AutoRai

Chevrolet Volt: GMâs elektrische conceptauto

(1/8/2007)
De Chevrolet Volt conceptsedan, die wordt aangedreven door het E-flex systeem â de nieuwe generatie van GMâs elektrische aandrijfsysteem â en is voorzien van een agressief en atletisch ontwerp, laat tripjes naar de pomp bijna geheel tot het verleden behoren. De Chevrolet Volt is een elektrisch aangedreven vierpersoons auto die een benzine-motor gebruikt om extra elektriciteit te genereren, om zo zijn actieradius te vergroten. Volgens GM Vice Chairman Robert A. Lutz borduurt de Volt voort op GMâs voorgaande ervaringen met het creëren van een markt voor moderne elektrische autoâs, toen de onderneming in 1996 de EV1 introduceerde.

âThe EV1 was de maatstaf op het gebied van accutechnologie en vormde een enorme doorbraak,â aldus Lutz. âToch kenden elektrische autoâs over het algemeen beperkingen. Hun actieradius was beperkt, evenals de ruimte voor de inzittenden of bagage, ze konden geen heuvel beklimmen en het inschakelen van de airconditioning vergde ontzettend veel van de accu. Bovendien beschikten elektrische autoâs niet over technologie om toch thuis te kunnen komen wanneer de accu bijna leeg was.â

âDe Chevrolet Volt is een nieuw type elektrische auto. Hij biedt een oplossing voor de actieradius en biedt plaats aan inzittenden inclusief hun spullen. Je kunt er een heuvel mee op of je kunt zonder zorgen de airconditioning inschakelen.â

De Volt kan volledig worden opgeladen door hem gedurende ongeveer zes uur per dag aan te sluiten op een 110-volt aansluiting. Wanneer de lithiumionen accu geheel is opgeladen, heeft de Volt een puur elektronisch bereik van meer dan 60 stedelijke kilometers. Wanneer de accu leeg is, blijft een 1.0-liter driecilindermotor met turbo-charger op een constante snelheid of een vast toerental per minuut lopen om elektriciteit op te wekken en de accu zo weer op te laden. Volgens Lutz verhoogt dit de brandstof-efficiency en de actieradius.

âWanneer je op 50 kilometer van je werk woont (100 km op en neer) en je je auto iedere avond bij aankomst thuis of overdag op je werk oplaadt, resulteert dat in een brandstof-verbruik van 1,6 liter per 100 kilometer,â verklaart Lutz. âMeer dan de helft van alle Amerikanen woont binnen ongeveer 30 kilometer van hun werk (60 km op en neer). In dat geval zul je gedurende de levensduur van de auto wellicht zelfs nooit een druppel benzine verbranden.â

Mocht de bestuurder vergeten de auto op te laden of ver weg op vakantie gaan, dan levert de Volt nog steeds een verbruik van 4,7 l/100 km door de motor te gebruiken om benzine in elektriciteit om te zetten en daarmee de actieradius tot 1.030 km uit te breiden, meer dan het dubbele van hedendaagse conventionele autoâs. Bovendien is de Chevrolet Volt ontworpen om op E85 te rijden, een brandstofmengsel van 85 procent ethanol en 15 procent benzine.

De technologische doorbraak die nodig was om dit concept te kunnen realiseren, is een grote lithiumionen accu. Dit type elektrische auto, dat door de technische gemeenschap een âEV bereikvergroterâ wordt genoemd, zou een accupack nodig hebben dat bijna 181 kg weegt. Verschillende experts voorspellen dat een dergelijke accu â of een vergelijkbare accu â rond 2010 tot 2012 productierijp kan zijn.

Jon Lauckner, GM vice president voor Global Program Management, verklaart dat de Volt speciaal is gebouwd om een aantal technologisch geavanceerde aandrijf-oplossingen te combineren die GM een concurrentievoordeel kunnen bieden.

âDe hedendaagse autoâs zijn ontworpen rond mechanische aandrijfsystemen die aard-olie als voornaamste brandstof kennen,â aldus Lauckner. De autoâs van morgen dienen te worden ontwikkeld rond een nieuwe aandrijfarchitectuur met elektriciteit in het achterhoofd. De Volt is de eerste auto die volgens GMâs E-flex systeem is ontworpen.

âDaarom laten we ook een versie van de Chevrolet Volt zien met een waterstof-gestuurde brandstofcel, in plaats van de EV bereikvergroter met benzinemotor,â zegt Lauckner. âMaar je zou ook een dieselmotor op biodiesel kunnen gebruiken om de generator aan te sturen, om zo elektriciteit te generen. Uiteindelijk zou een motor die op 100 procent ethanol loopt in de mix gecombineerd kunnen worden. Waar het om gaat, is dat al deze alternatieven mogelijk zijn met het E-Flex systeem.â

De Volt conceptauto is gebouwd op een aangepast, toekomstig platform dat volgens Lauckner vergelijkbaar is met het platform dat GM voor haar huidige compacte modellen gebruikt, waaronder de Chevrolets Cobalt en HHR

Volgens Larry Burns, GM vice president voor onderzoek & ontwikkeling en strategische planning, vormt de wereldwijd groeiende vraag naar energie en de wereldwijde afhankelijkheid van olie voor transport het bekende thema achter de krantenkoppen van vandaag de dag.

