Chevrolet Volt: GMâs elektrische conceptauto
(1/8/2007)
De Chevrolet Volt conceptsedan, die wordt aangedreven door het E-flex
systeem â de nieuwe generatie van GMâs elektrische aandrijfsysteem â
en is voorzien van een agressief en atletisch ontwerp, laat tripjes
naar de pomp bijna geheel tot het verleden behoren.
De Chevrolet Volt is een elektrisch aangedreven vierpersoons auto die
een benzine-motor gebruikt om extra elektriciteit te genereren, om zo
zijn actieradius te vergroten. Volgens GM Vice Chairman Robert A. Lutz
borduurt de Volt voort op GMâs voorgaande ervaringen met het creëren
van een markt voor moderne elektrische autoâs, toen de onderneming in
1996 de EV1 introduceerde.
âThe EV1 was de maatstaf op het gebied van accutechnologie en vormde
een enorme doorbraak,â aldus Lutz. âToch kenden elektrische autoâs
over het algemeen beperkingen. Hun actieradius was beperkt, evenals de
ruimte voor de inzittenden of bagage, ze konden geen heuvel beklimmen
en het inschakelen van de airconditioning vergde ontzettend veel van
de accu. Bovendien beschikten elektrische autoâs niet over technologie
om toch thuis te kunnen komen wanneer de accu bijna leeg was.â
âDe Chevrolet Volt is een nieuw type elektrische auto. Hij biedt een
oplossing voor de actieradius en biedt plaats aan inzittenden
inclusief hun spullen. Je kunt er een heuvel mee op of je kunt zonder
zorgen de airconditioning inschakelen.â
De Volt kan volledig worden opgeladen door hem gedurende ongeveer zes
uur per dag aan te sluiten op een 110-volt aansluiting. Wanneer de
lithiumionen accu geheel is opgeladen, heeft de Volt een puur
elektronisch bereik van meer dan 60 stedelijke kilometers. Wanneer de
accu leeg is, blijft een 1.0-liter driecilindermotor met turbo-charger
op een constante snelheid of een vast toerental per minuut lopen om
elektriciteit op te wekken en de accu zo weer op te laden. Volgens
Lutz verhoogt dit de brandstof-efficiency en de actieradius.
âWanneer je op 50 kilometer van je werk woont (100 km op en neer) en
je je auto iedere avond bij aankomst thuis of overdag op je werk
oplaadt, resulteert dat in een brandstof-verbruik van 1,6 liter per
100 kilometer,â verklaart Lutz. âMeer dan de helft van alle Amerikanen
woont binnen ongeveer 30 kilometer van hun werk (60 km op en neer). In
dat geval zul je gedurende de levensduur van de auto wellicht zelfs
nooit een druppel benzine verbranden.â
Mocht de bestuurder vergeten de auto op te laden of ver weg op
vakantie gaan, dan levert de Volt nog steeds een verbruik van 4,7
l/100 km door de motor te gebruiken om benzine in elektriciteit om te
zetten en daarmee de actieradius tot 1.030 km uit te breiden, meer dan
het dubbele van hedendaagse conventionele autoâs. Bovendien is de
Chevrolet Volt ontworpen om op E85 te rijden, een brandstofmengsel van
85 procent ethanol en 15 procent benzine.
De technologische doorbraak die nodig was om dit concept te kunnen
realiseren, is een grote lithiumionen accu. Dit type elektrische auto,
dat door de technische gemeenschap een âEV bereikvergroterâ wordt
genoemd, zou een accupack nodig hebben dat bijna 181 kg weegt.
Verschillende experts voorspellen dat een dergelijke accu â of een
vergelijkbare accu â rond 2010 tot 2012 productierijp kan zijn.
Jon Lauckner, GM vice president voor Global Program Management,
verklaart dat de Volt speciaal is gebouwd om een aantal technologisch
geavanceerde aandrijf-oplossingen te combineren die GM een
concurrentievoordeel kunnen bieden.
