Opel brengt krachtigste Corsa ooit
(1/4/2007)
Met de nieuwe Corsa schakelt Opel een hogere versnelling in. Na de
succesvolle marktintroductie van de vierde generatie van deze
bestseller zet Opel nu ook de sportieve topversie op de weg. Het
OPC-model is de zuiverste uitdrukking van het sportieve karakter van
de Corsa, met een ongeëvenaarde dynamiek die puur rijplezier belooft.
Met de 141 kW/192 pk sterke 1,6-liter turbomotor onder de kap snelt de
driedeurs in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een
topsnelheid van 225 km/u. Het maximumkoppel van 230 Nm, dat dankzij de
âoverboost-functieâ tijdelijk kan worden verhoogd tot 260 Nm, wordt
door de standaard gemonteerde zesversnellingsbak overgebracht naar de
voorwielen. Dit prestatieniveau garandeert het jongste lid van de
sportieve OPC-familie in alle omstandigheden een voortreffelijke
trekkracht. Zo vraagt de acceleratie van 80 tot 120 km/u in vijfde
versnelling slechts 6,7 seconden. De Corsa OPC stelt zich tevreden met
7,9 liter benzine per 100 kilometer, een bescheiden waarde op dit
prestatieniveau. Begin maart beleeft hij zijn wereldpremière op de
Autosalon van Genève, kort voor zijn Nederlandse marktintroductie in
het voorjaar van 2007.
Het topmodel van het Corsa-gamma weerspiegelt pure sportiviteit. De
dakspoiler en de krachtig gelijnde voor- en achterzijde met opvallende
kieuwachtige luchtinlaten en-uitlaten maken van de OPC een echte
aandachtstrekker. Elementen zoals de donkere, contrasterende diffuser
met geïntegreerde, centraal geplaatste, driehoekige uitlaat en de
speciaal ontworpen buitenspiegels zijn maar enkele van de vele
voorbeelden die getuigen van de aandacht die de ontwerpers besteedden
aan de ontwikkeling van de opvallende, sportieve Corsa.
Het chassis van de Corsa OPC heeft een unieke, nog sportievere
afstelling dankzij de doorgevoerde wijzigingen. Met intensieve
testritten op de Nordschleife van de Nürburgring konden de ingenieurs
een gebalanceerd evenwicht tussen een wendbaar weggedrag en een hoge
mate van controle creëren. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer
het sterkere achterasprofiel, de bijgestelde lashoek voor de torsieas
achter, de nieuwe afstelling van veren en schokdempers, het 10 mm
verlaagde chassis en de grotere stabilisatorstang. Het standaard
ESP-systeem, dat kan worden uitgeschakeld, werd ook afgestemd op het
sportieve karakter van de auto. De nieuwe Corsa OPC is voor de
Nederlandse markt geschoeid met 18â lichtmetalen velgen en 225/40 R18
banden. Het ruim bemeten 16â remsysteem met blauwe remzadels staat
garant voor een krachtige vertraging: de Corsa OPC beschikt over
intern geventileerde schijfremmen met een diameter van 308 mm vóór
en 264 mm achter.
Sportiviteit domineert ook de cockpit van de Corsa OPC. Naast de
typische OPC-drempels, de chroomomrande instrumenten met rode wijzers
en de blauwomrande ventilatieroosters (ook verkrijgbaar in zilver)
trekt vooral het lederen sportstuur met vlakke onderzijde de aandacht.
Nog een knipoog naar sportwagens is de blauwe (optioneel: zilveren)
ring in het stuur. De middenconsole in pianolakafwerking en de
aluminium pedalen onderstrepen de sportieve en kwalitatieve sfeer in
het interieur. Erg opvallend zijn de nieuw ontwikkelde Recaro
sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De stoelen lijken uit
een racewagen te komen en beschermen de bestuurder en voorpassagier
met geïntegreerde zijdelingse airbags, een wereldprimeur voor dit
type stoelen.
De introductie van de Corsa breidt het OPC-gamma van Opel uit naar een
vijfde model. Bovenaan het gamma staat de Vectra OPC van 206 kW/280
pk, verkrijgbaar als GTS of Stationwagon. De Zafira OPC, de snelste in
serie gebouwde MPV ter wereld met een topsnelheid van 231 km/u, en de
Astra OPC hebben allebei een 177 kW/240 pk sterke 2-liter turbomotor.
âDe OPC-modellen stralen pure sportiviteit uit en geven het merk een
extra lading emotie en passie. Daarom past de OPC-filosofie perfect
bij de nieuwe Corsa, die zich positioneert als een jonge auto met een
overvloed aan rijplezier,â aldus Alain Visser, Executive Director,
European Opel Marketing.
AutoRai