Meer openbaarheid mogelijk bij toezichthouders

Ictu

Meer openbaarheid mogelijk bij toezichthouders
Advies Overheid.nl inventariseert publicaties op websites

Toezichthouders verschillen sterk in de mate waarin zij bevindingen en interventies publiceren op het internet. Openbaarheid wordt door inspecties en overheden nog niet maximaal ingezet als beleidsinstrument. Dat blijkt uit een onderzoek dat Advies Overheid.nl heeft uitgevoerd. Het onderzoek is onderdeel van de jaarlijkse overheid.nl monitor, dat de stand van zaken van de digitale dienstverlening van de overheid weergeeft.

In het rapport 'Openbaarheid van Toezicht' zijn publicaties op internet van verschillende vormen van toezicht onderzocht: toezicht op overheden, op bedrijven en op instellingen met een publieke taak. In het onderzoek zijn 27 toezichthouders betrokken waarbij 142 toezichtsituaties zijn onderscheiden. Toezichthouders zijn belast met het bewaken van de naleving van wettelijke voorschriften. Een goede toezichthouder legt, volgens richtlijnen van het Rijk, uit waarom hij toezicht houdt, hoe hij zijn taken uitvoert en hoe onafhankelijkheid is gewaarborgd. Daarnaast maakt hij zijn bevindingen zo actief mogelijk openbaar.

De uitkomst van het onderzoek laat volgens de onderzoekers zien dat veel toezichthouders meer openheid kunnen verschaffen. Dat wil zeggen: publicaties van bevindingen op individueel niveau, waarbij de naam van de onderzochte instelling wordt vermeld. Voorbeelden van toezichthouders die op deze wijze publiceren zijn de Onderwijsinspectie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Ook de Voedsel- en Warenautoriteit wordt hierbij als voorbeeld genoemd. Deze toezichthouders hechten veel belang aan openheid omdat het publiek op deze wijze beter in staat is een keuze te maken uit verschillende aanbieders en bedrijven en instellingen sterker worden gemotiveerd om goed te presteren. Op deze wijze is openbaarheid een krachtig beleidsinstrument.

In bijna de helft (49%) van de onderzochte gevallen wordt informatie niet op individueel niveau, maar categoriaal openbaar gemaakt, bijvoorbeeld de resultaten van inspecties per regio, wat slechts leidt tot een algemeen beeld. In bijna evenveel gevallen (42%) worden detailgegevens zoals naam en adres gepubliceerd. Dit wordt met name gedaan als het gaat om onderzoek dat zich richt op incidenten en niet op een hele branche. Toezichthouders voor de markt (OPTA en NMa) gaan hierin het verst. Zij publiceren in driekwart van de situaties alle gegevens van de onderzochte instantie. Deze toezichthouders nieuwe stijl, die zorgen voor naleving van wetten en regels in de marktsector, scoren zonder uitzondering hoog op openbaarheid van informatie.

Door de meeste toezichthouders wordt wel algemene informatie gegeven over de aard van de werkzaamheden, inclusief onderbouwing voor de keuzes die worden gemaakt. Deze informatie staat dan veelal in het jaarverslag dat op de website is terug te vinden.

Ook het toezicht op overheden leent zich volgens de onderzoekers bij uitstek voor openbaarheid op het meest gedetailleerde niveau, toch gebeurt dit nog lang niet altijd. In tien van de 21 interbestuurlijke toezichtsituaties publiceerde een overheid bevindingen op individueel niveau inclusief naam.

Het rapport van Advies Overheid.nl is te vinden op www.advies.overheid.nl


---
Voor meer informatie/