Gemeente Mook & Middelaar


Ter Sprake week 1 2007

Loket Zorg en Inkomen

Vanaf 1 januari 2007 kunt u een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Uitgangspunt van deze wet: iedereen kan meedoen aan de samenleving en zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en leven. Lukt dat niet dan kunt u vanaf 1 januari 2007 voor hulp, advies, informatie én voorzieningen aankloppen bij uw gemeente. De gemeente is vanaf die datum namelijk de uitvoerder van de nieuwe wet.

De gemeente heeft als taak om ervoor te zorgen dat u terecht kunt bij één loket. Een loket waar u ook maar één keer uw verhaal hoeft te vertellen of uw gegevens achter te laten. Per 1 januari 2007 is dat loket Zorg en Inkomen er.

Hoe werkt het loket?

U kunt met het loket Zorg en Inkomen bellen, maar ook langskomen. In het laatste geval meldt u zich bij de publieksbalie, waarna een medewerker van het loket het overneemt.

De loketmedewerker bekijkt uw situatie en geeft u daarbij goed advies en duidelijke informatie. Hij is geschoold en getraind voor de Wmo. Een specialist die u zoveel mogelijk meteen probeert te helpen. Alleen als het om hulp of zorg gaat, die via een indicatie of bij een andere instelling geregeld moet worden, kan het zijn dat u doorverwezen wordt. Maar ook dan helpt de medewerker u op weg en blijft hij uw contactpersoon.

Kunt u ook via internet informatie krijgen of hulp of een voorziening aanvragen?

Ja, op onze website www.mookenmiddelaar.nl vindt u meer informatie over de Wmo en voorzieningen van de Wmo. In de loop van 2007 wordt het ook mogelijk om via de website voorzieningen aan te vragen. Daarover houden wij u uiteraard op de hoogte.

Wij informeren u over veranderingen en ontwikkelingen

Het jaar 2007 is een overgangsjaar. De Wmo wordt vanaf 2008 en daarna uitgebreid. Daarover wordt u tijdig geïnformeerd via onze website en onze gemeentelijke pagina in het De Regiodiek. In de nieuwe gemeentegids van 2007 heeft de Wmo en het loket ook een vaste plek.

Hoe is het loket Zorg en Inkomen bereikbaar?

Het loket Zorg en Inkomen is een onderdeel van bureau Sociale Zaken en voor het publiek geopend op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.

Het loket is tevens op werkdagen telefonisch bereikbaar onder nummer 024 69 69 126.

Wilt u meer informatie

Meer informatie over de Wmo kunt u vinden op www.wmo-info.nl en www.postbus51.nl. U kunt ook gratis bellen met de Postbus 51 infolijn: 0800-8051, op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur.


---

.

Alle vergunningen zijn 22 december 2006 verzonden

VERLEENDE LICHTE BOUWVERGUNNING

Bouwadres Omschrijving

Molenhoek:

Kloostertuin 4 bouw garage

VERLEENDE REGULIERE BOUWVERGUNNING

Bouwadres Omschrijving

Mook :

St. Antoniusstraat 28 uitbreiden woonhuis

VERLEENDE SLOOPVERGUNNING

Sloopadres Omschrijving

Molenhoek:

Lindenlaan 63 sloop schuur

Inzageperiode: met ingang van verzenddatum

Reactiemogelijkheden:


- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes weken na verzenddatum


- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950,

6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het gemeentebestuur.

Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.

.

Aanvraag kapvergunningen

Perceel
Omschrijving

Mook:

Bovensteweg 30 2 coniferen, 1 tamme kastanje, 7 esdoorns,


1 eik, 4 berken, 2 lariks en 2 sparren

Inzage: van 2 januari 2007 t/m 16 januari 2007

Inspraakmogelijkheden: door middel van zienswijzen aan burgemeester en wethouders tijdens inzage periode.

Nadere informatie: bureau Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer 024-6969157.

.

Voornemen gedoogbeschikking tijdelijke huisvesting bibliotheek te Mook

Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar maken bekend dat zij voornemens zijn met toepassing afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (uniforme voorbereidingsprocedure) een gedoogbeschikking te verlenen voor:

Het in stand houden van een tijdelijk bouwwerk voor de huisvesting van de bibliotheek nabij de Koningin Julianastraat 12b te Mook (hoek Koningin Julianastraat/ Prinses Beatrixstraat), hetgeen vanaf 5 maart 2007, wegens expiratie van een tijdelijke vrijstelling, in strijd is met het vigerende bestemmingsplan Kern Mook 1986.