âDe hedendaagse autoâs zijn ontworpen rond mechanische
aandrijfsystemen die aard-olie als voornaamste brandstof kennen,â
aldus Lauckner. De autoâs van morgen dienen te worden ontwikkeld rond
een nieuwe aandrijfarchitectuur met elektriciteit in het achterhoofd.
De Volt is de eerste auto die volgens GMâs E-flex systeem is
ontworpen.
âDaarom laten we ook een versie van de Chevrolet Volt zien met een
waterstof-gestuurde brandstofcel, in plaats van de EV bereikvergroter
met benzinemotor,â zegt Lauckner. âMaar je zou ook een dieselmotor op
biodiesel kunnen gebruiken om de generator aan te sturen, om zo
elektriciteit te generen. Uiteindelijk zou een motor die op 100
procent ethanol loopt in de mix gecombineerd kunnen worden. Waar het
om gaat, is dat al deze alternatieven mogelijk zijn met het E-Flex
systeem.â
De Volt conceptauto is gebouwd op een aangepast, toekomstig platform
dat volgens Lauckner vergelijkbaar is met het platform dat GM voor
haar huidige compacte modellen gebruikt, waaronder de Chevrolets
Cobalt en HHR
Volgens Larry Burns, GM vice president voor onderzoek & ontwikkeling
en strategische planning, vormt de wereldwijd groeiende vraag naar
energie en de wereldwijde afhankelijkheid van olie voor transport het
bekende thema achter de krantenkoppen van vandaag de dag.
âOf je nu bezorgd bent over energiebeperking, wereldwijde
klimaatverandering, natuur-rampen, de hoge benzineprijs, de wisselende
prijs van een vat olie en het effect dat onvoorspelbaarheid heeft op
Wall Street â al deze zaken zijn terug te voeren op een
verscheidenheid in energie,â aldus Burns. âMomenteel zijn er meer dan
800 miljoen autoâs en pick-ups in de wereld. Binnen 15 jaar zal dat
aantal toenemen tot 1,1 miljard autoâs. We kunnen niet voor 98 procent
van olie afhankelijk blijven voor onze transport-behoeften. Er moet
iets gebeuren. Wij zijn van mening dat de Chevrolet Volt bijdraagt aan
de verscheidenheid die noodzakelijk is. Als elektriciteit slechts 10%
van de wereld-wijde vervoersbehoeften voor rekening zou nemen, zou de
impact daarvan enorm zijn.â
GMâs E-flex systeem stuwt auto naar een nieuw elektrisch tijdperk
GMâs E-flex systeem zorgt er voor dat verschillende aandrijfsystemen
gecombineerd worden in een bekend chassisontwerp, waarbij elektrische
aandrijving helpt bij het zoeken naar andere energiebronnen en
elektriciteit wordt gezien als één van die mogelijkheden.
âHet DNA van de auto is in meer dan 100 jaar niet meer veranderd,â
beweert Burns. âAutoâs werken ongeveer nog steeds op dezelfde wijze
als de âpaardloze koetsâ die Karl Benz in 1886 introduceerde.â
âHoewel mechanische aandrijving nog vele decennia lang gebruikt zal
worden, ziet GM een markt voor diverse vormen van elektrische autoâs,
inclusief brandstofcelautoâs en elektrische autoâs die benzine- en
dieselmotoren gebruiken om de actieradius te verlengen. Met ons nieuwe
E-flex concept kunnen we elektriciteit genereren uit benzine, ethanol,
biodiesel of waterstof.â
âWe kunnen de aandrijving aanpassen om te voldoen aan specifieke
behoeften en de infrastructuur van een willekeurige markt. Zo kan
iemand in Brazilië bijvoorbeeld 100% ethanol (E100) gebruiken om de
motorgenerator en accu aan te drijven. Een klant in Shanghai krijgt
wellicht waterstof van de zon en genereert elektriciteit in een
brandstof-cel. Ondertussen kan men in Zweden wellicht hout gebruiken
om biodiesel te creëren.â
De Chevrolet Volt vormt slechts de eerste variant van het E-flex
systeem. De Volt maakt gebruik van een grote accu en een kleine
1.0-liter benzinemotor met turbocharger om genoeg elektriciteit op te
wekken om tot 1.030 kilometer te kunnen rijden en tot een
brandstofverbruik met drie cijfers te komen. GM zal op toekomstige
autoshows andere variaties van de aandrijfsystemen laten zien.
