Ingezonden persbericht


Consument heeft hoge waardering voor horeca
Out-of-home consumptie groeit naar 40% in 2015

Amsterdam, 8 januari 2007 "Horecabezoek wordt door de gast positief gewaardeerd: gasten beoordelen hun laatste bezoek gemiddeld met een 7,5 in alle sectoren", vertelde Jeu Claes tijdens het persontbijt van de Horecava 2007 in de RAI Amsterdam. De directeur van Koninklijk Horeca Nederland bevestigde in zijn toespraak dat de horeca voor heel 2006 een omzetgroei heeft doorgemaakt van 4,5% vergeleken met 2005. De meeste omzetgroei werd behaald in de hotelsector (+6%) en de restaurantsector (+5,25%). De toename is met name te danken aan de groei van de zakelijke bestedingen en buitenlandse toeristen (mede door het Rembrandt-jaar).

Claes: "In 2006 ging de omzet naar 13,6 miljard euro. Voor 2007 wordt een omzetgroei verwacht van 4,25%. Het bedrijfsresultaat zal in 2007 verbeteren met 4,75%. Door de signalen van krapte in de arbeidsmarkt zullen de loonkosten bovendien waarschijnlijk sneller stijgen dan de omzet. Het zal de komende jaren moeilijk zijn om aan goed gekwalificeerd personeel te komen. Ook zet de stijging van energiekosten door."

Het totaal aandeel out-of-home consumptie ligt in 2007 rond de 37% en zal in 2015 naar 40% groeien. Dit wordt veroorzaakt door meer behoefte aan gemak en tijdsbesparing bij de consument. Het aanbod van retail en horeca blijft naar elkaar toe groeien.

"Andere trends voor 2007 zijn samenwerking bij inkoop en de verschuiving van individuele concepten naar franchiseformules en andere samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld met bedrijven buiten de branche). Wellness is en blijft 'hot'. De horeca kan zich verder onderscheiden door kwaliteit en orginialiteit. Als ondernemer moet je de zintuigen van de gast prikkelen en een 'beleving' bieden", aldus Claes.

Noot voor de redactie -