âOf je nu bezorgd bent over energiebeperking, wereldwijde klimaatverandering, natuur-rampen, de hoge benzineprijs, de wisselende prijs van een vat olie en het effect dat onvoorspelbaarheid heeft op Wall Street â al deze zaken zijn terug te voeren op een verscheidenheid in energie,â aldus Burns. âMomenteel zijn er meer dan 800 miljoen autoâs en pick-ups in de wereld. Binnen 15 jaar zal dat aantal toenemen tot 1,1 miljard autoâs. We kunnen niet voor 98 procent van olie afhankelijk blijven voor onze transport-behoeften. Er moet iets gebeuren. Wij zijn van mening dat de Chevrolet Volt bijdraagt aan de verscheidenheid die noodzakelijk is. Als elektriciteit slechts 10% van de wereld-wijde vervoersbehoeften voor rekening zou nemen, zou de impact daarvan enorm zijn.â

GMâs E-flex systeem stuwt auto naar een nieuw elektrisch tijdperk

GMâs E-flex systeem zorgt er voor dat verschillende aandrijfsystemen gecombineerd worden in een bekend chassisontwerp, waarbij elektrische aandrijving helpt bij het zoeken naar andere energiebronnen en elektriciteit wordt gezien als één van die mogelijkheden.

âHet DNA van de auto is in meer dan 100 jaar niet meer veranderd,â beweert Burns. âAutoâs werken ongeveer nog steeds op dezelfde wijze als de âpaardloze koetsâ die Karl Benz in 1886 introduceerde.â

âHoewel mechanische aandrijving nog vele decennia lang gebruikt zal worden, ziet GM een markt voor diverse vormen van elektrische autoâs, inclusief brandstofcelautoâs en elektrische autoâs die benzine- en dieselmotoren gebruiken om de actieradius te verlengen. Met ons nieuwe E-flex concept kunnen we elektriciteit genereren uit benzine, ethanol, biodiesel of waterstof.â

âWe kunnen de aandrijving aanpassen om te voldoen aan specifieke behoeften en de infrastructuur van een willekeurige markt. Zo kan iemand in Brazilië bijvoorbeeld 100% ethanol (E100) gebruiken om de motorgenerator en accu aan te drijven. Een klant in Shanghai krijgt wellicht waterstof van de zon en genereert elektriciteit in een brandstof-cel. Ondertussen kan men in Zweden wellicht hout gebruiken om biodiesel te creëren.â

De Chevrolet Volt vormt slechts de eerste variant van het E-flex systeem. De Volt maakt gebruik van een grote accu en een kleine
1.0-liter benzinemotor met turbocharger om genoeg elektriciteit op te wekken om tot 1.030 kilometer te kunnen rijden en tot een brandstofverbruik met drie cijfers te komen. GM zal op toekomstige autoshows andere variaties van de aandrijfsystemen laten zien.

âGM bouwt een brandstofcelversie die het tegengestelde vormt van het aandrijfsysteem in de Chevrolet Sequel (brandstofcel conceptauto),â verklaart Burns. âIn tegenstelling tot de grote accu en kleine motorgenerator die in de Volt worden gebruikt, zouden we een brandstofcel aandrijfsysteem willen gebruiken met een kleine accu om energie in op te slaan die vrijkomt wanneer de auto remt. Omdat de Volt zo compact en licht is, zouden we vergeleken met de Sequel slechts de helft van de waterstofopslagcapaciteit nodig hebben om een actieradius van ongeveer 480 kilometer te creëren.â

Toekomstige concepten zouden over dieselgeneratoren, biodiesel en E100 kunnen beschikken.

Milieubewuste autoâs kunnen zeker aantrekkelijk zijn

Dankzij uiterlijke proporties die doen denken aan klassieke sportwagens maakt de Chevrolet Volt direct duidelijk dat dynamiek en distinctie de boventoon voeren. 21 inch wielen en steile, strakke stijlkenmerken onderstrepen dat statement. Het atletische ontwerp van de Volt staat haaks op het vooroordeel dat milieubewuste autoâs niet mooi zouden kunnen zijn en doet geheel recht aan zijn rijeigenschappen.

âWe hebben onze wereldwijde middelen benut om het ontwerpthema voor de Volt te ontwikkelen,â zegt Ed Welburn, vice president van GM Global Design. âHet was voor ons belangrijk dat het ontwerp het gezicht van Chevrolet âpaktâ zoals dat wereldwijd herkenbaar is.â

Het exterieurontwerp van de Volt blijft trouw aan het erfgoed van de Chevrolet âbowtieâ en wekt een gevoel van topprestaties op, verpakt in een stijlvol pakket met klassieke Chevrolet performance trekjes die doen denken aan zowel de Camaro als de Corvette. In het interieur worden toekomstige technologieën en innovatieve materialen gecombineerd met een ingenieus gebruik van omgevingslicht voor een interieur dat licht, luchtig en doordacht is.

âIn eerste instantie is dit een auto met geavanceerde technologie die weinig tot helemaal geen brandstof verbruikt. Maar we zagen geen reden waarom dat van invloed moest zijn op het design,â licht Anne Asensio, executive director van GM Design toe. Asensio leidde het ontwerpteam dat het concept voor de Volt creëerde, met stijlkenmerken die afkomstig zijn uit de wereldwijde studioâs van GM.

âWe wilden een format waarin iedereen zich kon vinden en daarom hebben we een compacte auto ontworpen,â aldus Asensio. âUiteindelijk zorgde het interieurontwerpteam uit Engeland voor het definitieve interieur, terwijl het designteam in Michigan voor het uiterlijke ontwerp tekende.â

âHet was onze taak om een auto te ontwerpen die mensen zich gemakkelijk voor de geest kunnen halen,â vervolgt Asensio. âHet mocht geen wetenschappelijk project worden, want dat is niet waar het bij deze auto om gaat. Hij moest realistisch zijn, realiseerbaar en de kern van het merk Chevrolet bevatten.â