âGM bouwt een brandstofcelversie die het tegengestelde vormt van het
aandrijfsysteem in de Chevrolet Sequel (brandstofcel conceptauto),â
verklaart Burns. âIn tegenstelling tot de grote accu en kleine
motorgenerator die in de Volt worden gebruikt, zouden we een
brandstofcel aandrijfsysteem willen gebruiken met een kleine accu om
energie in op te slaan die vrijkomt wanneer de auto remt. Omdat de
Volt zo compact en licht is, zouden we vergeleken met de Sequel
slechts de helft van de waterstofopslagcapaciteit nodig hebben om een
actieradius van ongeveer 480 kilometer te creëren.â
Toekomstige concepten zouden over dieselgeneratoren, biodiesel en E100
kunnen beschikken.
Milieubewuste autoâs kunnen zeker aantrekkelijk zijn
Dankzij uiterlijke proporties die doen denken aan klassieke
sportwagens maakt de Chevrolet Volt direct duidelijk dat dynamiek en
distinctie de boventoon voeren. 21 inch wielen en steile, strakke
stijlkenmerken onderstrepen dat statement. Het atletische ontwerp van
de Volt staat haaks op het vooroordeel dat milieubewuste autoâs niet
mooi zouden kunnen zijn en doet geheel recht aan zijn
rijeigenschappen.
âWe hebben onze wereldwijde middelen benut om het ontwerpthema voor de
Volt te ontwikkelen,â zegt Ed Welburn, vice president van GM Global
Design. âHet was voor ons belangrijk dat het ontwerp het gezicht van
Chevrolet âpaktâ zoals dat wereldwijd herkenbaar is.â
Het exterieurontwerp van de Volt blijft trouw aan het erfgoed van de
Chevrolet âbowtieâ en wekt een gevoel van topprestaties op, verpakt in
een stijlvol pakket met klassieke Chevrolet performance trekjes die
doen denken aan zowel de Camaro als de Corvette. In het interieur
worden toekomstige technologieën en innovatieve materialen
gecombineerd met een ingenieus gebruik van omgevingslicht voor een
interieur dat licht, luchtig en doordacht is.
âIn eerste instantie is dit een auto met geavanceerde technologie die
weinig tot helemaal geen brandstof verbruikt. Maar we zagen geen reden
waarom dat van invloed moest zijn op het design,â licht Anne Asensio,
executive director van GM Design toe. Asensio leidde het ontwerpteam
dat het concept voor de Volt creëerde, met stijlkenmerken die
afkomstig zijn uit de wereldwijde studioâs van GM.
âWe wilden een format waarin iedereen zich kon vinden en daarom hebben
we een compacte auto ontworpen,â aldus Asensio. âUiteindelijk zorgde
het interieurontwerpteam uit Engeland voor het definitieve interieur,
terwijl het designteam in Michigan voor het uiterlijke ontwerp
tekende.â
âHet was onze taak om een auto te ontwerpen die mensen zich
gemakkelijk voor de geest kunnen halen,â vervolgt Asensio. âHet mocht
geen wetenschappelijk project worden, want dat is niet waar het bij
deze auto om gaat. Hij moest realistisch zijn, realiseerbaar en de
kern van het merk Chevrolet bevatten.â
AutoRai