Provincie Overijssel

Betere prestaties regiotaxi Noordwest-Overijssel

BTR, de vervoerder van regiotaxi Noordwest-Overijssel, heeft in de afgelopen maanden een aantal maatregelen genomen om de problemen met betrekking tot de uitvoering van het vervoer op te lossen. Dat heeft geresulteerd in een betere uitvoering en dus minder klachten. De verwachting is dat de kwaliteit in de komende weken nog verder zal toenemen.

Vanaf de start van het vervoer op 1 september kwamen veel klachten binnen over de uitvoering van het vervoer. Het ging daarbij vooral om de bereikbaarheid van de reserveringscentrale en het tijdig komen opdagen van de taxi (stiptheid). Daarnaast deden zich ook problemen voor met o.a. de pasjes, tarieven, betalingsmogelijkheden en de klantvriendelijkheid van het personeel.

Een aantal van deze problemen werd door de vervoerder vrij snel opgelost, maar andere bleken minder snel op te lossen. Zo werd de moeizame bereikbaarheid van de reserveringscentrale al vrij snel verbeterd door meer personeel in te zetten, maar nog steeds ligt de gemiddelde wachttijd boven de norm van maximaal 1 minuut. Dit wordt vooral veroorzaakt door een piek in het reserveren tussen 9.00 en 12.00 uur. De vervoerder probeert nu de reizigers zoveel mogelijk te bewegen hun rit op een ander tijdstip te reserveren.

De stiptheid van het vervoer (het op tijd rijden) zelf bevond zich de afgelopen tijd tussen de 85 en 90 procent, waar minimaal 95 procent vereist is. Hier is ook al een verbetering ten opzichte van de start in september zichtbaar, mede door betere afstemming tussen de reserveringscentrale van BTR in Rijswijk en de onderaannemers taxi Witteveen en taxi Oost. Het was echter nog niet goed genoeg.

In het regelmatige overleg met BTR is door de opdrachtgevers (provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwartewaterland) aangegeven, dat volgens de regels vanaf drie maanden na aanvang van het vervoer boetes aan de vervoerder kunnen en zullen worden opgelegd. Dat betekent dus vanaf 1 december 2006. BTR heeft nog extra maatregelen genomen en hierdoor zal de uitvoering nu binnen de vastgestelde normen moeten liggen. De eerste vervoerscijfers van begin december lijken dit te bevestigen.

De gezamenlijke opdrachtgevers blijven de ontwikkelingen nauwkeurig volgen en hebben er bij monde van gedeputeerde Job Klaasen van Overijssel alle vertrouwen in dat BTR als nieuwe vervoerscombinatie na een moeizame start in het afgelopen najaar nu de juiste organisatie heeft neergezet en de reizigers volgens de juiste kwaliteit zal vervoeren.