Inzageperiode: het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende stukken liggen van 2 januari 2007 t/m 13 februari 2007 ter inzage in het gemeentehuis (publieksbalie) tijdens openingstijden;

Reactiemogelijkheden: gedurende de inzageperiode kunnen belanghebbenden mondeling of schriftelijk zijn of haar zienswijze omtrent het voornemen kenbaar maken. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, Postbus 200, 6585 ZK Mook. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen kan een afspraak worden gemaakt met de heer W. Scheffer via onderstaand telefoonnummer.

Nadere informatie: bureau RIBM, tel. (024) 696 91 40

..

Voornemen vrijstelling bestemmingsplan

Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar maken bekend dat zij voornemens zijn met toepassing van art. 19, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van de geldende bestemmingsplannen te verlenen voor:

het realiseren van 6 bedrijfspanden met bedrijfswoningen op de percelen, genummerd Rijksweg 16, 16a t/m16d en 16f te Molenhoek(gewijzigd plan Rijksweg/Halderweg).

Inzageperiode: het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende stukken liggen van woensdag 4 januari 2007 t/m dinsdag 14 februari 2007 ter inzage in het gemeentehuis (publieksbalie) tijdens openingstijden;

Reactiemogelijkheden: gedurende de inzageperiode kan een ieder mondeling of schriftelijk zijn of haar zienswijze omtrent het voornemen kenbaar maken. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, Postbus 200, 6585 ZK Mook. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen kan een afspraak worden gemaakt via onderstaand telefoonnummer. Voor de goede orde wordt er op gewezen dat het achterwegen blijven van een zienswijze er toe kan leiden, dat in een later stadium geen bezwaar en/of beroep kan worden ingesteld tegen het definitieve vrijstellingsbesluit.

Nadere informatie: bureau RIBM, tel. 024-6969143

..

Het gemeenteblad

Het gemeenteblad van Mook en Middelaar is een verzameling van alle gemeentelijke verordeningen en regelingen. Indien nieuwe regelingen door het gemeentebestuur zijn vastgesteld, worden deze toegevoegd aan de het Gemeenteblad.

Wij melden u dit via onze informatierubriek Ter Sprake.

Belangstellenden kunnen kennis nemen van het Gemeenteblad bij de publieksbalie van het gemeentehuis. Tegen vergoeding van kosten kunt u op verzoek een afschrift ontvangen van het besluit.

De volgende belastingverordeningen zijn door de gemeenteraad van Mook en Middelaar vastgesteld op 21 december 2006 en op 22 december 2007 opgenomen in het gemeenteblad.

BEL 06.003 3^e wijziging verordening watertoeristenbelasting

BEL 06.004 5^e wijziging verordening Brandweerrechten 2002

BEL 06.005 3^e wijziging verordening Landtoeristenbelasting

BEL 06.006 legesverordening 2007

BEL 06.007 4^e wijziging verordening Reinigingsheffing

BEL 06.008 Onroerende zaakbelasting 2007

Inhoud:

De onroerende zaakbelasting wordt in 2007 opgelegd op basis van de WOZ waarden. Er heeft een hertaxatie plaatsgevonden met waardepeildatum 1 januari 2005. De nieuwe waarden gelden in het belastingjaar 2007. De tarieven 2007 zijn t.o.v. 2005 verhoogd, overeenkomend met inflatiecorrectie, waarbij een correctie is toegepast met de waardestijging als gevolg van de hertaxatie. De berekening gebeurd met waarde-eenheden van 2.500. Op het aanslagbiljet Gemeentelijke belastingen 2007 treft u de WOZ-beschikking en de aanslag Onroerende Zaakbelastingen aan.

De tarieven per waarde-eenheid van 2.500,- - bedragen in 2007:

Woningen: Eigenaren: 2,50

Niet-woningen: Eigenaren: 4,65

Niet-woningen: Gebruikers: 3,72

De rioolrechten 2007 blijven ongewijzigd en bedragen 214,00 per aansluiting.

De tarieven voor de afvalstoffenheffing worden gewijzigd. De tarieven 2007 bedragen:

Vastrecht per halfjaar: 59,80

Tarief per kg afval: 0,13

In 2007 betaalt u voor een rijbewijs 35,60. Paspoorten worden verstrekt tegen de tarieven ingevolge het Besluit Paspoortgelden 47,45. De Nederlandse Identiteitskaart kost 31,25.

Een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie koste 7,80.

De toeristen betalen in 2007 toeristenbelasting, welke 0,73 per persoon per overnachting bedraagt.

De tarieven voor 2007 van de brandweerrechten zijn verhoogd met 1,5%.