Gemeente Mook & Middelaar
Ter Sprake week 1 2007
Loket Zorg en Inkomen
Vanaf 1 januari 2007 kunt u een beroep doen op de Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo). Uitgangspunt van deze wet: iedereen kan meedoen
aan de samenleving en zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en
leven. Lukt dat niet dan kunt u vanaf 1 januari 2007 voor hulp,
advies, informatie én voorzieningen aankloppen bij uw gemeente. De
gemeente is vanaf die datum namelijk de uitvoerder van de nieuwe wet.
De gemeente heeft als taak om ervoor te zorgen dat u terecht kunt bij
één loket. Een loket waar u ook maar één keer uw verhaal hoeft te
vertellen of uw gegevens achter te laten. Per 1 januari 2007 is dat
loket Zorg en Inkomen er.
Hoe werkt het loket?
U kunt met het loket Zorg en Inkomen bellen, maar ook langskomen. In
het laatste geval meldt u zich bij de publieksbalie, waarna een
medewerker van het loket het overneemt.
De loketmedewerker bekijkt uw situatie en geeft u daarbij goed advies
en duidelijke informatie. Hij is geschoold en getraind voor de Wmo.
Een specialist die u zoveel mogelijk meteen probeert te helpen. Alleen
als het om hulp of zorg gaat, die via een indicatie of bij een andere
instelling geregeld moet worden, kan het zijn dat u doorverwezen
wordt. Maar ook dan helpt de medewerker u op weg en blijft hij uw
contactpersoon.
Kunt u ook via internet informatie krijgen of hulp of een voorziening
aanvragen?
Ja, op onze website www.mookenmiddelaar.nl vindt u meer informatie
over de Wmo en voorzieningen van de Wmo. In de loop van 2007 wordt het
ook mogelijk om via de website voorzieningen aan te vragen. Daarover
houden wij u uiteraard op de hoogte.
Wij informeren u over veranderingen en ontwikkelingen
Het jaar 2007 is een overgangsjaar. De Wmo wordt vanaf 2008 en daarna
uitgebreid. Daarover wordt u tijdig geïnformeerd via onze website en
onze gemeentelijke pagina in het De Regiodiek. In de nieuwe
gemeentegids van 2007 heeft de Wmo en het loket ook een vaste plek.
Hoe is het loket Zorg en Inkomen bereikbaar?
Het loket Zorg en Inkomen is een onderdeel van bureau Sociale Zaken en
voor het publiek geopend op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van
9.00 tot 12.00 uur.
Het loket is tevens op werkdagen telefonisch bereikbaar onder nummer
024 69 69 126.
Wilt u meer informatie
Meer informatie over de Wmo kunt u vinden op www.wmo-info.nl en
www.postbus51.nl. U kunt ook gratis bellen met de Postbus 51 infolijn:
0800-8051, op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur.
---
.
Alle vergunningen zijn 22 december 2006 verzonden
VERLEENDE LICHTE BOUWVERGUNNING
Bouwadres Omschrijving
Molenhoek:
Kloostertuin 4 bouw garage
VERLEENDE REGULIERE BOUWVERGUNNING
Bouwadres Omschrijving
Mook :
St. Antoniusstraat 28 uitbreiden woonhuis
VERLEENDE SLOOPVERGUNNING
Sloopadres Omschrijving
Molenhoek:
Lindenlaan 63 sloop schuur
Inzageperiode: met ingang van verzenddatum
Reactiemogelijkheden:
- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes
weken na verzenddatum
- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950,
6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het
gemeentebestuur.
Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.
.
Aanvraag kapvergunningen
Perceel
Omschrijving
Mook:
Bovensteweg 30 2 coniferen, 1 tamme
kastanje, 7 esdoorns,
1 eik, 4
berken, 2 lariks en 2 sparren
Inzage: van 2 januari 2007 t/m 16 januari 2007
Inspraakmogelijkheden: door middel van zienswijzen aan burgemeester en
wethouders tijdens inzage periode.
Nadere informatie: bureau Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer
024-6969157.
.
Voornemen gedoogbeschikking tijdelijke huisvesting bibliotheek te Mook
Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar maken bekend dat zij
voornemens zijn met toepassing afdeling 3.4 van de Algemene wet
bestuursrecht (uniforme voorbereidingsprocedure) een gedoogbeschikking
te verlenen voor:
Het in stand houden van een tijdelijk bouwwerk voor de huisvesting van
de bibliotheek nabij de Koningin Julianastraat 12b te Mook (hoek
Koningin Julianastraat/ Prinses Beatrixstraat), hetgeen vanaf 5 maart
2007, wegens expiratie van een tijdelijke vrijstelling, in strijd is
met het vigerende bestemmingsplan Kern Mook 1986.
