Betere prestaties regiotaxi Noordwest-Overijssel
BTR, de vervoerder van regiotaxi Noordwest-Overijssel, heeft in de
afgelopen maanden een aantal maatregelen genomen om de problemen met
betrekking tot de uitvoering van het vervoer op te lossen. Dat heeft
geresulteerd in een betere uitvoering en dus minder klachten. De
verwachting is dat de kwaliteit in de komende weken nog verder zal
toenemen.
Vanaf de start van het vervoer op 1 september kwamen veel klachten
binnen over de uitvoering van het vervoer. Het ging daarbij vooral om
de bereikbaarheid van de reserveringscentrale en het tijdig komen
opdagen van de taxi (stiptheid). Daarnaast deden zich ook problemen
voor met o.a. de pasjes, tarieven, betalingsmogelijkheden en de
klantvriendelijkheid van het personeel.
Een aantal van deze problemen werd door de vervoerder vrij snel
opgelost, maar andere bleken minder snel op te lossen. Zo werd de
moeizame bereikbaarheid van de reserveringscentrale al vrij snel
verbeterd door meer personeel in te zetten, maar nog steeds ligt de
gemiddelde wachttijd boven de norm van maximaal 1 minuut. Dit wordt
vooral veroorzaakt door een piek in het reserveren tussen 9.00 en
12.00 uur. De vervoerder probeert nu de reizigers zoveel mogelijk te
bewegen hun rit op een ander tijdstip te reserveren.
De stiptheid van het vervoer (het op tijd rijden) zelf bevond zich de
afgelopen tijd tussen de 85 en 90 procent, waar minimaal 95 procent
vereist is. Hier is ook al een verbetering ten opzichte van de start
in september zichtbaar, mede door betere afstemming tussen de
reserveringscentrale van BTR in Rijswijk en de onderaannemers taxi
Witteveen en taxi Oost. Het was echter nog niet goed genoeg.
In het regelmatige overleg met BTR is door de opdrachtgevers
(provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwartewaterland)
aangegeven, dat volgens de regels vanaf drie maanden na aanvang van
het vervoer boetes aan de vervoerder kunnen en zullen worden opgelegd.
Dat betekent dus vanaf 1 december 2006. BTR heeft nog extra
maatregelen genomen en hierdoor zal de uitvoering nu binnen de
vastgestelde normen moeten liggen. De eerste vervoerscijfers van begin
december lijken dit te bevestigen.
De gezamenlijke opdrachtgevers blijven de ontwikkelingen nauwkeurig
volgen en hebben er bij monde van gedeputeerde Job Klaasen van
Overijssel alle vertrouwen in dat BTR als nieuwe vervoerscombinatie na
een moeizame start in het afgelopen najaar nu de juiste organisatie
heeft neergezet en de reizigers volgens de juiste kwaliteit zal
vervoeren.
Provincie Overijssel