KAMERVRAGEN EN ANTWOORDEN
09-01-2007
Antwoord op vragen over vluchten met nieuwe
radar-verkenningsvliegtuigten mogelijk uitgevoerd vanaf NAVO-basis
Geilenkirchen
Vraagsteller: Leden Duyvendak (GL), De Wit (SP) en Samson (PvdA)
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de
leden Duyvendak (GroenLinks), De Wit (SP) en Samsom (PvdA) aan de
staatssecretaris van Defensie over het bericht dat vluchten met nieuwe
radar-verkenningsvliegtuigen mogelijk worden uitgevoerd vanaf de
NAVO-basis in Geilenkirchen, ingezonden 7 december 2006 (2060704070).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Duyvendak
(GroenLinks), De Wit (SP) en Samsom (PvdA) aan de staatssecretaris van
Defensie over het bericht dat vluchten met nieuwe
radar-verkenningsvliegtuigen mogelijk worden uitgevoerd vanaf de
NAVO-basis in Geilenkirchen (Ingezonden 7 december 2006).
1. Kent u het bericht dat de NAVO-basis in Geilenkirchen als
mogelijke standplaats voor een nieuw type verkenningsvliegtuigen voor
grondbewaking, de zogenaamde AGS-vliegtuigen, wordt meegenomen in een
onderzoek dat onlangs door de NAVO is gestart? 1)
Ja.
2. Wat is de status van dit onderzoek en wat is de stand van zaken
met betrekking tot het onderzoek?
Door de Navo wordt onderzoek gedaan naar de invoering van een
grondwaarnemingscapaciteit Alliance Ground Surveillance (AGS) dat
bestaat uit vliegtuigen en grondstations. Voorts wordt gestudeerd op
mogelijke locaties voor het stationeren van AGS. De Navo heeft
daarvoor een lijst gemaakt met twaalf locaties in Europa. De
bruikbaarheid van deze locaties wordt de komende maanden door een
onderzoeksteam geëvalueerd. De Navo zal vervolgens medio 2007 een
beoordeling geven van de overblijvende opties. Er is dus op dit moment
nog geen voorkeurslocatie bekend.
3. Tot hoeveel extra starts en landingen zou deze uitbreiding met
AGS-vliegtuigen kunnen leiden?
In een voorlopige studie is sprake van tien starts en landingen per
dag.
4. Welke procedure wordt gevolgd voor de aanwijzing van een
standplaats voor de AGS-vliegtuigen? Hebben de lidstaten de
mogelijkheid van een veto?
Over de stationering van AGS vindt besluitvorming plaats binnen het
Militair Comité van de Navo. Besluitvorming vindt plaats op basis van
consensus.
5. Bent u bereid de NAVO zo spoedig mogelijk te laten weten dat
Nederland - gezien de grote milieuproblemen die nu al worden
veroorzaakt door de AWACS - niet akkoord kan gaan met het uitvoeren
van verkenningsvluchten met AGS-vliegtuigen vanaf de NAVO-basis in
Geilenkirchen? Zo neen, waarom niet?
Nederland zal niet meewerken aan de stationering van de vliegtuigen
van AGS op de in Duitsland gelegen Navo-vliegbasis Geilenkirchen. Dat
is in de afgelopen periode in de desbetreffende Navo-overlegfora al
meegedeeld. De overlast van het huidige gebruik door AWACS-vliegtuigen
van deze vliegbasis is leidend voor de Nederlandse opstelling.
Defensie zal de Navo houden aan het afgesproken maximum van 3.600
vliegtuigbewegingen boven Nederland per jaar, inclusief trainings- en
ondersteunende vliegtuigbewegingen van en naar Geilenkirchen. Voorts
ondersteun ik actief de inspanning van de leiding van de vliegbasis
Geilenkirchen om het aantal vliegtuigbewegingen vanaf deze vliegbasis
te verminderen.
1) http://www.an-online.de/sixcms/detail.php?template=an_detail&id=925
29&_wo=Lokales:Heinsberg&_link
Ministerie van Defensie