Jeep Trailhawk richt zijn oog op Detroit
(1/8/2007)
Jeep laat de autotentoonstelling van Detroit op zijn grondvesten
schudden met de wereldpremière van de Trailhawk. Deze Concept Car
heeft het chassis van de nieuwe vierdeurs Wrangler als basis, maar
biedt tegelijkertijd de verfijning en de rijeigenschappen van een
hoogwaardige SUV. En dat alles in een uitermate krachtig ogende en
naar believen te openen âverpakkingâ.
Jeep breidt zijn leveringsprogramma in hoog tempo uit. Afgelopen jaar
zijn de zevenzits Commander en de compacte Compass aan het gamma
toegevoegd en voor dit jaar staan de nieuwe Wrangler en Patriot op het
programma. Al deze modellen hebben met elkaar gemeen dat ze ieder op
hun eigen manier (een nieuwe) invulling geven aan het Jeep-gevoel. De
Trailhawk Concept Car verlegt in dat opzicht de grenzen door
authentieke merkwaarden van Jeep te combineren met het comfort, het
gemak en de souplesse van een volwaardige âhighway cruiserâ.
Een havik die stààt
De naam Trailhawk is ontstaan achter het beeldscherm van een computer.
Toen de designers het samenspel van de grote grille (met de zeven
sleuven) en de koplampen voor het eerst in âreal timeâ zagen, moesten
ze onmiddellijk denken aan de scherpe en zelfs wat sinistere blik van
een havik.
Afgezien daarvan, valt het uiterlijk van de Trailhawk op door zijn
bijzondere proporties. Hij is 1,97 meter breed 4,86 meter lang en 1,76
meter hoog. Daarbij heeft hij een extreem lange neus, zeer korte
overhangen van de carrosserie en een wielbasis van 2,95 meter. De
voorruit is onder een scherpe hoek geplaatst en de taillelijn loopt
naar achteren toe scherp op. Het silhouet van de Trailhawk suggereert
daardoor én door het ontbreken van een B-stijl al bij stilstand
kracht en snelheid. Ook vanuit andere standpunten gezien is de
Trailhawk een karaktervolle en krachtige verschijning. Hij beschikt
over âbrede schoudersâ en prominente wielkasten, die de voor Jeep
traditionele trapeziumvorm als basis hebben. Echter, in dit geval zijn
ze scherper aangezet waardoor ze nog beeldbepalender zijn. Ze bieden
plaats aan 22-inch lichtmetalen wielen, die op hun beurt weer ruimte
bieden aan het fors gedimensioneerde remsysteem. Detail: De rode kleur
van de remklauwen komt terug in de speciaal voor de Trailhawk
ontworpen banden.
Design tot in detail
De styling van de Trailhawk is verzorgd tot in het kleinste detail. Zo
draagt de plaatsing van de Xenon- en LED-lampen in de koplampunits bij
aan de âboze blikâ. De vorm van en de indeling van de lichtunits
vóór is overigens nagenoeg gelijk aan die van de achterlichten.
Glas speelt een belangrijke rol bij de Trailhawk. De bagageruimte
wordt bijvoorbeeld afgedekt door een afneembaar glazen paneel. Dit
sluit optisch naadloos aan op de eveneens uitneembare glazen panelen
van het passagierscompartiment. Door alle glazen panelen te
verwijderen en alle ramen te openen (zelfs de achterste zijruiten
kunnen volledig verzinken) biedt de Trailhawk een âopen air-ervaringâ
die vergelijkbaar is met die van een Wrangler met softtop.
Innerlijke belevingswereld
Het interieur van de vierzits Trailhawk is volledig elektronisch
ontworpen â er zijn geen traditionele schetsen of 3D-modellen aan te
pas gekomen. Wat gelijk opvalt is de robuuste, technische uitstraling.
De open middenconsole met legio opbergmogelijkheden strekt zich uit
over de gehele lengte van het interieur. Het dasboard is een
designitem op zichzelf waarin ronde vormen een hoofdrol spelen. De
instrumenten (waaronder kompas en hellingshoekmeter) zijn evenals de
12-volstaansluitingen en ventilatieopeningen ondergebracht in een
ronde behuizing van gepolijst aluminium. Het navigatiesysteem heeft
een opklapbaar flatscreen bovenop het dashboard en wordt bediend via
een âtouchpadâ zoals dat ook op moderne laptops is te vinden. De
âTerrain Selectorâ voor de bediening van de reductiebak bevindt zich
nu op het centrale deel van de middenconsole en de versnellingsbak en
de handrem worden elektronisch bediend via een combischakelaar rechts
van het stuur. De middenconsole is open te klappen en biedt daardoor
extra bergruimte.
Muziek zonder uit te glijden
Alle vier inzittenden van de Trailhawk hebben hun eigen met leer
beklede zitplaats. Het meubilair biedt onder alle omstandigheden
optimaal comfort, maar een Jeep is pas een Jeep als hij ook praktisch
is. De gehele wagenvloer is daarom bekleed met antislipmateriaal dat
niet alleen tegen een stootje, maar ook tegen vocht en vuil kan. De
bagageruimte is optimaal toegankelijk en bruikbaar door de achterklep
die naar beneden klapt en de uitschuifbare Load ân Go-vloer. Daarbij
is de bagageruimte door middel van een schottensysteem naar believen
in te delen. Ook in de meest letterlijke zin van het woord zit er
muziek in de Trailhawk. In de bagageruimte bevinden zich twee
uitneembare en draagbare âaudio podsâ. Hierop kunnen MP3-spelers
worden aangesloten waardoor de favoriete muziek van de
Trailhawk-passagiers zowel in als buiten de auto kan worden
afgespeeld. En voor het geval eerste hulp nodig is: de verbandtrommels
in de bagageruimte zijn in fel oranje uitgevoerd en daardoor zelfs
zonder haviksoog eenvoudig te vinden.
Oude indianenwijsheid
De Jeep Trailhawk is in diverse opzichten richtingwijzend en niet in
de laatste plaats als het gaat om zijn motorisering. Hij beschikt
namelijk over een 3.0 V6 Bluetec dieselmotor in combinatie met een
automatische vijfversnellingsbak. Bluetec staat voor een pakket aan
maatregelen waarmee de emissies van dieselmotoren (en dan met name de
uitstoot van stikstof en roetdeeltjes) zo ver worden gereduceerd, dat
ze zelfs aan de strengste milieueisen voldoen. Bluetec laat daarbij
zien dat een milieuvriendelijk karakter prima samen gaat met hoge
prestaties.
De 3.0 V6 levert een vermogen van maximaal 215 pk. Daarmee zijn een
top van 200 km/h en een sprint van 0-100 in 9 seconden mogelijk. Hoe
concreet de Trailhawk is? Een oude indianenwijsheid leert dat haviken
alleen opduiken op momenten die ze zelf uitkiezen. De Bluetec-techniek
is nu al zéér concreet: de Jeep Grand Cherokee kan er binnen
afzienbare tijd mee worden geleverd.
AutoRai