KPMG
Automobielsector voorziet ingrijpende reorganisatie
4 januari 2007
De automobielindustrie voorziet de komende vijf jaar een ingrijpende
reorganisatie als gevolg van de aanhoudende overcapaciteit en de
onvoorspelbare winstverwachtingen.
Hierdoor zal een aantal bedrijven failliet en zal het aantal fusies en
overnames van zowel producenten als toeleveringsbedrijven fors
toenemen. Vooral fabrikanten in Azië verwachten een ingrijpende
consolidatie in de sector. Dit blijkt uit jaarlijks internationaal
onderzoek van KPMG naar de ontwikkelingen in de automobielsector. Van
de bedrijven in Azië verwacht ruim 80% een shake out in de sector. Ook
in Noord Amerika en Oost Europa voorziet ruim de helft van de
bedrijven de komende vijf jaar een groei van het aantal fusies en
overnames. Ondernemingen in West Europa zijn minder somber gestemd.
Eén op de drie bedrijven verwacht dat de komende jaren een
consolidatieslag zal plaatsvinden.
Met een wereldwijde overcapaciteit in de sector die op dit moment
tussen de 11 en 20% ligt, is het volgens Johan Faber, segmentleider
Automotive bij KPMG, onvermijdelijk dat de markt ingrijpend gaat
veranderen. Faber: Een meerderheid van de bedrijven krijgt dan ook te
maken met de gevolgen hiervan, in de vorm van een fusie, een overname
of een vorm van samenwerking. Kostenreductie en nieuwe kansen liggen
hier duidelijk aan ten grondslag. De meeste bedrijven verwachten
overigens dat samenwerkingsvormen de komende vijf jaar belangrijker
zullen zijn dan fusie en overnames. Ook binnen de keten zal een
toename van het aantal transacties plaatsvinden. Bijna 60% van de
bedrijven verwacht een consolidatie tussen producenten en Tier 1
leveranciers. En nog eens 60% voorziet een toename van het aantal
transacties bij tier 2 en tier 3 leveranciers. Ruim 40% ziet bovendien
het aantal dealers teruglopen.
Naast ophanden zijnde veranderingen als gevolg van overcapaciteit en
teruglopende marges heeft de industrie te kampen met de gevolgen van
de hoge olieprijzen. Faber: De sector is ervan overtuigd dat de
olieprijs de voorkeur van de consument voor het type auto permanent
heeft veranderd. Bijna 90% van de bedrijven constateert dat het
benzineverbruik de belangrijkste overweging is geworden bij de
aanschaf van een auto, gevolgd door de kwaliteit van de auto. De
autofabrikanten verwachten dat hybride autos de komende vijf jaar het
meest populair zullen zijn. Vooral in Amerika wordt veel van dit type
auto verwacht. Naar verwachting zal het aantal verkopen dit jaar
stijgen tot tussen de 200.000 en 500.000 exemplaren, terwijl vorig
jaar de verkoop bleef steken bij 200.000. Een meerderheid van de
bedrijven verwacht dat personenautos de komende vijf jaar wereldwijd
zullen zorgen voor een vergroting van het marktaandeel. De
verwachtingen ten zien van minivans en SUVs zijn minder hoog
gespannen. Een bewijs dat de bedrijven het aanbod van type autos als
gevolg van de hoge olieprijs drastisch hebben herzien.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.