandse jongeren geven de
campagne een 7, ouderen een 6,5.
Van de allochtone Nederlanders heeft 72 % een uiting uit de &-campagne
(tv-spots, radiospots, outdoor reclame, banners op internet) gezien
(86 % van de 13-24-jarigen en 65 % van de 25-55-jarigen). Met name de
tv-spots scoren hoog onder deze groep jongeren (70%). Van de
autochtone Nederlanders heeft zo'n 80 % een van de tijdens de campagne
ingezette uitingen gezien. Onder jongeren (13-24 jaar) ligt dat
percentage zelfs op 88 %. Men vindt de campagne vooral duidelijk,
informatief, opvallend en aansprekend. De boodschap achter de campagne
komt duidelijker over.
Allochtone Nederlanders
De campagne laat volgens de allochtone respondenten vooral zien dat er
al voorbeelden zijn van positieve omgang (66 %); dat de omgang tussen
verschillende groepen makkelijker is dan men denkt (60 %) en dat de
omgang tussen verschillende groepen vanzelfsprekend is (55 %).
Bijna de helft van de respondenten zegt (zeer) veel voorbeelden van
positieve interactie op werkniveau te kennen; kent 36 % (zeer) veel
voorbeelden op het gebied van school, 45 % op buurt/wijkniveau en 38 %
wat betreft vriendschappen.
Bij de 0-meting was 43 % (zeer) geĂŻnteresseerd in `omgang met andere
bevolkingsgroepen'. In de meting nam die interesse toe tot 62%.
Het percentage van allochtone respondenten dat vindt dat omgang tussen
mensen uit verschillende bevolkingsgroepen de komende jaren beter
wordt, stijgt van 27 % in de 0-meting naar 31 %. Bijna 80 % vindt het
noodzakelijk dat autochtone Nederlanders en andere bevolkingsgroepen
meer met elkaar omgang. De vergelijking tussen de 0-meting en de
2-meting toont aan dat het belang dat 13-55-jarigen hechten aan het
meedoen aan de Nederlandse samenleving vrijwel stabiel blijft op ruim
85 %.
Autochtone Nederlanders
De autochtone Nederlanders geven aan dat de campagne vooral laat zien
hoe nuttig (45%) het is als verschillende culturen met elkaar omgaan,
hoe leuk (43%) het is en dat er al veel goede voorbeelden zijn van
positieve omgang tussen culturen (41%). Meer dan 70 procent geeft aan
voorbeelden te kennen van positieve interactie tussen verschillende
culturen in verschillende situaties (werk, school, buurt/wijk,
vriendschappen, familie, liefdesleven).
In een eerdere meting gaven jongeren en volwassenen aan meer open te
staan voor nieuwe initiatieven en zagen zij meer de noodzaak in dat
verschillende culturen met elkaar omgaan. Dit kwam naar voren uit het
feit dat mensen vaker nieuwsgierig/of bereid zijn te komen kijken bij
activiteiten met verschillende culturen. Hierin is in de laatste
meting niets veranderd.
De meting vond plaats in de eerste twee weken van november 2006. Er
zijn 230 autochtone jongeren in de leeftijd van 13-24 jaar via
internet ondervraagd, in de leeftijd van 25 tot 55 jaar zijn ongeveer
430 autochtone Nederlanders ondervraagd. Er zijn 200 allochtone
jongeren in de leeftijd van 13-24 jaar zijn via Internet ondervraagd.
400 allochtonen in de leeftijd tussen 25 en 55 jaar zijn benaderd via
face-to-face-onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd onder het Turkse,
Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse/Arubaanse deel van het
publiek.
&-campagne
De &-campagne stimuleert Nederlanders op zoek te gaan naar 1001 goede
voorbeelden van positieve interactie tussen verschillende
Nederlanders, bijvoorbeeld in de wijk, op school, het werk of bij de
sportvereniging. Doel is om via de website en.nl en via speciaal
daarvoor geselecteerde scouts 1001 goede voorbeelden te verzamelen en
die onder de aandacht te brengen van zo veel mogelijk mensen. Bij die
goede voorbeelden gaat het zowel om grote als kleine initiatieven.
Ministerie van Justitie