Oad reizen

Herinrichting kwaliteitsafdeling Oad Reizen werpt vruchten af | Maandag 8 Januari

De afhandeltermijn voor klachten bij Oad Reizen is het afgelopen halfjaar met ruim 70% teruggelopen. Dat blijkt uit een intern onderzoek dat plaatsvond naar aanleiding van een reorganisatie van de afdeling Cliëntenservice van Oad eerder dit jaar. General Manager Verkoop & Support Quirine ter Haar is trots op de bereikte resultaten: "Wij vonden dat de afhandeltermijn in het verleden soms onaanvaardbaar lang was en hebben dat probleem het afgelopen jaar bij de wortels aangepakt. Niet door meer mensen bij te schakelen, maar door de processen nog een kritisch te bekijken en de focus ook meer op preventie te leggen. Dat heeft geresulteerd in een afhandeling die nu gemiddeld iets onder de drie weken ligt."

Onder leiding van Ellis Assink werd de bestaande afdeling Cliëntenservice omgeturnd tot een afdeling waar niet de klachtafhandeling maar het kwaliteitsdenken voorop staat. Vandaar ook een nieuwe naam: Klantenrelaties en Kwaliteitsbewaking, kortweg K&K. "Het was opmerkelijk om te zien hoe snel na de herinrichting van de afdeling de eerste resultaten zichtbaar werden en de behandelingstermijnen terugliepen", aldus Quirine ter Haar. "De focus is in het verleden teveel gelegd op het afhandelen van klachten. Met name de kwaliteitscomponent willen we naar de toekomst toe nog veel verder aanscherpen. Dat het voorkomen van klachten beter is dan het afhandelen, blijkt nu al. We krijgen veel complimenten van reisbureaus over onze huidige werkwijze, maar het kan altijd nog beter", aldus Quirine ter Haar.