Inzageperiode: het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende
stukken liggen van 2 januari 2007 t/m 13 februari 2007 ter inzage in
het gemeentehuis (publieksbalie) tijdens openingstijden;
Reactiemogelijkheden: gedurende de inzageperiode kunnen
belanghebbenden mondeling of schriftelijk zijn of haar zienswijze
omtrent het voornemen kenbaar maken. Schriftelijke zienswijzen kunnen
worden gericht aan burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar,
Postbus 200, 6585 ZK Mook. Voor het indienen van mondelinge
zienswijzen kan een afspraak worden gemaakt met de heer W. Scheffer
via onderstaand telefoonnummer.
Nadere informatie: bureau RIBM, tel. (024) 696 91 40
..
Voornemen vrijstelling bestemmingsplan
Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar maken bekend dat zij
voornemens zijn met toepassing van art. 19, lid 2 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling van de geldende bestemmingsplannen
te verlenen voor:
het realiseren van 6 bedrijfspanden met bedrijfswoningen op de
percelen, genummerd Rijksweg 16, 16a t/m16d en 16f te
Molenhoek(gewijzigd plan Rijksweg/Halderweg).
Inzageperiode: het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende
stukken liggen van woensdag 4 januari 2007 t/m dinsdag 14 februari
2007 ter inzage in het gemeentehuis (publieksbalie) tijdens
openingstijden;
Reactiemogelijkheden: gedurende de inzageperiode kan een ieder
mondeling of schriftelijk zijn of haar zienswijze omtrent het
voornemen kenbaar maken. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden
gericht aan burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, Postbus
200, 6585 ZK Mook. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen kan
een afspraak worden gemaakt via onderstaand telefoonnummer. Voor de
goede orde wordt er op gewezen dat het achterwegen blijven van een
zienswijze er toe kan leiden, dat in een later stadium geen bezwaar
en/of beroep kan worden ingesteld tegen het definitieve
vrijstellingsbesluit.
Nadere informatie: bureau RIBM, tel. 024-6969143
..
Het gemeenteblad
Het gemeenteblad van Mook en Middelaar is een verzameling van alle
gemeentelijke verordeningen en regelingen. Indien nieuwe regelingen
door het gemeentebestuur zijn vastgesteld, worden deze toegevoegd aan
de het Gemeenteblad.
Wij melden u dit via onze informatierubriek Ter Sprake.
Belangstellenden kunnen kennis nemen van het Gemeenteblad bij de
publieksbalie van het gemeentehuis. Tegen vergoeding van kosten kunt u
op verzoek een afschrift ontvangen van het besluit.
De volgende belastingverordeningen zijn door de gemeenteraad van Mook
en Middelaar vastgesteld op 21 december 2006 en op 22 december 2007
opgenomen in het gemeenteblad.
BEL 06.003 3^e wijziging verordening
watertoeristenbelasting
BEL 06.004 5^e wijziging verordening Brandweerrechten 2002
BEL 06.005 3^e wijziging verordening Landtoeristenbelasting
BEL 06.006 legesverordening 2007
BEL 06.007 4^e wijziging verordening Reinigingsheffing
BEL 06.008 Onroerende zaakbelasting 2007
Inhoud:
De onroerende zaakbelasting wordt in 2007 opgelegd op basis van de WOZ
waarden. Er heeft een hertaxatie plaatsgevonden met waardepeildatum 1
januari 2005. De nieuwe waarden gelden in het belastingjaar 2007. De
tarieven 2007 zijn t.o.v. 2005 verhoogd, overeenkomend met
inflatiecorrectie, waarbij een correctie is toegepast met de
waardestijging als gevolg van de hertaxatie. De berekening gebeurd
met waarde-eenheden van 2.500. Op het aanslagbiljet Gemeentelijke
belastingen 2007 treft u de WOZ-beschikking en de aanslag Onroerende
Zaakbelastingen aan.
De tarieven per waarde-eenheid van 2.500,- - bedragen in 2007:
Woningen: Eigenaren: 2,50
Niet-woningen: Eigenaren: 4,65
Niet-woningen: Gebruikers: 3,72
De rioolrechten 2007 blijven ongewijzigd en bedragen 214,00 per
aansluiting.
De tarieven voor de afvalstoffenheffing worden gewijzigd. De tarieven
2007 bedragen:
Vastrecht per halfjaar: 59,80
Tarief per kg afval: 0,13
In 2007 betaalt u voor een rijbewijs 35,60. Paspoorten worden
verstrekt tegen de tarieven ingevolge het Besluit Paspoortgelden
47,45. De Nederlandse Identiteitskaart kost 31,25.
Een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie koste 7,80.
De toeristen betalen in 2007 toeristenbelasting, welke 0,73 per
persoon per overnachting bedraagt.
De tarieven voor 2007 van de brandweerrechten zijn verhoogd met 1,5%.