Ministerie van Defensie

KAMERVRAGEN EN ANTWOORDEN

09-01-2007
Antwoord op vragen over vluchten met nieuwe
radar-verkenningsvliegtuigten mogelijk uitgevoerd vanaf NAVO-basis Geilenkirchen
Vraagsteller: Leden Duyvendak (GL), De Wit (SP) en Samson (PvdA)

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de leden Duyvendak (GroenLinks), De Wit (SP) en Samsom (PvdA) aan de staatssecretaris van Defensie over het bericht dat vluchten met nieuwe radar-verkenningsvliegtuigen mogelijk worden uitgevoerd vanaf de NAVO-basis in Geilenkirchen, ingezonden 7 december 2006 (2060704070).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Duyvendak (GroenLinks), De Wit (SP) en Samsom (PvdA) aan de staatssecretaris van Defensie over het bericht dat vluchten met nieuwe radar-verkenningsvliegtuigen mogelijk worden uitgevoerd vanaf de NAVO-basis in Geilenkirchen (Ingezonden 7 december 2006).

1. Kent u het bericht dat de NAVO-basis in Geilenkirchen als mogelijke standplaats voor een nieuw type verkenningsvliegtuigen voor grondbewaking, de zogenaamde AGS-vliegtuigen, wordt meegenomen in een onderzoek dat onlangs door de NAVO is gestart? 1)

Ja.

2. Wat is de status van dit onderzoek en wat is de stand van zaken met betrekking tot het onderzoek?

Door de Navo wordt onderzoek gedaan naar de invoering van een grondwaarnemingscapaciteit Alliance Ground Surveillance (AGS) dat bestaat uit vliegtuigen en grondstations. Voorts wordt gestudeerd op mogelijke locaties voor het stationeren van AGS. De Navo heeft daarvoor een lijst gemaakt met twaalf locaties in Europa. De bruikbaarheid van deze locaties wordt de komende maanden door een onderzoeksteam geëvalueerd. De Navo zal vervolgens medio 2007 een beoordeling geven van de overblijvende opties. Er is dus op dit moment nog geen voorkeurslocatie bekend.

3. Tot hoeveel extra starts en landingen zou deze uitbreiding met AGS-vliegtuigen kunnen leiden?

In een voorlopige studie is sprake van tien starts en landingen per dag.

4. Welke procedure wordt gevolgd voor de aanwijzing van een standplaats voor de AGS-vliegtuigen? Hebben de lidstaten de mogelijkheid van een veto?

Over de stationering van AGS vindt besluitvorming plaats binnen het Militair Comité van de Navo. Besluitvorming vindt plaats op basis van consensus.

5. Bent u bereid de NAVO zo spoedig mogelijk te laten weten dat Nederland - gezien de grote milieuproblemen die nu al worden veroorzaakt door de AWACS - niet akkoord kan gaan met het uitvoeren van verkenningsvluchten met AGS-vliegtuigen vanaf de NAVO-basis in Geilenkirchen? Zo neen, waarom niet?

Nederland zal niet meewerken aan de stationering van de vliegtuigen van AGS op de in Duitsland gelegen Navo-vliegbasis Geilenkirchen. Dat is in de afgelopen periode in de desbetreffende Navo-overlegfora al meegedeeld. De overlast van het huidige gebruik door AWACS-vliegtuigen van deze vliegbasis is leidend voor de Nederlandse opstelling.

Defensie zal de Navo houden aan het afgesproken maximum van 3.600 vliegtuigbewegingen boven Nederland per jaar, inclusief trainings- en ondersteunende vliegtuigbewegingen van en naar Geilenkirchen. Voorts ondersteun ik actief de inspanning van de leiding van de vliegbasis Geilenkirchen om het aantal vliegtuigbewegingen vanaf deze vliegbasis te verminderen.

1) http://www.an-online.de/sixcms/detail.php?template=an_detail&id=925 29&_wo=Lokales:Heinsberg&_link