Wielproducenten bundelen krachten in D&M wheel & castor systems


ZAANDAM, 20070102 -- Met de fusie van Danimo en MIB Wielen is Nederland sinds 1 januari 2006 een grote speler in de wielenmarkt rijker. De wiel- en gaffelproducenten uit Zaandam en Boxtel gaan gezamenlijk verder onder de naam D&M wheel & castors systems, waarbij de Engelse toevoeging de deur naar de internationale markt verder moet openzetten. Directeuren Wouter Koopdonk (ex-Danimo) en Frank van Schaaijk (voorheen MIB) benadrukken dat de samenvoeging geen overname maar een bewuste bundeling van verschillende wielexpertises behelst. Met het behoud van de vestigingen in Zaandam en Boxtel blijft de werkgelegenheid gehandhaafd.

Wielexpertise
Waar Danimo de kennis inbrengt op het gebied van (middel)kleine wielen en gaffels, doet MIB dat op het terrein van de zwaarlast- en speciaalwielen. Koopdonk: "Regelmatig kregen we bij Danimo de vraag of we ook wielen met een draagkracht tot vijftienduizend kilo konden leveren - en daar weten ze in Boxtel alles van. Andersom meldden MIB-klanten zich vaker met maatwerkvragen in het kleinere en middelgrote wielsegment - waar Danimo weer goed in is. De samenwerking lag dus voor de hand."

Van Schaaijk: "De weg naar de fusie kende weinig obstakels. We denken hetzelfde over de manier van adviseren: als een simpele oplossing mogelijk is, adviseren we deze ook. Daarmee snijden we onszelf soms in de vingers, maar dat komt de relatie met je klant alleen maar ten goede. Ook hebben we hetzelfde idee over kwaliteit en het prijskaartje dat daaraan mag hangen. Uiteindelijk heeft een klant niets aan goedkope wielen die al snel moeten worden vervangen. Of erger nog, die maar eenmalig leverbaar zijn."

Ontwikkeling
In de Nederlandse wielenmarkt opereren hoofdzakelijk leveranciers. Het nieuwe D&M onderscheidt zich daarin met een eigen ontwikkelafdeling. Daar waar een assortimentswiel geen uitkomst biedt, wordt het wiel aangepast of letterlijk opnieuw uitgevonden. Het arbowiel voor zware containers en het attractiewiel voor de Python in de Efteling zijn slechts enkele van de innovaties waarvoor de producenten in het verleden al tekenden.

Van Schaaijk: "Met de fusie zijn we overeengekomen om onze fabriek in Boxtel, waar de ontwikkelafdeling gevestigd is, te upgraden. Dat is inmiddels gebeurd. Zo is ons uitgebreide machinepark vernieuwd en hebben we nu ook een lasersnijmachine en een CNC-draaibank. Ja, zelfs van buiten heeft de fabriek een facelift ondergaan. Het gebouw heeft nu een frisse uitstraling, helemaal in lijn met onze nieuwe huisstijl."

Service
D&M gaat zich naast productontwikkeling ook toeleggen op de uitbreiding van het dienstenpakket. Hoofdrol is weggelegd voor het onlangs geĂŻntroduceerde wielservicecontract. Koopdonk: "Met de juiste keuze van het juiste wiel ben je er niet. Het gaat er ook om hoe je het monteert en onderhoudt. Een aantal voedingsmiddelfabrikanten besteedt dat nu al aan ons uit. Goed gemonteerd en onderhouden gaat een wiel langer mee. Zo levert de investering in een servicecontract direct haar geld op."


Het bericht over de fusie viel zowel bij medewerkers als klanten van D&M wheels & castor systems in goede aarde. Van Schaaijk: "Met de fusie hebben we de toekomst zeker gesteld. D&M behoort nu al de top 5 in de wielenmarkt. Dat is niet alleen goed nieuws voor mensen die hun boterham bij ons verdienen. Als klant wil je ook zeker zijn dat je in zee gaat met een bedrijf dat volgend jaar ook nog bestaat." Meer informatie over Nederlands nieuwste wielproducent is te vinden op www.dm-holland.nl.





Wouter Koopdonk